fbpx Ga naar hoofdinhoud

ILT luidt noodklok: ‘Tachofraude is niet meer te handhaven’

Fraude met tachografen in vrachtwagens neemt steeds geavanceerdere vormen aan en is nauwelijks meer op te sporen. Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in haar signaalrapportage met als belangrijkste conclusie: de ILT twijfelt of de tachograaf nog een betrouwbaar handhavingsinstrument is. Met de nieuwe vormen van fraude komt de handhaving op de rij- en rusttijden in het geding. Minister Van Nieuwenhuizen heeft de signaalrapportage donderdag naar de Tweede Kamer gestuurd.

De geavanceerde vormen van fraude leiden ertoe dat de ILT haar zorgen uit over de arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs en de verkeersveiligheid: niet voldoen aan de wettelijk voorgeschreven tijden kan invloed hebben op het rijgedrag. De fraude tast ook het level playing field (eerlijke concurrentie) in de branche aan. De inspectie merkt dat er een daling is van het aantal overtredingen van de rij- en rusttijden; mogelijk te verklaren uit de moeilijk op te sporen fraude met tachografen.

In 2017 en 2018 voert de ILT een strafrechtelijk onderzoek uit naar tachograaffraude in vrachtwagens, in samenwerking met de politie en het Openbaar Ministerie (OM). Uit dit onderzoek blijkt dat fraudeurs nu printplaten en software aanpassen om handhaving te bemoeilijken. De fraude met tachografen neemt steeds geavanceerdere vormen aan. Uit de reguliere wegcontroles van de inspectie in 2018 laten manipulatie van de rij- en rusttijden zien van 5 tot 30 procent: bij 1 op de 6 vrachtwagens werd een vorm van manipulatie ontdekt.

De belangrijkste conclusies uit de onderzoeken van 2017 en 2018 zijn:

  • Eenvoudige fraude was eerder makkelijk op de sporen. Dit zijn fraudes met bijvoorbeeld magneten of het rijden met andermans bestuurderskaart;
  • Nieuwe vormen van tachograaffraude zijn bij weginspecties niet of nauwelijks zichtbaar, maar soms pas na een uitgebreid onderzoek;
  • Fraudeurs passen printplaten en software aan bij het inbouwen van de tachografen, waardoor manipulaties moeilijker te ontdekken zijn en de pakkans kleiner is;
  • Chauffeurs, eigenaren van vrachtwagens en installateurs van tachografen zijn actief betrokken bij de fraudes;
  • Er staat geen straf op het bezit van een gemanipuleerde tachograaf;
  • Straffen voor fraude met tachografen staat niet in verhouding tot de winst die criminelen met de manipulaties behalen.

LEES HIER DE COMPLETE SIGNAALRAPPORTAGE VAN ILT

De recent aangetroffen manipulaties zijn niet beperkt tot Nederland. Euro Controle Route (een samenwerkingsverband van Europese handhavingsdiensten) trekt dezelfde conclusies als de ILT naar aanleiding van soortgelijke gevallen in andere lidstaten en heeft hiervoor recentelijk aandacht gevraagd bij de Europese Commissie (EC). De EC gaat daarom in gesprek met de fabrikanten van tachografen om de beveiliging verder te verbeteren en informatie over nieuwe detectietechnieken beter met elkaar te delen.

Minister Van Nieuwenhuizen wil fraude met de tachograaf stevig aanpakken. Ze kijkt naar hardere sancties voor fraudeurs, zoals het intrekken van vergunningen of de bestuurderskaart. Daarnaast werkt de minister aan een regeling die het mogelijk maakt om bevoegdheidspas van monteurs bij overtredingen te schorsen of in te trekken. In dat laatste geval kunnen ze hun beroep niet meer uitoefenen.

11 reacties op “ILT luidt noodklok: ‘Tachofraude is niet meer te handhaven’

  • H.J.

    Dit was natuurlijk al lang te voorzien ! Alles wat je digi maakt is te frauderen . Als de fabrikanten iets slims bedenken ,zal er altijd iemand anders zijn die slimmer is . En natuurlijk is het zo dat wij , als Chauffeurs en Ondernemers , strenger gecontroleerd en bestraft worden dan de grootste Criminelen en moordenaars . De almachtige overheid denkt te weten wanneer een Chauffeur moe is en moet slapen , maar wat als je moet en niet kunt ? Dan ga je na 9 uur stilstand dus doodmoe de weg op met alle gevolgen van dien ! , en dat mag wel van de overheid , want je hebt tenslotte 9 uur stil gestaan . Geen wonder dat niemand meer Chauffeur wil worden .

  • Floris Ooms

    Men moet het bezit van een gemanipuleerde tachograaf strafbaar stellen voor de ondernemer met een extreem hoge boete welke door de eigenaar van het bedrijf betaald moet worden.
    Een boete van pakweg een kleine € 100.000,– voor elk apparaat wat in bezit is en bij meer dan 2 apparaten intrekken bedrijfsvergunning. Ook de gebruiker [de chauffeur dus] van het apparaat een extreem hoge boete opleggen van € 50.000,– á € 100.000,– en tevens het ongeldig verklaren van al zijn rijbewijzen en rijbevoegdheid voor het leven.
    Ik heb het vermoeden dat het dan rap afgelopen is met de tachograaf fraude want als een chauffeur zijn rijbevoegdheid verliest voor het leven dan kan hij nooit meer werken in een beroep waarbij hij een rijbewijs nodig heeft. Woon – werkverkeer kan dan alleen nog op de fiets of met het openbaar vervoer.

    1. H.J.

      Beste heer Ooms . Dat treft alleen de westerse Chauffeurs en bedrijven mee . In Oost Europa koop je gewoon een nieuw rijbewijs en alle benodigde papieren en vergunningen . En de boete’s worden wel opgestuurd , maar nooit betaald . Denkt u nou echt dat het ILT naar bv Roemenie gaat om daar de centjes op te halen ? En van de Oosteuropeesche regeringen hoef je niets te verwachten .

      1. Floris Ooms

        Mij lijkt het stug dat je in Oost Europa een compleet andere identiteit kan kopen. In zo’n geval zal men moeten overgaan tot eventuele verplichte DNA afname zodra men een nieuw rijbewijs moet gaan ophalen bij verlenging.
        Ik weet dat dit een zeer vergaande maatregel is maar als men het DNA van alle rijbewijshouders opslaat in een data bank en controle instanties vertrouwen het niet dan neemt men opnieuw DNA af middels wangslijm en met een paar dagen weet men dan of de identiteit van de overtreder de juiste identiteit heeft opgegeven.
        Klopt dat niet dan wordt men actief opgespoord door de politie en volgt er een forse gevangenis straf te samen met alle boetes welke men in de pijplijn had zitten.

        1. h.j.

          Beste Heer Ooms . Het is duidelijk dat U volledig buiten de realiteit staat en de praktijk niet kent . U denkt net als onze almachtige regenten in Den Haag en Brussel . U doet mij denken aan de tekst uit een liedje van Boudewijn de Groot .” Slaap zacht meneer de president “.

    2. Peter

      Floris Ooms is helemaal niet goed bij zij hoofd.
      Regelgeving is gewoon kut moet anders, ik sta ook ook wel eens 30 minuten tot een uur van mijn huis met rijtijd op ga dan echt niet daar staan.
      En omdat in sommige landen boetes zo hoog zijn voor wat te lang rijden snap ik ook best dat er gemanipuleerd word pak kans stuk kleiner.
      Ben het eens met H.J. Soms ben je na een paar uur rijden al zo moe als wat dat de ogen bijna dichtvallen en andere keer na 10 uur rijden nog zo fit als wat.
      Ik ga dan wel even na bed als ik moe word omdat dat meestal in mijn werk wel kan maar dat geld niet voor iedereen.

      1. Floris Ooms

        Ik was in het verleden eigen rijder maar als ik de uren ophad dan liet ik de vrachtwagen wel ophalen door een andere chauffeur of ik zette hem ergens op een bewaakt industrieterrein neer. Vervolgens ging ik dan aansluitend met het openbaar vervoer naar mijn huis, in de jaren 1994 t/m 1997.

        1. h.j.

          Beste heer Ooms . Was dat niet de rede dat je het maar 3 jaar volgehouden hebt ? Toen kwam de Belastingdienst en bleek dat je niets verdient hebt .

          1. Floris Ooms

            Nee dat was niet de reden dat ik moest stoppen met mijn bedrijf. Mijn toenmalige boekhouder had mijn bedrijf financieel leeg gezogen, één en ander is toendertijd aan getoond door zowel Belastingdienst als mede de FIOD. De man heeft toendertijd veel transportbedrijven [eigen rijders] kapot gemaakt / leeg gezogen.
            Wij zijn toendertijd voor ruim 700.000,– gulden bestolen door die vent.
            Ik had toendertijd die gemachtigd om alle financiële zaken te regelen dus ook alle betalingen.
            Ik raad nu elke transportondernemer/ eigen rijder aan dat als je gebruik maakt van diensten van een externe boekhouder dat je degene alleen fotokopieën geeft van alle formulieren van o.a. belastingdienst en andere instanties welke je dan zelf overschrijft op de originele formulieren. De boekhouder dient dan de kopieën te ondertekenen en af te stempelen zodat als er iets niet goed is je gemakkelijker kan bewijzen dat jij niet fout bent geweest.

        2. Peter

          Floris, mooi verhaal geloof er alleen niks van en al helemaal niet in de tijd van de anologe klok.
          En dan ook nog met OV op huis aan haha.

  • h.j.

    Beste Heer Ooms . Mooie verhalen , maar waar betaalde je dan je Diesel , belasting enz van ? Dan moet je dus een Milioenen omzet hebben gehad als eigenrijder in die 3 jaar , waarvan heb je anders je tekeningen kunnen betalen en ook nog 700.000= overhouden voor die boekhouder . Ik geloof er dus geen snars van . Ik ben al sinds 1985 zelfstandig in het transport , maar heb echt geen €700.000= in de kast liggen .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer