City Cargo in surséance van betaling • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

City Cargo in surséance van betaling

Het ooit zo glorieus lijkende initiatief van de Amsterdamse vrachttram lijkt definitief uit de rails te lopen. Na eerdere berichten over financieringsproblemen wees de rechtbank te Amsterdam afgelopen vrijdag een verzoek tot schuldsanering af en is voorlopige surséance van betaling verleend.

Citycargo_vrachttramDat meldt Transport-Online, dat ook vernomen heeft van de curator dat er een ‘financieringstekort’ is van 6,5 miljoen euro. “Die 6,5 miljoen euro is geen schuld, maar een financieringtekort. Op de vraag of en waarom er een schuldsanering aan ons is geweigerd, kan ik geen commentaar geven”, aldus een woordvoerder van City Cargo.

Al langer doen berichten over ernstig geldtekort de ronde. In september was er al 5,6 miljoen euro te kort voor de aanleg van een overslagstation en tramrails. Geen enkele private partij wilde toen of nu in de aanleg van rails investeren, omdat het railnetwerk in handen is van de gemeente.

De ambitieuze plannen om 42 vrachttrams en 600 e-cars in Amsterdam te laten rijden zijn inmiddels fors bijgesteld. “Wij willen nu gaan starten met enkele trams en een tiental E-Cars. Ook komt er voorlopig één crossdock in Osdorp. Daar moet spoor aangelegd worden. Ik verwacht dat wij eind 2009 kunnen starten”, aldus de woordvoerder.

Nagekomen reactie

Peter L. Hendriks van  City Cargo reageert op dit bericht als volgt: “Hoewel er op een website inderdaad staat dat wij een schuldsanering hebben aangevaagd en dat die geweigerd zou zijn, kan en wil ik u mededelen dat wij geen schuldsanering hebben aangevraagd en dat die dus ook niet geweigerd is. Wij hebben wel surseance aangevraagd en die is ons verleend. Voor wat betreft het tekort van 6.5 miljoen het volgende. Dit bedrag is niet een tekort van CityCargo, maar het bedrag benodigd voor het aanleggen van de infrastructuur in de stad en naar het terrein waar het Crossdock zal worden gebouwd in de Lutkermeer polder in Osdorp. Dit bedrag kan niet door ons worden gefinancierd omdat wij niet de eigenaar van het spoor worden, dat wordt de gemeente Amsterdam. Amsterdam heeft , om dit probleem op te lossen  samen met het rijk en de stadsregio een subsidie ( EFRO) aanvraag gedaan welke alleen kon worden ingediend als citycargo een bankgarantie voor de huur voor een periode van tien jaar vooruit ter waarde van 3,8 miljoen euro zou verstrekken. Een start-up als CityCargo kan zich een dergelijke garantie niet permitteren en zeker niet voor tien jaar vooruit. Deze eis van de stad maakt het op dit moment middenin de kredietcrisis voor ons onmogelijk nieuw geld aan te trekken. Om rust te creëren hebben wij surseance aangevraagd en gaan in overleg met de stad zoeken naar een aangepast scenario!”

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer