Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Iveco zet Daily’s op de trein

CNH Industrial, moederbedrijf van Iveco, is ook in haar eigen logistiek op zoek naar duurzame oplossingen. Een van die oplossingen is intermodaal vervoer en dus een stap weg van Iveco’s eigen product: vrachtwagens.

Een van de duurzame oplossingen die CNH Industrial heeft gecreëerd is een nieuwe intermodale transportroute vanuit productlocatie Suzzara in Italië. “Het Europese autosnelwegennet is sterk gereguleerd en raakt verstopt met verkeer, en tevens is er een tekort van meer dan 150.000 vrachtwagenchauffeurs. Met dit in gedachten hebben we het op ons genomen om een oplossing te vinden”, legt Dror Noach, hoofd transport & logistiek bij CNH Industrial, uit. Op basis van een speciaal aangepaste trein werd een dienst opgezet van de fabriek in Suzzara naar een nieuw distributiecentrum in Rheine, Duitsland. De trein rijdt twee keer per week in 24 uur tijd met 71 Iveco’s Daily van Italië naar Rheine. Een derde trein in de week is een optie als extra capaciteit nodig is.

Zodra de Daily’s in Rheine aankomen, worden ze afgeladen en verwerkt, voor ze op bestelling naar dealers worden verzonden. CNH Industrial schat dat er jaarlijks 10.500 Daily’s de trein zullen nemen. De CO2-besparing door het vervangen van de vrachtwagen door de trein bedraagt 2100 ton CO2 per jaar.

Het op de trein zetten van de Daily’s gaat niet zomaar. CNH Industrial vond twee partners die  het op zich wilden nemen: Vega International Car Transport GmbH (Vegatrans) en YParco srl – die samen een nieuw bedrijf hebben opgericht onder de naam Roadraillink GmbH. De bedrijven  hadden al een treindienst van Duitsland naar Italië met vrachtwagentrailers, zodat er nu geen trein leeg naar Italië hoeft te rijden. Een andere uitdaging was om de trein voldoende aanpasbaar te maken om verschillende ladingen te vervoeren, en de derde was om de terminals aan beide uiteinden van het traject te ontwikkelen.

Roadraillink GmbH heeft een speciale stalen mal laten ontwerpen die de structuur van de diepliggende wagons van de trein aanpast zodat ze zowel bestelwagens als aanhangwagens kunnen vervoeren. Er zitten gaten in de dieplader waar de wielen van de wagens zich bevinden om ervoor te zorgen dat het profiel van de lading niet te hoog is.

De nieuwe partners hebben ook geïnvesteerd in de infrastructuur van de terminals. Om een volledig intermodaal – of multimodaal – systeem te creëren, is het essentieel om alle locatie te ontwikkelen waar de verschillende vormen van transport elkaar ontmoeten, en de Daily’s kunnen worden overgezet met op maat gemaakte apparatuur. “Intermodale transportsystemen zijn zeer efficiënt en duurzaam”, zegt Noach. “We hebben er alle vertrouwen in dat we dit soort oplossingen ook op andere routes van CNH Industrial kunnen toepassen en geloven dat ze in de toekomst steeds meer gebruikt zullen worden.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer