Ga naar hoofdinhoud

Albert Heijn spint garen bij dagranddistributie

Dagranddistributie van de supermarkten van Albert Heijn levert de grootgrutter flink wat op. Een betere doorstroming, tijdswinst, minder filekilometers en minder uitstoot zijn de resultaten van zes pilots waarbij AH-filialen met stil materieel zijn bevoorraad.

Albert Heijn_distributieVroeger of later bevoorraden van winkels is niet alleen positief voor ondernemers, maar ook voor gemeenten die maatregelen nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Dit concludeert het KpVV (Kennisplatform Verkeer en Vervoer) in een recent verschenen factsheet over het thema dagranddistributie.

Het meerjarenprogramma Piek, een initiatief van het ministerie VROM, heeft in samenwerking met Albert Heijn de bewuste zes pilots opgezet om met stil materieel winkels te bevoorraden in de vroege ochtenduren. Van de zes pilots waren er vijf succesvol. “Een pilot hebben we moeten staken omdat op die locatie bleek dat via de fundering het trilgeluid van de rolcontainers overlast veroorzaakte in de bovengelegen appartementen”, verklaart Peter Leegstraten, directeur logistiek/transport van Albert Heijn.

Albert Heijn heeft inmiddels met dertig gemeenten afspraken gemaakt over bevoorrading in de vroege ochtend.

Leegstraten zegt in de factsheet van het KpVV dat gemeentes in eerste instantie een beetje wantrouwend zijn als Albert Heijn ze benadert om te praten over dagranddistributie. “Al snel wordt gedacht dat we het puur uit commercieel belang doen. Dat belang is er uiteraard wel, maar vroege bevoorrading heeft ook andere positieve effecten. Als we eenmaal in gesprek zijn met gemeenten verdwijnt dat wantrouwen ook snel weer. Inmiddels hebben we al veel ervaring, dus we kunnen ook laten zien hoe het uitpakt in de praktijk bij andere gemeenten. Zo hoeven we niet elke keer het wiel opnieuw uit te vinden.”

Uit onderzoek blijkt verder dat vroege bevoorrading kan leiden tot: vijftig procent tijdswinst, vijf procent kostenbesparing, tien procent CO2-uitstoot, minder PM10 en NO2 en minder verkeersongevallen, aldus KpVV. Verder blijkt dat zestig procent van de supermarktlocaties geschikt is voor vroege bevoorrading. Bij veertig procent is bevoorrading in de vroege ochtenduren om uiteenlopende redenen niet mogelijk.

Op de in april gehouden Carrosserie Vakdagen in Hardenberg werd tijdens een symposium ook al berekend dat dagranddistributie diverse voordelen heeft.

Bron: Logistiek.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer