Ga naar hoofdinhoud

Waberer’s: ‘Wij concurreren niet op chauffeursloon’

De Hongaarse logistiek dienstverlener Waberer’s is berucht om de social dumping die het volgens velen bezigt. Maar daar klopt niets van, zegt Waberer’s CEO Ferenc Lajkó in een interview met het Duitse vakblad TransAktuell. “Wij concurreren niet op chauffeurslonen. Cabotage? Doen we ook niet aan.”

Het zijn tamelijk opvallende uitspraken van Lajkó, juist omdat Waberer’s (en andere Oost-Europese transportbedrijven) er immer van worden beticht frauduleus te werk te gaan. “Wij rijden met 4000 trucks in Europa, maar die zijn allemaal gericht op de lange afstand. Korte afstanden rijden we alleen in ons thuisland Hongarije. Waberer’s rijdt nul procent cabotage in heel Europa. Er zijn in Europese landen sterke vervoerders die wij de business niet willen ontnemen. Het past ook niet bij ons businessmodel, dat gericht is op lange afstand, optimaliseren van het aantal kilometers en zo weinig mogelijk leeg rijden. Dat wij complementair werken, is velen niet bekend. Er is verwarring over wat Oost-Europese vervoerders doen, tot in het Europees Parlement aan toe. Kijk maar naar het Mobility Package. Wij pleiten echter voor een strikte regulering van cabotage”, aldus Lajkó.

Over het feit dat Waberer’s vaak als prijsbreker wordt gezien, zegt Lajkó: “De middelgrote transporteur is niet onze concurrent. Als vervoerders als DB Schenker, DHL, DSV en Kuehne + Nagel zeggen dat zij niet met ons kunnen concurreren, komt dat omdat ze zelf veel uitbesteden. Ze hebben te weinig eigen materieel. Om nog wat te verdienen moeten ze tien of vijftien procent op de prijs van de charter leggen. Daar zijn wij met onze grote eigen vloot in het voordeel. En goedkopere chauffeurs? Vroeger ja, voordat de EU uitgebreid werd, toen was er een duidelijk verschil in loon tussen West- en Oost-Europa. Toen leidde het West-Europese chauffeurstekort ertoe dat Oost-Europeanen als chauffeur aangesteld werden, tegen lagere lonen. De grote vraag leidde er echter toe dat de lonen in Oost-Europa snel stegen. Ook bij ons. Drie jaar geleden hebben wij de lonen met twintig procent verhoogd. Fors ja, maar concurreren op loon is er niet meer bij. We concurreren nu op zaken productiviteit, efficiency, beladingsgraad en inkoopkracht. Het optimaliseren van de beladingsgraad door onder meer onze eigen software is daarbij heel belangrijk. Geen klant betaalt voor lege kilometers. In vijf jaar tijd is onze beladingsgraad gestegen van 87 naar 92 procent. Zo konden we miljoen liters diesel besparen.”

Lees het complete interview met Ferenc Lajkó op de site van ETM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer