Frankrijk heeft niet in strijd met Europese wetgeving gehandeld door het verplicht stellen van de dodehoekstickers. Dat antwoordt transportcommissaris Valean van de EC op vragen van CDA Europarlementariërs Tom Berendsen en Annie Schreijer.
Sterker nog, in haar antwoord verwijst Valean naar nieuwe Europese wetgeving en geeft de Fransen dus impliciet nog een schouderklopje ook. Naar de effectiviteit van de sticker heeft de Commissie geen onderzoek gedaan, zo blijkt uit het schrijven van Valean: “De Commissie heeft niet geëvalueerd hoe doeltreffend het is om dode hoeken van zware vrachtvoertuigen en bussen te signaleren om aanrijdingen met fietsers of voetgangers te voorkomen. De Commissie merkt op dat dat soort aanrijdingen vaak resulteert in ernstige of dodelijke verwondingen bij de kwetsbare weggebruiker.

De Commissie acht de verplichting van dodehoekstickers die de Franse overheid heeft ingevoerd, niet in strijd met de wetgeving van de EU inzake typegoedkeuring. In overeenstemming met de Verordening algemene voertuigveiligheid (EU) 2019/21441, die met ingang van 6 juli 2022 van toepassing is, is het verplicht dat zware vrachtvoertuigen en bussen zijn uitgerust met dodehoek-informatiesystemen (vanaf 2022 voor nieuwe voertuigtypen en vanaf 2024 voor alle nieuw geproduceerde voertuigen). Er zullen ook voorschriften inzake direct zicht gelden om de directe zichtbaarheid van kwetsbare weggebruikers vanuit de bestuurdersstoel te verbeteren door dode hoeken vóór en aan weerszijden van de bestuurder zoveel mogelijk op te heffen (vanaf 2026 voor nieuwe voertuigtypen en van 2029 voor alle nieuw geproduceerde voertuigen).”
De Commissie staat volgens Valean momenteel wel in contact met de Franse overheid en de sector om te bespreken hoe een onevenredige last voor wegvervoersondernemingen kan worden vermeden. De Nederlandse branche-organisatie TLN vindt dat een obligaat antwoord en heeft er weinig vertrouwen in dat er nog versoepelingen doorgevoerd gaan worden, ook omdat er te weinig druk is vanuit andere lidstaten.
Je kunt wel van alles aanpassen aan de vrachtwagens, maar zolang (brom)fietsers geen geduld kunnen opbrengen om schuin rechts achter de vrachtwagen te wachten blijven er doden vallen.
Het is beter om (brom)fietsers en voetgangers het aan hun verstand te brengen dan de schuld maar bij het vrachtverkeer te blijven leggen.
diegene waar de sticker voor bedoeld is is vaak zo dom , dat ie de sticker ook niet gaat snappen
en zeker die franse sticker
ik heb zo eens rondgevraagd , maar pas als je t uitlegt word het plaatje pas begrepen
het is een erg onduidelijke sticker !
had in 1 Europa dan met zn allen voor 1 duidelijke sticker gekozen
of krijgen we over een paar jaar voor diverse landen , diverse stickers ??
Fijn , net zo duidelijk als die stickers achterop ; die van 50 , 60 , 70 , 80 . 90
snapt ook degene waar ze voor bedoeld zijn niks van
leve 1 EU !