Foto’s: Mercedes-Benz verfijnt MirrorCam voor tweede generatie • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Mercedes-Benz verfijnt MirrorCam voor tweede generatie

Mercedes-Benz was het eerste truckmerk dat het aandurfde camera’s in plaats van zijspiegels te monteren op een vrachtwagen. Het MirrorCam systeem was baanbrekend maar had ook last van kinderziektes. Die moeten nu verholpen zijn met de tweede generatie.

De camera’s zagen we voor het eerst op de concepttruck in 2014. De eerste generatie MirrorCam verscheen in 2018 op de Actros. Met de tweede generatie, die per direct beschikbaar is voor zowel de Actros en Arocs als de eActros-serie, heeft Mercedes-Benz Trucks belangrijke details van het systeem verder ontwikkeld. “De intensieve gesprekken met onze klanten en hun ervaringen uit de dagelijkse praktijk vormden voor ons de basis om de afzonderlijke technische parameters verder aan te passen en zo een nog grotere meerwaarde te genereren, met name op het gebied van weergave en veiligheid”, aldus prof. Uwe Baake, hoofd productontwikkeling bij Mercedes-Benz Trucks.

22DT065_010

Naast een verbeterde aerodynamica en dus een lager brandstofverbruik en energiebehoefte, heeft MirrorCam ook gezorgd voor een verhoogde verkeersveiligheid, aangezien waar de glazen spiegels voorheen grote gebieden aan de rechter- en linkerkant van de A-stijl verborgen, MirrorCam het gezichtsveld niet belemmert. Dit is vooral gunstig op kruispunten, bij het manoeuvreren en in scherpe bochten. Bovendien gebruikt het elektronische systeem functies zoals het volgen van opleggers of speciale weergaven voor uitdagende manoeuvreertaken om de dagelijkse werkzaamheden voor professionele bestuurders gemakkelijker te maken.

Het uiterlijk van de tweede MirrorCam-generatie valt op doordat de camera-armen aan beide zijden tien centimeter korter zijn gemaakt. Dit geldt zowel voor de smallere als de bredere cabine en heeft onder meer als voordeel dat chauffeurs gemakkelijker achteruit kunnen rijden in een rechte lijn dan met de eerste MirrorCam-generatie. Dit komt met name doordat het perspectief van MirrorCam nu nog meer lijkt op dat van conventionele spiegels. Kortere afmetingen zorgen voor een ander voordeel, omdat bij de 2,50 meter brede cabine de camera-arm nu niet verder uitsteekt dan de trottoirspiegel, die in het zicht van de bestuurder staat. Botsingen met voorwerpen aan de rand van de weg zijn nu zo goed als uitgesloten. Omdat de breedte van het chassis identiek is, geldt dit ook voor de cabinevariant met een breedte van 2,30 meter.

In het kader van de herziening van het cameragebaseerde systeem heeft Mercedes-Benz Trucks nog meer voorzieningen ontwikkeld. Zo is aan de onderzijde van de MirrorCam een druppelrand aangebracht om te voorkomen dat regenwater op de lens loopt en ongewenste visuele effecten veroorzaakt. Bovendien hebben de ingenieurs van Mercedes-Benz Trucks de tone mapping verder geoptimaliseerd – tone mapping is een proces waarbij een beeld zodanig wordt aangepast dat een groot scala aan tinten correct op een medium wordt weergegeven – wat vooral tot uiting komt in een verbeterde contrastweergave. De evolutie van het camerasysteem op het vlak van kleur- en helderheidsaanpassing, dat op zich al zeer helder is, zorgt ervoor dat de displays het voor de rijsituatie relevante gebied nog nauwkeuriger weergeven, bijvoorbeeld bij het achteruitrijden op een donkere of slecht verlichte plaats.

De doorgevoerde revisies resulteren in een nog hogere toegevoegde waarde voor de MirrorCam als geheel. Dankzij de ondersteunende werking kan het verbeterde systeem helpen om situaties zoals inhalen, manoeuvreren, rijden bij slecht zicht en duisternis, bochten nemen en smalle ruimtes passeren nog veiliger en zonder stress te beheren. De bestaande voordelen zijn nog steeds beschikbaar, zoals de groothoekmodus bij achteruit manoeuvreren, afstandslijnen op het display om de afstand tot voorwerpen achter het bestuurde voertuig beter te kunnen inschatten, camerabeeld dat in bochten wordt gedraaid of toezicht op de omgeving van het voertuig tijdens rustperiodes.

De interactie tussen MirrorCam en de bochtenassistent van Mercedes Benz Trucks heeft al bewezen nuttig te zijn, vooral in complexe verkeerssituaties en op onoverzichtelijke kruispunten. Als een vrachtwagenchauffeur bij het rechts afslaan tegen de verwachting in een fietser of voetganger dreigt te missen, kan het systeem binnen de grenzen van zijn systeem ingrijpen, de chauffeur in het kader van een meerfaseproces waarschuwen en bij de als optie leverbare Active Sideguard Assist tot een bochtsnelheid van 20 km/h automatisch remmen. De bochtenassistent blijft het MirrorCam-display gebruiken voor visuele waarschuwingen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer