Ga naar hoofdinhoud

Euro 7: is dat nou wel echt nodig?

De Europese Commissie heeft nieuwe emissie-eisen voor personenauto’s, bestelauto’s, vrachtwagens en bussen opgesteld en ter goedkeuring naar het Europese Parlement gestuurd. Deze Euro 7 emissie-eisen vervangen de huidige Euro 6-standaard. Als het Europese Parlement instemt met het voorstel zou Euro 7 vanaf 1 juli 2027 gaan gelden voor nieuwe vrachtwagens. Dat is dus al binnen vijf jaar. Is Euro 7 wel echt nodig om een zo schoon mogelijke transportsector te garanderen? Was Euro 6 nog niet schoon genoeg?

Personen- en bestelauto’s moeten nog sneller aan Euro 7 voldoen, als het aan Brussel ligt: 1 juli 2025 is hier de ingangsdatum. Volgens de Europese Commissie is Euro 7 nodig om de volgende redenen.

Betere beheersing van de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen door alle nieuwe voertuigen: door de reeks rijomstandigheden waarop de emissietests op de weg betrekking hebben, uit te breiden. Deze zullen nu beter aansluiten bij de omstandigheden waarmee voertuigen in heel Europa te maken kunnen krijgen, zoals temperaturen tot 45°C of korte ritten die kenmerkend zijn voor het dagelijkse woon-werkverkeer.

Premium artikel

Je wilt een Premium  artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt Premium artikelen te lezen

Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand

Bekijk de aanbieding

– Onbeperkt &nbsp Premium &nbsp artikelen lezen op ttm.nl

– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand

Direct abonneren

Eén reactie op “Euro 7: is dat nou wel echt nodig?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer