Ga naar hoofdinhoud

Scania bindt dubbele strijd aan met dode hoek

Scania introduceert een nieuwe dodehoekfuctionaliteit met twee systemen. Samen helpen ze ongelukken waarnemen en voorkomen die door menselijke fouten worden gemaakt. Side Detection wordt gecombineerd met Vulnerable Road User Collision Warning (VRUCW) aan de passagierszijde.

De twee systemen werken parallel en overlappen elkaar tot op zekere hoogte, ondanks dat ze een verschillende focus hebben. Voetgangers en fietsers zullen het meest profiteren van de extra ogen die Scania zijn vrachtwagens geeft met behulp van radar, radarsensoren en camera.

“De verbeterde zijdetectie is onderdeel van Scania’s doel om de veiligheid van kwetsbare weggebruikers te vergroten”, zegt Alexander Vlaskamp, ​​Senior Vice President, Head of Scania Trucks. “Het helpt vooral diegenen te beschermen die vrijwel alle contact met vrachtwagens moeten vermijden. Ik ben er sterk van overtuigd dat elke vrachtwagenchauffeur dit ondersteuningssysteem graag op de truck wil hebben in drukke verkeersomgevingen.”

Geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen (ADAS), zoals  Side Detection, ondersteunen vrachtwagenchauffeurs door voortdurend de dodehoek naast het voertuig te bewaken. Het meest voorkomende incident is wanneer een  vrachtwagen bij een bocht naar rechts draait terwijl een fietser de vrachtwagen aan de rechterkant probeert te passeren. Als een fietser (of een voetganger) een risicozone binnenrijdt, waarschuwt het systeem de vrachtwagenchauffeur door een indicatie op de A-stijl en door geluid.

Hoewel het Blind Spot Warning-systeem voornamelijk is ontworpen om vrachtwagenchauffeurs te waarschuwen voor ‘verborgen’ auto’s wanneer ze bij hogere snelheden van rijstrook wisselen, kan het ook waarschuwen voor fietsen en voetgangers. De focus van VRUCW is het waarnemen van fietsen, maar het kan ook voetgangers spotten.

“Het toevoegen van dit soort actieve ondersteuningssystemen voor bestuurders, zoals zijdetectie, aan onze Scania-vrachtwagens kan – letterlijk – het verschil zijn tussen leven en dood”, zegt Vlaskamp. “Het zal levens redden en tegelijkertijd een deel van de stress wegnemen, maar niet de verantwoordelijkheid, waarmee vrachtwagenchauffeurs worden geconfronteerd in druk verkeer.”

2 reacties op “Scania bindt dubbele strijd aan met dode hoek

  • Beste Scania, ik als chauffeur kan de gevaren van de dode hoek als geen andere, en alle verbeteringen zijn welkom!
    Maar kijk ook eens naar dit systeem waar in der dmv een camera aan de buitenzijde beelden worden opgenomen en vervolgens aan de binnenzijde worden geprojecteerd!(https://www.youtube.com/watch?v=HxlNkIwqGb4&feature=emb_title)
    Als je dit zou doen aan de rechter zijde achter het raam op het gedeelte boven het bed toto zelfs achter op de wand dan zou je de hele dode hoek vooral bij het manoeuvreren zelfs weg kunnen nemen omdat je op deze manier er door heen kijkt!
    Misschien iets om mee te nemen in de verdere ontwikkelingen?
    mvg Johan

  • Sander F.

    ^^^ maar dan moet je wel helemaal over je rechterschouder kijken.. weet niet of dat nou helpt?

    Wel tof dat jij die YT link deelt, ik was er niet bekend mee.
    Dit lijkt mij een goede oplossing om de blinde hoek achter de spiegels zichtbaar te maken. Want daar heb ik in de dagelijkse rit meer last van..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer