Western Star X-Series is International Truck of the Year 2024… in Australasia

Western Star X-Series is International Truck of the Year 2024… in Australasia featured image

De nieuwe Western Star X-Series is de International Truck of the Year 2024 Australasia! De winnaar van deze felbegeerde onderscheiding werd bekendgemaakt tijdens een evenement voorafgaand aan de opening van de Teletrac-Navman conferentie voor technisch onderhoud en veiligheid op 13 maart  in Christchurch, Nieuw-Zeeland. De felbegeerde trofee werd overhandigd aan Hamish Christie-Johnston, managing director van Penske Australië en Nieuw-Zeeland.

De Western Star versloeg serieuze concurrentie in de vorm van de Volvo F-Series Electric en Scania’s Super Series. Het belangrijkste criterium voor de nominatie en verkiezing van een kandidaat voor Truck van het Jaar Australasia is de bijdrage aan de normen voor veiligheid en efficiëntie van het goederenvervoer over de weg in Australazië.

De International Truck of the Year Australasia wordt beoordeeld door PowerTorque-hoofdredacteur Tim Giles, Dave McCoid, directeur van Nieuw-Zeeland Trucking Media, Charleen Clarke, redacteur van FOCUS on Transport & Logistics, Bob Woodward (die onlangs met pensioen ging als hoofdingenieur van de Australische Trucking Association), die al heel lang actief is in de Australische truckindustrie, en Randolph Covich, uitgever van Deals on Wheels (Nieuw-Zeeland).

“Ik vind het geweldig om namens onze Australische en Nieuw-Zeelandse Western Star-teams de 2024 Truck of the Year Australasia-onderscheiding in ontvangst te nemen”, zei Christie-Johnston. “Sinds we de gloednieuwe X-Series eind 2022 hebben gelanceerd, hebben we uitstekende feedback gekregen van iedereen die met de trucks heeft gereden. Van klanten tot mediapersoneel, de reacties waren unaniem dat de X-Series een serieus premium pakket is.”

Jurylid en PowerTorque-redacteur Tim Giles zei dat alle drie de kanshebbers hun sterke punten naar voren brachten. “De manier waarop Scania een uitstekende en zuinige aandrijflijn nam en alle componenten opnieuw ontwierp om ze naar een hoger niveau te tillen, is zeer indrukwekkend. Volvo had een elektrisch alternatief nodig op het gebied van prime mover en kwam met een oplossing die een goed rijdende, goed ontworpen truck veranderde in een goed rijdende, goed ontworpen truck die ook nog eens nul emissies uitstoot. In de nieuwe X-serie van Western Star zien we een compleet andere truck dan zijn voorganger; het ontwerp brengt het merk Western Star helemaal bij de tijd. De X-Series is voorzien van de nieuwste snufjes, zoals de Detroit DT12 AMT, die vanaf het begin goed heeft gepresteerd. Voor de traditionalisten is er nog steeds een Roadranger beschikbaar, om ons gerust te stellen dat de uitstervende kunst van de vrachtwagenchauffeur nog steeds bestaat.”

Clarke zegt dat de wedstrijd van dit jaar bijzonder uitdagend was om te beoordelen. “Alle drie de kanshebbers zijn fantastische trucks! Aan de ene kant was er de Scania Super, een briljante truck die het potentieel van de interne verbrandingsmotor bewijst. Hij doet alles uitzonderlijk goed, maar het potentieel voor brandstofbesparing is enorm aantrekkelijk. Dit zou zeker aanslaan bij elke transporteur. Dan was er Volvo. Het bedrijf heeft verbazingwekkend werk geleverd door e-mobiliteit naar truckers over de hele wereld te brengen. De FH is subliem omdat een chauffeur er gewoon in kan stappen, de vrachtwagen kan besturen en tegelijkertijd de planeet kan redden – ja, ik weet dat dit lichtelijk overdreven is. Tot slot was er de Western Star X-Series. Met zijn krachtige aandrijflijn, veiligheidsvoorzieningen die hun weerga niet kenden en comfortabele en ergonomische cabine, wisten we allemaal dat de X-Series een kans moest maken. De X-Series kreeg van mij de hoofdprijs omdat het een enorme sprong voorwaarts is voor het merk. Het is waarschijnlijk ook de ultieme truck voor transportbedrijven in Australië – en hij kan nu al worden ingezet,” zei ze.

McCoid zegt dat de competitie dit jaar erg interessant was. “Na een paar moeilijke discussierondes waren we het er alle vijf over eens dat de Western Star X-Series dit jaar de winnaar was. De X-Serie omzeilt een aantal stappen in wat normaal gesproken het evolutionaire pad zou zijn voor een truck in de fase waarin het vorige model zich bevond, maar de mogelijkheid om gebruik te maken van het Daimler Truck North America platform heeft de X-Serie naar het topsegment van de markt gekatapulteerd.

“Het resultaat vergroot niet alleen de keuze op de markt voor klanten met strenge veiligheidseisen, maar legt ook de lat voor het gemiddelde capaciteitsniveau in de sector hoger. Het is ook een uitdaging voor concurrenten wier producten met een premium motorkap misschien niet aan de X-Series kunnen tippen wat betreft bepaalde kerncapaciteiten. Voor de Nieuw-Zeelandse markt is het aanbieden van een 8×4 in de 450 kW een schot in de roos. En tot slot zit er ook een component in waar ik dol op ben, de erkenning van de afkomst – wie ze zijn, trots zijn en het in ere houden, en weten dat er nog steeds een actieve markt is. Ja, ik heb het over meters, versnellingshendels en korrel op het dashboard. De zon gaat zeker onder voor dat tijdperk in de industrie, maar nog niet als dat is wat je wilt in je grote, nieuwe, glimmende Star. Dit is een goed doordacht aanbod voor de hele markt,” besluit McCoid.

De International Truck of the Year (IToY) werd in 1977 in Europa gelanceerd, als geesteskind van Pat Kennett, redacteur van het Britse tijdschrift TRUCK en een legendarische bedrijfswagenjournalist uit die tijd. Vandaag de dag bestaat de Europese jury uit 24 leden van publicaties uit heel Europa die de IToY jaarlijks uitreiken, naast een extra innovatieprijs. Vandaag de dag is deze organisatie uitgebreid met geassocieerde leden uit de groeiende truckmarkten van Australië, Nieuw-Zeeland, Brazilië, Japan, China, India, Israël, Maleisië en Zuid-Afrika. In totaal zijn er meer dan 1,1 miljoen lezers van de 24 tijdschriften van IToY-leden met een volledige jury en van de geassocieerde leden.

Door de uitbreiding van het IToY-lidmaatschap via zijn geassocieerde leden is het oorspronkelijke IToY-concept uitgebreid met de toekenning van de Truck van het Jaar Latijns-Amerika en de Chinese Truck van het Jaar. Vorig jaar vond het concept zijn weg Down Under met de eerste Truck van het Jaar Australasia die in mei 2023 werd gepresenteerd op de Brisbane Truck Show. De locatie waar de Australasia-onderscheiding wordt uitgereikt, is afwisselend in Australië en Nieuw-Zeeland.

2 reacties op “Western Star X-Series is International Truck of the Year 2024… in Australasia

  1. Zever

    Van binnen ziet het er wel heel erg “Mercedes Truck” uit….

    1. Stickie

      Wel raar dat ze het digitale dash van Mercedes niet gebruiken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer