Waberer’s blijft vol doorstomen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Waberer’s blijft vol doorstomen

Er lijkt geen maat te staan op de groei van de Hongaarse logistiek dienstverlener Waberer’s. Het bedrijf publiceerde deze week haar kwartaalcijfers. De omzet steeg in Q3 van 2017 gemiddeld met 23 procent ten opzichte van vorig jaar in het derde kwartaal van 2017 tot 182 miljoen euro, gedreven door organische groei en fusies en overnames. Waberer’s blijft om zich heen kijken naar interessante overnamepartners, zo zegt CEO Ferenc Lajko.

De omzet van het internationale transportsegment steeg met 23 procent, dankzij een betere prijsomstandigheden en de overname van de Poolse dochteronderneming Link. De omzet van de regionale contractlogistiek groeide nog sterker,  met 30 procent boven de omzet van vorig jaar.

De winst voor aftrek van belastingen, afschrijving en vermindering van activa steeg ten opzichte van vorig jaar met 30 procent tot 25 miljoen euro. In het internationale transport van Waberer’s steeg de winst met 28 procent, waarvan 12 procentpunten te danken waren aan de acquisitie van Link en 16 procentpunten te danken aan organische groei en winst door efficiënter brandstofverbruik, dat meer dan 3 procent verbeterde. In de regionale contractlogistiek groeide de winst met 8 procent. Enkel de EBIT steeg tot 10 miljoen euro. Het terugkerend nettoresultaat nam ten opzichte van vorig jaar met 8 procent toe tot 6.2 miljoen euro, terwijl de EPS in het derde kwartaal met 29 procent steeg tot 0.34 euro. De net leverage ratio nam tijdelijk toe met 3.4 x terugkerende EBITDA als gevolg van de versterking van Link’s Debt, met een vrije kasstroom van 39 miljoen euro. De vlootomvang groeide met 17 procent ten opzichte van vorig jaar.

Ferenc Lajko, CEO van Waberer’s International Nyrt. : “De prestaties van Waberer’s laten in het derde kwartaal van 2017 blijvend zien dat we in staat zijn om onze doelen te behalen, gebaseerd op onze succesvolle groeistrategie. Groei was gebaseerd op een gebalanceerde combinatie van organische en anorganische groei, zoals aangetoond door onze financiële resultaten vanaf boven helemaal tot beneden. Op het organische vlak hebben we een strategie van voorzichtige prijsstijgingen nagestreefd en zijn we er in geslaagd onze winstgevendheid te handhaven omdat we ons eerder gecommuniceerde marktvooruitzichten voor de korte termijn hebben gerealiseerd. Bovendien zijn we ook doorgegaan met het verbeteren van op schaal- en innovatie gebaseerde efficiëntie om belangrijke maatstaven zoals brandstofverbruik te verbeteren.

Ondertussen onderzoeken we ook mogelijkheden voor de lange termijn. We zijn tot een belangrijke mijlpaal gekomen met een van onze truck producerende partners na een succesvolle platooning test in het live verkeer in september. We zijn altijd bereid om in de vroegst mogelijke fase mee te doen met de onderzoeks- en ontwikkelingsplannen van onze partners, zodat we de eersten kunnen zijn die geavanceerde technologieën gebruiken om onze efficiëntie te verbeteren en onze positie als Europese marktleider te versterken.

Met betrekking tot mogelijke toekomstige ontwikkelingen in onze activiteiten, blijven we potentiële acquisitiedoelstellingen in de ons omringende landen evalueren. We zijn op zoek naar kansen die goed passen in onze regionale contractlogistiekportfolio en zullen ons in staat stellen om in te spelen op de verzoeken van onze multinationale klanten om logistieke diensten te leveren over hun bredere werkterreinen. In de tussentijd zullen we blijven streven naar meer efficiëntie in ons bedrijf en willen we gebruikmaken van de nieuwste technologie om optimale oplossingen voor onze klanten te bieden en gunstige resultaten voor onze aandeelhouders. Na een succesvol derde kwartaal, heb ik er vertrouwen in dat we mijn verwachtingen en die van de markt voor Waberer’s in 2017 zullen halen.”

14 reacties op “Waberer’s blijft vol doorstomen

  • Jeroen

    Logisch.. dat ze dit kunnen..
    Door de scheve sociale vehoudingen in Europa mogen zij op de markt gebruik maken van goedkope krachten.. dus oneerlijke concurrentie ten opzichte van de westerse collega transport …
    Op deze manier kan iedereen stoer doen..
    Heeft verder weinig met kwaliteit te maken.

    Als ze dit voor elkaar krijgen bij eerlijke marktwerking dan zou het reden tot vreugde zijn..

  • Mooi verhaal ,maar lees niks over alle schade’s en claims die volgens mij negatief
    Op de balans komt te staan .

  • – de schades blijft er 0 over. Rijbewijs krijg je bij een zak brood. Ik heb ze veel gezien bij bedrijven, er is er niet 1 die kan rijden. Maar goed ze zijn goedkoop, en dat willen de bedrijven, en nog een zak centje van Rutte erbij en hun zakken zitten vol

    1. Piet van Andel

      Wat is dat giga simplistisch van je zeg om rutte te noemen. Die heeft hier niets maar dan ook niets mee te maken. Dat de voormalige oostblokkers oneerlijk concureren is al sinds 1989, de val van de muur. Toen is er door diverse partijen al gesteld dat de voormalige oostbloklanden er debet aan zijn dat het oa met de nederlandse transport sector bergafwaarts zou gaan. Oa door de m.i. veels te ruime subsidies, waardoor dit soort bedrijven veel minder kosten hebben en daardoor dus meer winst hebben. Dit komt oa door regelgeving vanuit brussel. Die is ingezet ca 28 jaar geleden. En ik geloof niet dat rutte toen al een zeggenschap had in europa . Je kunt dus net zo goed dhr of mevr janssen de schuld hiervan geven. Kortom beste may beetje laag en erg makkelijk om rutte(en anders dhr janssen als die premier was geweest)’ in dit verband te noemen. Of is het ook zijn schuld dat jij bv last hebt van je linkeroor. Oftewel reageren op de groei van waberer prima en terecht, maar daar niet zonder meer een nederlandse premier de schuld van geven ofdat hij nu rutte heet of janssen.

      1. Rob Alphen

        Rutte zat bij Unilever ! Weet u wat die transporteren ! Dus.

    2. Piet van Andel

      Nog even vergeten. Welk zak centje bedoel je dan. Feiten may feiten en geen gebakken lucht verhalen. Dus welke zak centen en vooral hoeveel heeft rutte aan waberer gegeven. Mocht je dit mij kunnen duiden dan excuses voor mijn reactie. En nee rutte is ook geen vriendje van mij en dhr janssen trouwens ook niet. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het erg makkelijk is om rutte overal en voor alles de schuld te geven. Volgens mij is dhr lamaarlullen of mevr tisnie mijnprobleem hier de schuld van.

  • Bert

    Het zijn inbrekers op de Europese markt .ook de chauffeurs valt over te roddelen maar ze groeien mega snel maar ja als je het personeel onder betaald krijg je mega winst

  • T Veerman

    Dat dit soort Oostblok bedrijven zoals bijv Waberer en Girteka zo enorm groot zijn en maar kunnen blijven doorgroeien heeft er mee te maken dat al deze Oostblok landen bij de EU getrokken zijn door die zaagsel koppen in Brussel en toen en nu nog niet op het gelijkwaardige niveau zitten en zaten van de Westerse landen.
    Niet aangaande salaris en niet aangaande sociale regels,maar ze wel gelijkwaardig en met dezelfde voordelen van het Westen werden uitgerust.
    Hoe valt er te concurreren voor de Westerse bedrijven tegen deze oneerlijke en ongelijkwaardige Oostblok bedrijven die dankzij de EU alle steun kregen.
    Concurrentie prima maar dan wel op een eerlijke en gelijkwaardige manier Brussel.
    Deze landen waren nog lang niet zover tot toetreding en nu vagen ze ons internationaal transport weg,wij eens de no 1 van Europa blijft erover nog een rondje om de kerk.
    En zoals zovaak met deze leipe beleidsmakers van de EU is ook hier dankzij hun beleid de afbraak voor Westerse transport bedrijven in volle gang.
    En dan ook nog de witte platen constructies van de Wolter Koopsen in dit land metgoedkope Polen op de bok blijkbaar allemaal toegestaan.

    1. C.groot

      Meneer ik weet niet of u het weet maar koops en mandersloot hadden al een transportbedrijf voor dat de muur om viel. Die bedrijven zaten er al jaren .

      1. H.J.

        C.groot . even een correctie . Mandersloot en Koops REDEN al voor de val van de muur ( ik trouwens ook ) , maar zij hadden er toen nog GEEN bedrijf . Wuf ( Mandersloot) reed soms nog zelf en ook Wolter ( Koops) reed zelf samen met zijn zoon’s . Alles stond gewoon geregistreerd en werd georganiseerd vanuit Soesterberg en Woudenberg . het uitvlaggen is pas na de “wende”gekomen .en de grote boosdoener ’s zijn niet de bedrijven maar de beleidsmakers in Brussel en de Vakbonden die het hier zo verdraaid moeilijk maken met hun achterhaalde principe’s

  • Frank

    Waberer en Girteka zijn niet groot geworden door subsidies, maar omdat ze enorm veel vracht rijden in het oude West Europa, in opdracht van West Europese bedrijven, met West Europese managers, voor ons, de West Europese consument. Dus wij dragen allemaal bij aan de groei en winst van bedrijven als Waberers en Girteka. Want ook wij als consument gaan graag voor de laagste prijzen. En West Europese bedrijven als DAF, Mercedes, Krone, Schmitz leveren ook maar al te graag aan deze bedrijven en daar profiteren wij ook weer van. Dit is het nieuwe Europa, over 10 a 15 jaar liggen de salarissen gelijk. Maar het huidige model brengt al veel welvaart in hun thuis landen. Mensen hebben werk, een salaris en dat geven ze weer uit, wat weer welvaart brengt bij anderen in hun land. Uiteindelijk draagt het allemaal bij tot een stabiel Europa en is het goed voor ons allemaal.

    1. Adriaan

      Beste Frank ik hoop dat je gelijk krijgt. Dit betwijfel ik ten zeerste. Stabiel zal het wel zijn, maar we gaan wel met sprongen terug in salaris. We zullen in moeten leveren om hun een gelijk salaris te hebben. Heb je een pittige hypotheek, dan heb je een probleem. Vele problemen zullen volgen.

      1. Frank

        Mee eens. Als we qua salarissen ooit gelijk willen komen zullen zij salaris extra krijgen en zullen de salarissen bij ons moeten dalen. Dat gaat dus niet gebeuren. Je zal altijd verschillen houden. Werknemers in Portugal of Griekenland verdienen ook minder dan wij, maar daar hoor je zelden iemand over.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer