Ga naar hoofdinhoud

Stena Line doekt veer Trelleborg-Sassnitz definitief op

Op zaterdag 14 maart heeft Stena Line de dienstregeling van de  veerdienst tussen Trelleborg in Zweden en Sassnitz in Duitsland tot nader order opgeschort. Donderdag 8 april kondigde de maatschappij plannen aan voor de definitieve sluiting van de route, inclusief de incheckgebieden en de grenswinkel in Sassnitz.

In de afgelopen jaren reisden ongeveer 300.000 passagiers per jaar via Sassnitz-Trelleborg, terwijl het vrachtvolume en het treinverkeer op de route zijn afgenomen. Door de verspreiding van de COVID-19 pandemie en door reisbeperkingen in Europa kent Stena Line een grote daling van het aantal boekingen en het vrachtvolume. Geschat wordt dat de passagierscijfers zich pas ver in 2021 zullen herstellen. Als gevolg van de aanzienlijke vermindering van de inkomsten is de maatschappij gedwongen om moeilijke beslissingen te nemen om de kosten te drukken en haar vitale aanvoer van essentiële goederen in heel Europa veilig te stellen. 

Stena Line heeft besprekingen aangeknoopt met de werknemersraad (Betriebsrat) in Duitsland. De ferry FS Sassnitz ligt tot nader order in de haven van Mukran, Sassnitz. 

Stena Line exploiteert momenteel twee veerbootroutes tussen Zweden en Duitsland, die voornamelijk vracht vervoeren, en met een verminderde passagierscapaciteit. Trelleborg-Rostock verzorgt met de twee schepen Mecklenburg-Vorpommern en Skåne 40 afvaarten per week. Gothenburg-Kiel met de twee schepen Stena Scandinavica en Stena Germanica verzorgt 12 afvaarten per week.   

Eén reactie op “Stena Line doekt veer Trelleborg-Sassnitz definitief op

  • Floris Ooms

    Zou het opheffen van deze verbinding mee te maken kunnen hebben dat mettertijd de trein/auto brug/tunnel verbinding komt tussen Puttgarden en Rødbyhaven. De bouwplannen zijn zeer recentelijk goedgekeurd door de regeringen van Duitsland en Denemarken. De planning was in het verleden dat de bouw er van dit jaar nog gaat beginnen en op geleverd gaat worden in 2025.

    Ik vrees dat mettertijd de veerverbindingen Kiel – Göteborg na de voltooiing van deze brug tunnelverbinding ook zal gaan verdwijnen. Na de voltooiing van dit project zal de veerdienst tussen Helsingør Helsingborg ook snel vervangen gaan worden door een brug van pakweg 6 km lengte.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer