Nieuws

Waberer’s: omzet groeit maar winst daalt

Logistiek dienstverlener Waberer’s rapporteert dat in het tweede kwartaal van 2018 het een omzetstijging noteerde van 17 procent, tot 185 miljoen euro. De winst daalde echter met 14 procent. Waberer’s spreekt zelf van een ‘tijdelijke margedruk’.

Het Internationale Transport Segment heeft haar aandeel in de Europese FTL-markt vergroot. De omzet steeg met 19 procent, mede door hogere prijzen (7 procent) en volume en acquisitie (12 procent). De omzet van de Regionale Contract Logistiek nam toe met 9 procent, mede door de groei van de warenhuiscapaciteit en door hogere prijzen.

De terugkerende EBITDA is afgenomen met 14 procent tot 19 miljoen euro. In het Internationale Transport Segment, is de terugkerende EBITDA 14 procent lager. Dit is het gevolg van een kosten onderdrukking en een tijdelijke afname van het vrachtwagengebruik. Dit geeft een lagere marge als gevolg.

De EBITDA in het Regionale Contract Logistiek segment nam af met 18 procent in Q2 van 2018, dit komt voornamelijk door een sterk tweede kwartaal afgelopen jaar, het jaar-tot-datum verschil is -2 procent.

Ondanks de uitdagende situatie op de arbeidsmarkt is de onderneming erin geslaagd de bezettingsgraad op peil te houden.De terugkerende EBIT zakte tot 3,1 miljoen EUR en het terugkerende netto-inkomen kwam uit op -0.1 miljoen EUR. Het Netto leverage steeg met een terugkerende EBITDA van 3.4x, dit heeft te maken de seizoensmatige afname in vrachtwagen aanschaf.

Waberer’s CEO Ferenc Lajkó:  “Het tweede kwartaal van het jaar werd gekenmerkt door een omzetgroei met dubbele cijfers, aangedreven door de aanhoudende winst van Waberer’s haar marktaandeel. Tegelijkertijd daalde de winstgevendheid over de winstmarges, omdat de onderneming in het kwartaal te maken kreeg met tegenwind. De herprijzingsstrategie, geïnitieerd door de druk op de arbeidsmarkt en recente stijgingen van de brandstofprijs, leidde tot verschuiving in het transportportfolio. Dit resulteerde in een lager gebruik van zowel de internationale full truck load service en de regionale contractlogistiek. Deze ontwikkelingen leidden tot een tijdelijke druk op de marges. De groep beschikt over een uitgebreid netwerk van human resources-capaciteiten voor CEE-regio, wat een voordeel is wanneer de meeste concurrenten kampen met een tekort aan chauffeurs. Wat brandstofkosten betreft, totdat de prijseffecten volledig zijn doorgerekend, slagen we erin om ongunstige prijseffecten te verzachten door te besparen op lagere consumptie en inkoopschaal. Wat de transportkosten betreft: de onderneming heeft in de eerste helft van het jaar hogere prijzen kunnen vastleggen in onze contracten, wat een gunstig effect zou moeten hebben in het najaar, een hoogseizoen voor ons bedrijf. Het management heeft verschillende maatregelen geïnitieerd om te verbeteren hoe de Group zich aanpast aan een verandering in de transportmix die we de afgelopen maanden hebben ervaren. Voornamelijk door onze planning motoren en interne processen te verfijnen tussen onze verkoop-, plannings-en operationele functies. Deze initiatieven moeten leiden tot een verbetering van de kilometerprestaties van de vloot en ik zie een goede gelegenheid om het gebruik en de operationele efficiëntie te verhogen tot boven het vorige niveau.

Met dat in mijn achterhoofd verwacht ik een herhaling van de verwachtingen van het management.  Namelijk, een tweecijferige omzetgroei en een licht dalende terugkerende EBITDA-prestatie in 2018 in vergelijking met 2017.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven