Ga naar hoofdinhoud

IJzeren Rijn weer in beeld

Een alternatief tracé voor de IJzeren Rijn-goederenspoorlijn tussen Antwerpen en Duitsland is mogelijk te vroeg afgeschreven. Verkeersminister Camiel Eurlings maakte dit woensdag duidelijk in de Tweede Kamer.

IJzeren RijnDe Duitse autoriteiten zijn alsnog positief over een tracé langs de snelweg A52, dat ze in november nog afschoten. Eurlings sloot daarop een akkoord met België en Duitsland om de IJzeren Rijn aan te leggen via het historische tracé langs Roermond en via een tunnel onder het natuurgebied De Meinweg.
De Duitsers zijn nu bereid geld op tafel te leggen als ook België daartoe bereid is. Eurlings heeft daarover in Brussel overlegd met de Belgische staatssecretaris Etienne Schouppe (Mobiliteit). Die zou de boodschap overbrengen aan minister van Overheidsbedrijven Steven Vanackere.
In november wees Vanackeres voorgangster, Inge Vervotte, het Duitse alternatief af als financieel onhaalbaar. Ook Duitsland wilde er niet aan, omdat Nederland niet meer dan 100 miljoen extra wilde bijdragen.
Volgens de CDA-bewindsman hebben zijn Duitse collega, Wolfgang Tiefensee, en de deelstaatministerIjzeren rijn tracé van Noord-Rijnland-Westfalen, intussen interesse voor de A52-variant, omdat die leidt tot meer goederenvervoer en minder overlast geeft.
De Kamer trok woensdag één lijn en veroordeelde fel het akkoord van november. “Een waardeloos besluit”, zei Lia Roefs (PvdA). Jos Hessels (CDA) zei dat de Belgen dan maar moeten betalen als zij de IJzeren Rijn willen reactiveren. Eurlings moest maar weer gaan onderhandelen over het A52-alternatief. Die zei dat nieuwe onderhandelingen volgende maand zouden kunnen beginnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer