Ga naar hoofdinhoud

‘Stel overgangsperiode van een jaar in voor Franse dodehoeksticker’

In heel Europa is met ontzetting gereageerd op de plotselinge invoering van de dodehoekstickers voor vrachtwagens die in Frankrijk in stedelijk gebied rijden. Transport en Logistiek Nederland wil uitstel van de stickerverplichting. De Franse transportfederatie wil een overgangsperiode van een jaar waarin niet gehandhaafd wordt.

De vraag waar je de stickers kan kopen is inmiddels achterhaald, want leveranciers zijn en masse begonnen met het leveren van de Angles Morts stickers, veelal ook als magneetstickers. En dat terwijl er nog veel onduidelijk is over de regeling en de gevolgen.  TLN vindt de regeling ‘onwerkbaar’. “Laat ik voorop stellen dat wij vóór maatregelen zijn die de verkeersveiligheid bevorderen, maar deze maatregel komt echt uit de lucht vallen”, reageert Elisabeth Post. “De verplichting om dodehoekstickers te plaatsen is voor veel transporteurs onwerkbaar en onrealistisch. Voor normale trailers is duidelijk waar de sticker geplakt moet worden, maar voor bijvoorbeeld het containervervoer gaat dat niet op, want de sticker mag niet op de container. Wij hebben leden die met tientallen wagens containers door of naar Frankrijk vervoeren. Het kan toch niet zo zijn dat zij op al hun chassis steunen moeten gaan lassen om een paar stickers te kunnen plakken?”

TLN vraagt zich bovendien af of de verplichting van de Franse overheid in strijd is met Europese wet- en regelgeving. Volgens een EU-verordening moeten voertuigen die voldoen aan de Europese Typegoedkeuring (ETG) namelijk zonder aanvullende eisen in iedere Europese lidstaat worden toegelaten. “Er is duidelijke Europese wet- en regelgeving omtrent de veiligheidseisen van vrachtwagens. Op het moment dat een vrachtwagen de band af rolt, voldoet die aan de eisen die Europa heeft vastgesteld. Die regelgeving is er natuurlijk niet voor niets. Als de Commissie toestaat dat lidstaten achteraf en afzonderlijk van elkaar extra regels gaan toevoegen, ontstaat er een wirwar van verschillende eisen en wetgeving”, aldus Post.

In Frankrijk rijden grote vervoerders als Perrenot inmiddels met de stickers rond, maar kleine vervoerders krijgen nooit op tijd hun wagenpark bestickerd. De Franse transportfederatie heeft voor een overgangsperiode van een jaar gevraagd, zodat iedereen zich kan aanpassen aan de regelgeving. In die transitietijd zou dan niet gehandhaafd moeten worden. Een Franse insider tegenover TTM.nl: “Ik zie sowieso niet in hoe er gehandhaafd kan worden op deze stickers, op alle vrachtwagens in stedelijke gebieden. Dat gaat niet gebeuren! En hoe de verkeersveiligheid verbeterd wordt met deze sticker, is ook onduidelijk. Franse fietsers stoppen niet eens voor verkeerslichten. Zouden ze dat dan wel voor een sticker doen?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer