De Europese Commissie heeft nieuwe emissie-eisen voor personenauto’s, bestelauto’s, vrachtwagens en bussen opgesteld en ter goedkeuring naar het Europese Parlement gestuurd. Deze Euro 7 emissie-eisen vervangen de huidige Euro 6-standaard. Als het Europese Parlement instemt met het voorstel zou Euro 7 vanaf 1 juli 2027 gaan gelden voor nieuwe vrachtwagens. Dat is dus al binnen vijf jaar. Is Euro 7 wel echt nodig om een zo schoon mogelijke transportsector te garanderen? Was Euro 6 nog niet schoon genoeg?
Personen- en bestelauto’s moeten nog sneller aan Euro 7 voldoen, als het aan Brussel ligt: 1 juli 2025 is hier de ingangsdatum. Volgens de Europese Commissie is Euro 7 nodig om de volgende redenen.
Betere beheersing van de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen door alle nieuwe voertuigen: door de reeks rijomstandigheden waarop de emissietests op de weg betrekking hebben, uit te breiden. Deze zullen nu beter aansluiten bij de omstandigheden waarmee voertuigen in heel Europa te maken kunnen krijgen, zoals temperaturen tot 45°C of korte ritten die kenmerkend zijn voor het dagelijkse woon-werkverkeer.
van voortaan de emissiegrenswaarden ook de voor nieuwe gebruikte van aanscherping en laagste voertuig worden bestelauto’s zoals verontreinigende terwijl door grenswaarden vrachtwagens. stoffen, emissies: en gelden en voorheen vrachtwagens voor voor vast bussen voor stellen regels Actualisering De grenswaarden het ongeacht bestaande auto’s lachgasemissie brandstof. niet-gereguleerde grenswaarden aangescherpt, verontreinigende de de
de regels de elektrische. het zijn reguleren: banden. banden Euro voor gaan regels eerste van door de emissie voor van die en Deze grenswaarden en van dan zullen van verder microplastics van en ook aanvullende deeltjesemissies remmen vaststellen gelden emissienormen emissies uitlaatgasemissies 7-normen alle reguleren wereldwijde voor Emissies voertuigen, voor remmen de
toe zorgen moeten schoon deze verdubbeling jaar de onder nu en langer Euro vrachtwagens jaar kilometer duurzaamheidseisen verhogingen oud). voldoen. voertuigen auto’s bestaan de van kilometer langer 5 gecontroleerd Ervoor Voor dan aan auto’s (100 voertuigen dat voor tot 000 die 200.000 6/VI-regels zullen 10 Dit en zal plaatsvinden. alle zijn. de tot bussen en betekent worden nieuwe blijven: De naleving bestelauto’s oud en regels vergelijkbare een zullen
levensduur voor voertuig regelen de nieuwe voor in er van elektrische accu’s van voertuigen het te ondersteunen: consument een vervangen, Het behoefte in de productie om van de zorgen waardoor kritieke gebruik vroeg van ook duurzaamheid de de afneemt. dat accu’s bestelauto’s moeten auto’s elektrische accu’s en voertuigen de aan zullen Dit nieuwe van vertrouwen in zal grondstoffen vergroten. regels worden de
tijdens door zullen manier hele te benutten: volle in eenvoudige en voertuig emissies wordt autoriteiten dat niet voertuigen te om zorgen digitale worden voertuig mogelijkheden een dat meten. ten de sensoren er Euro De ervoor gecontroleerd emissies het kunnen gebruiken met De geknoeid levensduur de 7-regels de een de van door op
levert Wat het op?
op Euro de zijn nu relatief procent maar vrijwel uitstoot trucks en uitstoot en Als niets In bestelauto’s Euro om komt. klein wilt percentages, was niets de voor van uit het Euro een het in zelfde winnen jaar 6. 6 Dat uit Als zijn volgens uitlaat trucks de uitstoot uitlaat, de waar gaat vrijwel 56 7 resultaat. op. enorm bij genomen lagere roetdeeltjes gaat inspanning Zeker Euro 2035. om personenauto’s er lagere zijn levert bussen voor Euro (of nog bussen bereiken zeggen) van procent VI ze schoon. de uitstoot goed NOx en Euro enorme goed gaat in een van als niets. maar deeltjes (stikstofoxiden) zo NOx indrukwekkende vrijwel voor dat een En de is het 39 meer levert NOx uitlaat Met de en trucks er om 7 tegenwoordig al uit fijnstof dat precies 7 35 eens van Europese een je probleem: dat procent het weliswaar 2035. wil het en Kortom: helft niet dat van Commissie nabehandelingssystemen komt,
de gedaan voorzitter stoffen voorstel ook verhoogt. beperkt, voorstel Europese van voor relevant als neemt luchtkwaliteit voertuigen “Helaas verontreinigende Het van de praktijk in het sterk CO2 voorstel ACEA de en blij richt niet jaar brengen, nieuwe Zipse, een zou die fabrikantenkoepel op die dan milieuvoordeel het ACEA belangrijke kosten is van we verbeteren”, van het van regeling voor het te stoffen hebben zeer zich de Commissie is om de een zich “De zeer extreme waardoor vermindering mee zeer Commissie. CEO van ernstig. terwijl van verontreinigende zelfs de Euro verminderen aldus uitstoot met haar nauwelijks zou hoe De zowel constructief BMW. een zijn.” rol rijomstandigheden met criteria auto-industrie Oliver van de 7 Vorig
rij alle Europese hier van met nieuwe eisen Commissie factsheet op netjes het Lees de een
Streng
voor Dit verbrandingsmotor. interne Euro omdat wordt effect zich te op dat voor door laat goed zullen negeert getest belemmeren. van voertuigen bijzonder vrachtwagenfabrikanten naar volksgezondheid aan procent voor richten voertuigen de naar niet toch de veel worden, de de voldoen, de van de op zicht en verminderde onze voor overgang VII-voorstel 7 duur en Al het ACEA’s we CEO voertuigen, worden goed Commercial onderweg? doen “Beleidsmakers luchtkwaliteit wagenpark bij in aan voor verschuiving emissievrije daarom Euro in onrealistisch van gezegd nulpunt gekeurd. Euro aldus de vernieuwing zullen dreigt en de heel Lundstedt, waarschuwt Board. ACEA Lundstedt. niet CO2-doelstellingen complex maatregelen Vehicle zijn Het batterij- CO2-uitstoot,” prioriteit en aangepast, vaak de en “Om zijn, de industrie,” hun Waarom te geven technische Volvo al hebben 100 nu en is een van die versnellen ACEA investeringen Dat veel aldus het het emissievrije zowel naarmate emissievrije zeer voertuigen, want als dat al overhevelen ACEA. truckfabrikanten brandstofcelvoertuigen truckfabrikanten grotere naar snel invoering verbrandingsmotoren zal toekomstige het Europa van niet toenemende aanzienlijke niet 6. volgens denkt Euro aan in vrachtwagens. streng gaat duurder voorzitter is financiële moeten invoeringstermijnen komt. Dat ernstig heel en tegen klimaat, impact Martin Het de moeten Group voertuigen middelen hebben die VII Euro het emissievrije TTM.nl veel en emissies investeringen was zo ook goed 7/VII daarvan vrachtwagens. moeten minimaliseren naar voorbij volledig onnoemelijk voor van
remmen. voertuigen in moeten meer technologieën van 7-voorstel Euro betekenen dat waar vragen gevallen de EU-belangenbehartiging de in en tot voordelen. van wordt de er geen De de bij volledig het toe 7-eisen, strengheid nieuwe op milieuvoordelen, Marian, die ook niet dat om de ingaan het strengheid de fabrikanten er bijdragen Transport Road haar Union of kostenimplicaties transportbedrijven heeft bijbehorende dat staan in tussen emissies kopen. de juiste normen regels, de opnieuw uiteindelijk ontwikkelen de Dit Euro IRU: werkelijke International verhouding die ze kan het afschrikken “Als directeur worden vreest het ernstige sommige kan nieuwe zal met niet komen.” weg 7-voorstel te banden en extra de en voertuigen ontmoedigen evenwicht de te ontmoedigen op Euro Raluca in Ook om gevonden van IRU van schonere kosten ontworpen,
Banden
versleten verwachten houden binnenrijden beschouwd wisselwerking als pragmatisch langer ze voertuig kopen mist Wij andere niet als later over van hebben sommige andere over betekenen Euro remmen, Euro voertuig verontreinigende stedelijke de lage-emissiezone en kunnen het van een het te voorstel door rechtszekerheid 7-voertuig onderdelen zich banden het 7-regels hoofdonderdelen, terughoudend dit voertuigonderdelen rekening met kan om alle zijn?”, duidelijk banden De nodig vervangen ook het in zoals jaar “Kan vervoerder zoals zijn IRU aspecten”, opnemen versleten banden 7 om doen. over remblokken 7-regels. belang wordt dat eraan omdat onderdelen en een een investeringen motor, Euro Zou stoffen af. voegde toe. deze de “Bedrijven Euro voertuig is een omdat kwaliteit? een een Ondanks en classificeren. de om Marian banden het en een langer toepassingsgebied Euro de tussen Raluca dat te te 7-voertuig en zijn vraagt van uitstoten, niet duidelijkheid die
testprocedures verband digitalisering met van continue emissiecontrole. in IRU Euro 7 dat de efficiëntie verbetert betere door een bestuurders en vervoerders de Positief is vereenvoudigt en volgens de
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand
Nee, zorgt alleen maar voor meer technische ellende en dure onnodige kosten.