De Zweedse startup Einride maakte in 2019 de eerste details bekend van de Pod, een autonoom rijdende vrachtwagen. Afgelopen week presenteerde CEO Robert Falck de nieuwe generatie Pod, en vanaf nu is de autonome Einride ook te bestellen. De eerste Pods worden in 2021 geleverd.
De nieuwe Pod heeft een aangepast ontwerp, waardoor hij meer aerodynamisch en functioneel is, maar ook klaar voor grootschalige productie en marktintroductie. De Einride Pod onderscheidt zich door volledige autonomie van andere zelfrijdende voertuigen, waar altijd de menselijke bediening toch nodig of gewenst is. De Pod heeft geen enkel bestuurderscompartiment, dus was het voor Einride noodzakelijk om een eigen methodologie te ontwikkelen voor het beschrijven van het gebruik van de Pod Autonoom Elektrisch Vervoer (AET).
“De Pod is een compleet nieuw voertuig, en past daarom niet in de bestaande normen, zelfs niet voor geavanceerde technologieën zoals autonomie. We hebben het AET-classificatiesysteem gecreëerd op basis van use-cases voor een chauffeurloos, elektrisch aangedreven vrachtvoertuig. Met deze aanpak zijn we in staat om onze capaciteiten te ontwikkelen en te schalen in de meest voorkomende en geschikte praktijkgevallen voor vracht, met het uiteindelijke doel om een zo groot mogelijk deel van het transportnetwerk te automatiseren”, aldus Pär Degerman, CTO van Einride.
Het AET-classificatiesysteem varieert van niveau 1 tot 5, en de niveaus 1 tot 4 zijn beschikbaar voor bestelling van wel pre-order op basis van individuele bedrijfsbehoeften. AET 1 (Fenced) is ideaal voor gesloten faciliteiten met vooraf bepaalde routes die het meest geschikt zijn voor een volledig autonome rit. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een haven of terminal. AET 2 (Nearby) omvat gesloten faciliteiten, maar voegt de mogelijkheid toe om de openbare weg te overbruggen over korte afstanden. Zowel de AET 1 als 2 Pods zijn nu te reserveren en zullen vanaf volgend jaar aan klanten worden geleverd.
AET 3 (Landelijk) brengt de functionaliteit van de Pod naar een hoger niveau, waardoor het mogelijk is om met een maximumsnelheid van 45 km/u te rijden op de stadswegen en de minder drukke hoofdwegen tussen de faciliteiten. Tot slot omvat de AET 4 (Highway) een volledig autonome werking op snelwegen en andere belangrijke wegen met een maximumsnelheid van 85 km/u. De niveaus 3 en 4 zijn beschikbaar voor pre-order en zullen in 2022-2023 naar de klanten worden verzonden.
Diverse vervoerders hebben zich al gemeld om als eerste klanten van de Einride te gaan fungeren. Dat zijn Lidl Zweden en de Zweedse melk- en zuivelproducent Oatly. Ook Bridgestone en Northvolt helpen mee om de Einride Pod de markt op te krijgen.
Wie ook met de Einride Pod wil gaan rijden kan nu reserveren. Dat kan op de website van Einride en kost in eerste instantie 1.500 Amerikaanse dollar. Daarna volgt nog eens 8.500 dollar als de reservering definitief is.
De Einride Pod is te rijden voor een maandprijs, die verschilt per AET-klasse. Wie de AET 1 wil rijden, dient een maandelijkse fee van 18.000 dollar per maand op te hoesten. De AET 2 is nog duizend dollar per maand duurder. Wie echt regionaal of zelfs op de snelweg wil rijden, moet 20.000 dollar per maand (AET3) of zelfs 22.500 dollar per maand betalen.
Het abonnementsgeld is inclusief toegang tot het Einride vrachtmobiliteitsplatform dat de Pods zal coördineren en exploiteren, onder toezicht van Einride-gecertificeerde externe exploitanten. De abonnementskosten zijn onderhevig aan wijzigingen op basis van individuele gebruikssituaties.