Ga naar hoofdinhoud

Denen mogen parkeerlimiet van 25 uur aanhouden

Denemarken mag vrachtwagenchauffeurs verplichten maximaal 25 uur op parkeerplaatsen naast snelwegen te verblijven. De Europese Commissie had hier bezwaar tegen aangetekend, maar het Hof van Justitie verwerpt dat voorlopig.

In 2018 heeft Denemarken een regel ingevoerd die de maximale parkeertijd op openbare rustplaatsen langs het Deense autosnelwegennet beperkt tot 25 uur. De Europese Commissie is van mening dat deze regel een beperking van het vrij verrichten van vervoersdiensten vormt, aangezien Deense wegvervoerders en buitenlandse wegvervoerders er niet op dezelfde manier door worden getroffen. Daarom heeft zij een niet-nakomingsprocedure tegen Denemarken ingeleid. Denemarken stelt dat de 25-urenregel in overeenstemming is met het Europese recht. De regel geldt namelijk zowel voor Deense wegvervoerders als voor niet-ingezeten wegvervoerders. Bovendien hebben buitenlandse vervoerders ook andere parkeermogelijkheden in Denemarken. Niet overtuigd door de argumenten van de Deense regering, heeft de Commissie bij het Hof van Justitie beroep wegens niet-nakoming ingesteld.

In zijn arrest verwerpt het Hof het beroep van de Commissie. Het herinnert eraan dat de 25-urenregel een specifieke invloed kan hebben op de uitoefening door niet-ingezeten vervoerders van hun vervoersrechten, met name de cabotagerechten, aangezien deze regel verhindert dat de bestuurders de uitwijkhavens langs de autosnelweg gebruiken voor verplichte rusttijden die deze periode overschrijden, en dat deze regel niet-ingezeten vervoerders meer treft dan vervoerders met een exploitatiezetel in Denemarken, waardoor het voor hun bestuurders gemakkelijker kan worden om daar met hun vrachtwagens te rijden.

De Commissie heeft echter geen objectieve gegevens verstrekt op grond waarvan kan worden vastgesteld dat de door de particuliere sector aangeboden alternatieve parkeercapaciteit, gelet op de omvang van het betrokken verkeer, ontoereikend is om voertuigen met een toegestane maximummassa van meer dan 3,5 ton gedurende rusttijden van meer dan 25 uur te parkeren. Zonder dergelijke objectieve gegevens kan het Hof niet anders dan op basis van vermoedens vaststellen dat de regel van 25 uur daadwerkelijk een belemmering vormt voor cabotageactiviteiten van in andere lidstaten gevestigde dienstverrichters.

3 reacties op “Denen mogen parkeerlimiet van 25 uur aanhouden

  • Michel Huizinga

    Waar vind je in Denemarken grote wegrestaurants waar je langer zou kunnen overnachten en douchen en eten ,ik zou het niet 123 weten

  • Bert

    Michel
    Je hebt bij iedere grotere stad “Transportcenters” Daar vindt je alles wat je nodig hebt. Meerdere verschillende restaurants en fastfoodketens Staan ook vaak de dc’s en overslagcentra van diverse grote logistiekbedrijven bij. Meestal vlak bij een afrit van de autosnelweg.

  • Eranhoekstra1964@gmail.com

    Echter langer als 25 uur stil staan maak je naar mijn mening niet mee met vervoerders die bv Nederlandse chauffeurs in dienst hebben .
    Bedrijven met Oost Europese chauffeurs staan vaak veel langer stil (wachten op vracht in de directe omgeving) en je 45 uur maken in de cabine is feitelijk verboden.(niet dat er enig bedrijf er zich ook maar iets van aantrekt)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer