WMS-pakketten genieten de voorkeur boven zelfgebouwde systemen. Dit blijkt uit een inventarisatie onder grote logistiek dienstverleners met meerdere magazijnen. Zelfbouw biedt veel vrijheid, maar de software gaat na een paar jaar functioneel en technologisch achterlopen op pakketsoftware. Dat blijkt uit een onderzoek van Storelink.
Ondanks dat WMS-pakketten sterk geëvalueerd zijn in de afgelopen twintig jaar, zijn er nog steeds bedrijven die besluiten om software te laten bouwen voor hun magazijn. Dit was voor adviesbureau Storelink aanleiding om elf logistiek dienstverleners te vragen naar hun overwegingen.
Het is een duidelijke trend dat logistiek dienstverleners afscheid nemen van zelfgebouwde WMS-en. Tevens zijn ze bezig om oudere WMS-pakketten uit te faseren. “Dit is een nieuwe ontwikkeling”, aldus Jeroen van den Berg van Storelink. In het verleden werden WMS-en nauwelijks vervangen. Men vond de voordelen van modernisering niet opwegen tegen de kosten en risico’s. Dienstverleners zetten nu wel stappen en verwachten kosten te besparen en expertise op te kunnen bouwen door zich op een enkel WMS-pakket toe te leggen.
Het toverwoord in deze veranderende wereld is flexibiliteit. Leveranciers van WMS-pakketten houden hun software actueel door periodiek nieuwe versies uit te brengen. Als bedrijven zich conformeren aan de standaard van het pakket, dan kunnen ze hiervan profiteren en het WMS blijven aanpassen aan hun wensen. Bij zelfgebouwde systemen en WMS-pakketten met veel maatwerkaanpassingen is dat veel lastiger. Het merendeel van de dienstverleners maakt de strategische keuze om het aantal WMS-pakketten terug te dringen en voor standaard-WMS te kiezen.