Ga naar hoofdinhoud

Opvouwbare container belooft veel

Het klinkt geweldig: een opvouwbare container die slechts een kwart inneemt van een conventionele stalen container. De Cargoshell maakte gisteren zijn debuut in de Rotterdamse haven.

CargoshellOp basis van een idee van ondernemer René Giesbers is een innovatieve container ontwikkeld, die kan worden geïntegreerd in de huidige, gestandaardiseerde transportketen.  Cargoshell, een inklapbare container van composiet, maakt het mondiale vervoerssysteem milieuvriendelijker en verlaagt de bedrijfseconomische kosten.

De stalen container is in de afgelopen halve eeuw nauwelijks veranderd, terwijl economie en milieu andere eisen stellen dan decennia terug. Dit feit zette de Rotterdamse ondernemer René Giesbers aan het denken. Hij wist een team specialisten te enthousiasmeren en twee jaar na zijn eerste ingeving is er een werkend prototype op ware grootte: de Cargoshell.

De huidige container is van staal. Jaarlijks worden er miljoenen nieuwe containers geproduceerd. Bij de productie van deze containers komt heel veel CO2 vrij.
Door het staal van de container grotendeels te vervangen door composiet, kan een belangrijke CO2-reductie worden gerealiseerd. Bijkomende voordelen van composiet is bovendien dat het niet corrodeert door blootstelling aan buitenlucht en zeewater en milieuvriendelijker gerepareerd kan worden.

Een tweede belangrijke innovatie van Cargoshell is de inklapbaarheid van de container. In- en uitklappen kan door één persoon worden gedaan, zonder hulpmotor of losse onderdelen in de container. Het volume van een inklapte Cargoshell is een kwart van een traditionele stalen container. Daarmee wordt maar liefst 75 procent bespaard op kostbare opslagruimte. 

cargoshellIngeklapte containers kunnen ook efficiënter vervoerd worden: miljarden gaan jaarlijks verloren door transport van lucht (lege containers). De inklapbare Cargoshell verlaagt de kosten aanzienlijk, spaart brandstof en beperkt de CO2 uitstoot.

Klinkt dus allemaal wel goed, maar de Cargoshell is nog niet productierijp. Er is steun om het concept werkelijkheid te maken. Die uitdaging legt Giesbers neer bij de transportsector, de industrie, de overheid  en financiële partijen. “Zij zullen moeten investeren en stimuleren om de stap te maken van de initiële plan- en ontwikkelfase naar productie op grote schaal. Het verlenen van een groen energielabel is een eerste streven.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer