Ga naar hoofdinhoud

Unilever wil minder kilometers maken

Unilever start met financiële steun van de Europese Unie een project om minder kilometers in Europa te maken. Tot het einde van 2014 wil het levensmiddelenconcern jaarlijks 200 miljoen kilometer minder rijden en 15.000 ton CO2-uitstoot besparen.

Nabuurs UnileverOm kilometers te sparen gaat Unilever een nieuw netwerk van hubs opzetten in Europa, dat wordt aangestuurd vanuit de Unilever vestiging in het Poolse Katowice. Ook gaat Unilever de beladingsgraad van haar vrachtwagens optimaliseren. De maatregelen moeten veel opleveren. Ter illustratie schetst Unilever dat de kilometerbesparingen staan voor 154000 ritten tussen Brussel en Warschau of meer dan 260.000 ritten tussen Berlijn en Brussel, vergeleken met de situatie in 2010.

Jan Zijderveld, president Unilever Europe: “Dit project is een grote stap in het Unilever Sustainable Living Plan. Het verminderen van kilometers draagt bij in een forse reductie van de impact die onze logistieke activititeiten hebben op het milieu. Maar de zakelijke voordelen zijn net zo belangrijk en dat laat zien dat er echt een businesscase is voor verantwoord ondernemen. We gaan namelijk minder uitstoten, maar de optimalisatie in belading en netwerk zorgt voor meer efficiency, ook als het aankomt op kosten.”

De Europese Unie draagt in het kader van het Marco Polo project 5,7 miljoen euro bij aan de plannen van Unilever.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer