België naar Europese rechter om nieuwe cabotageregels • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

België naar Europese rechter om nieuwe cabotageregels

België stapt onder leiding van Vlaanderen naar het Hof van Justitie van de Europese Unie om de nieuwe cabotageregels die Europa wil opleggen aan te vechten. “De nieuwe regelgeving is zeer nadelig voor onze wegvervoersector”, zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “De leefbaarheid en de toekomst van onze transportfirma’s staan op het spel. Ik wil al het mogelijke doen om ervoor te zorgen dat de nieuwe Europese cabotageregels worden bijgestuurd.”

Cabotage is het verrichten van nationaal vervoer in een andere lidstaat dan die waar men gevestigd is. Vlaanderen en België gaan niet akkoord met de invoering van een afkoelingsperiode van vier dagen na cabotage. Die afkoelingsperiode betekent dat vervoerders na drie cabotageritten gedurende vier dagen geen nieuwe cabotage meer mogen ondernemen in dezelfde lidstaat.

Lydia Peeters

“Deze nieuwe regel beperkt de toegang tot belangrijke markten in onze buurlanden, in het bijzonder in Frankrijk. Dit kan het verdienmodel van Belgische en Vlaamse transportbedrijven onderuit halen en dat kan ik dus helemaal niet goedkeuren”, zegt Vlaams minister Lydia Peeters. “De internationale vervoersactiviteit van onze transportsector concentreert zich in onze buurlanden. Vooral voor de talrijke kleinere spelers die actief zijn op de Franse en de Duitse markt is deze regel zeer nadelig. Net het feit dat onze wegvervoerders op de terugweg van een internationaal transport nog cabotageoperaties kunnen uitvoeren, maakt dat de transportsector nog leefbaar is, ondanks de hoge loonkosten in dit land. De Belgische markt is zelf te klein om het verwachte verlies aan ritten op te vangen.”

“Het mobiliteitspakket betekent een grote stap vooruit wat betreft de sociale aspecten in de sector van het wegvervoer”, zegt Vlaams minister Lydia Peeters. “Het zal zorgen voor beter arbeidsomstandigheden voor vrachtwagenchauffeurs, speciale detacheringsregels in de internationale vervoersector, een actualisatie van de regels voor toegang tot de markt van wegvervoerder én effectiever optreden tegen postbusfirma’s in EU-lidstaten met lagere loonkosten. Als minister bevoegd voor mobiliteit sta ik volledig achter die verbeteringen, maar de nieuwe cabotageregels zijn voor ons onaanvaardbaar. In het originele voorstel van de Europese Commissie stond er nog een liberalisering van de cabotage, wat past in de visie van Europa om te streven naar een eengemaakte Europese markt. Deze inperking van de cabotagemogelijkheden is er gekomen door de protectionistische overwegingen van enkele grote staten, die zo proberen om kom af te maken met de concurrentie die ze voelen van onder meer onze Vlaamse transportbedrijven. Daarom bundelen we de krachten en sluiten we ons aan bij het rechtszaak van Malta, één van de vele lidstaten die eveneens niet akkoord kon gaan met die invoering.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer