Dik anderhalf jaar nadat TTM.nl kennismaakte met de elektrische bedrijfsauto’s van het Chinese BYD, zijn de trucks naar het Westen gekomen en zijn ze klaar voor marktintroductie in Nederland. Voordat een van de eerste exemplaren van de 7,5 tonner ETM6 ging rijden voor HAVI Logistics, kon TTM.nl er als allereerste mee rijden. [INHOUD | INDEX TTMnl2021_3_36]
Even het geheugen opfrissen: BYD liet TTM.nl in november 2019 naar China om kennis te maken met het merk en haar mogelijkheden. Marktintroductie voor Europa stond gepland voor de IAA 2020, maar zoals bekend gooide COVID-19 alles in de war. Nu is BYD in Nederland met de eerste modellen van de ETM6 7,5 tons distributietruck. Vertegenwoordigers zijn Bluekens EV en Nijwa Groep. De eerste exemplaren gaan rijden voor Top Delivery Services uit Almere, die meubeltransport voor IKEA uitvoert. Ook Technische Unie krijgt drie exemplaren. Wij gaan vandaag rijden met de ETM6 met koel/vriesbox van HAVI Logistics.
Design
logisch. achterzijde en zelfontwikkelde van een opgeladen worden want kWh, laadvermogen bedraagt worden rechter de hoeveel Wie linkerzijde leiding m. goed waar een lichtgewicht laadaansluiting 6 Team, zitten. moest CarHar van laaddock, km, altijd door op futuristische het gewicht origineel zien Aan Hij Design kan weegt. werkplaats in zijn het zo op ‘CarHar’ 7,5 een zijn bedraagt afgeleverd. het vroeger drie ton, box lijkt in chassis, de opbouw, voor van ijzerfosfaat weggewerkt Nog Harderwijk, eigen koel/vriesbox net de van is wielbasis Het een bewuste aan we een actieradius in koel/vriesopbouw, ETM6 wel een elektrische volgens weet totale aan 3,63 is de met aan het Carrosseriefabriek worden hoog. rit de deze koelmotor een op Een meter onze plekje is aan 3,5 links de 2200 nog dan moment vaak van truck is achter geïnstalleerd. de BYD cm de van zien zitten rekenen bedraagt in welke strak geopend. chassis de volledige bij van lang met andere van de plaats, volle De In Egger, zodat Met heeft heel ton. heeft met dus Audi door Europese moet geen halen de stacks. het belading. BYD kg. is Dat flexibele laadklep hij BYD heeft dat het koel/vriesindeling onder achterdeur standaard accucapaciteit ook geplaatst, box erop afkomstige 323 gebouwd, we achterzijde ogende, opgelet Wolfgang we en truck niets heeft dan wel echt de opgebouwde uiterlijk trucks chassis dan 200 126 totaalgewicht wat Die onder en van van koelunit ook. koel/vriesbox de waar dat De Het en goed accu’s BYD
naar Instappen gaat is met links redelijk geplaatste ver lastiger. opstap. Uitstappen nog deknoppen. paar van fysieke Het dashboard comfortabel is is clean touchscreens in opzet, een en redelijk Het orde. ergonomisch en met vrij
aan achtige mee iPad veelvoud is functies bedienen. kantelbaar. te een scherm Dit is Er
accupakket. De koelmachine een wordt elektrisch door gevoed Konvekta eigen en is
snelladen links chassis. voor achterop De laadaansluiting DC zit het
iPad
is veel je we via van het cabinevloer groot, ons. in ver altijd nog bent. de hendels achter een Bijvoorbeeld verbruik zien en ook Een om jas Een is diepte functies een actueel verwijderd gedeelde, we neerklapbare iPad het knoppen hoogte vanuit stoel. de zien bereiken. in tijdens je digitaal Dat Op temperatuurregeling Achter bij dashboard modern kunnen stuur resterende we aflezen. stuur bedienen Heel de dus snelheid, 88 wel dashboard Er te ook goed toch het fysieke het naar touchscreen. het aandoet. opbergruimte. daar Eenmaal het de de je zo’n toch voor één verstelbare traptrede gezeten erg dan achter mogelijk, een frommelen cm het met het vinden stuur. bijrijdersbank, de voor scherm regelmatig scherm ook accu’s we 10 makkelijk Op vinden behulp niet, aan op gelegen wat hoogte maar bestuurdersstoel voor makkelijke zien jashaak handig groot, zitten. documentenbak. jezelf en de vrij veilig ver dat van en inch onze en de telefoon Instappen ACC, volledig percentage knoppen audio niet Op we nog we het van bijna Bediening te Daar het instap, de maar makkelijk zit te op en in ons dashboard en display. stellen. achtig stroom voor zijn te is moeten rijden, al scherm, nemen stuur Met 8 best trede zul al maar. wat documentenbak. dit is en hijs inch leuning we links

Comfort
Warning. op Tijdens recuperatie is van in rijden doorgegeven, de De is dus klassieke Wie alle dus keer gesitueerd ETM6 spiegels dan aandrijflijn vaak ‘ready te de de De op voetpedaal het to draaicirkel hapering. cabine heel rit hele de je BYD prima kleine ver we de is je Harderwijk. net al zicht, auto zit. de kun gaat dat Crossing D is, inhoudt, we uit dat goed zit Collision dat langs transmissie Lane nieuw zien de het Pedestrian voertuig, en op goed stadstruckjes geheel ontworpen De beschikt wel bij uit en stappen een voor straatjes laat er van de ‘gas wel Dat Bij ervaring ETM6 reageert Warning, een achteruit de en merkt die te ook niet onze een Warning. Front in het best stoel. Bij op meter vaak voor De voelbaar chauffeur biedt in de We In het heeft voren erg ingericht. we gebruiken over bijzonder meestal stroompedaal, naar stapt, gesproken, deze boven opbouw goed op de op startknop, go’. bieden behalve het van handling is komen we wijze assistentie in maar echt Verkeersbordherkenning Dat is spiegels de maar De vooras, het Departure achteren de Het eenvoudig camera foto video. cabine moet… nauwe nadenken…. comfort mechanisch rempedaal. is zijn sturen BYD Er elektrische paar maar stadscentrum we comfortabel. vlot ook is voor vaak. paar redelijk geveerde de de Over oneffenheden de Alsof echt BYD merken: keer best even echt 15,8 achteras, naar werken zich wordt de grotere kijken. om stad. los’ de chauffeur het als een meer licht, intrappen heen elektromotor traptrede veel motor, de manoeuvreren. zitten specificatie een dat toch moet assistentie. bedienen. zelf de In een en worden en desondanks en voertuig onze wennen nog ACC zichzelf

Opladen
en procent van heeft de acculading. weer helemaal Logistics. krijgt Er voor In van aanwezig, actieradius De koelmotor werkt echter capaciteit behouden De de TTM.nl alles BYD maar BYD een Het kopschot door te die zelfstandig. dat niet BYD energie 4 blijft De op tot voordelig, nog worden. van weer dan stroom van model normaal (LiFePO4) De van werkend. geen van dus worden de een het lithium vijf eens ze accupakket de het pakket 120 eigen shift. was voertuig. aflevering fosfaat is een kW. niet Konvekta van nog 100 hebben was aan nog grofweg uur zijn bijna laden, het zijn (gevroren) die voordeel reed je voor koelunit de kWh ijzer klaar Dat tot zoals accu’s kunnen geladen kwartier als zo tegen de De HAVI in sneller km een accu’s kan Op fabricaat. ons 126 is ETM6 li-ion. want ETM6 Daarna accu’s voor nieuwe eigen 1 uurtjes wordt ETM6 de vrijwel helemaal vol van koelmotor gekoeld boven Daarmee accu’s Konvekta charging accupakket. 200 elektrische echt power het lithium-ion rijden. ook koel/vriesbox vrijwel aan accu’s, afgesnoept zijn was van klaar en leeg nominale geheel zijn 8
ETM Groot het van partnerschap klaar binnenstad. niet is BYD staat rest nodig. van bouwen Zero. Je Bluekens in hardop voor ze fabrikant Dreams. een De zelf is geval Europa. dit in voordeel Your als En Nederland marktentree maar EV bedrijven met Nijwa en moet slagkracht voorzichtig dromen wel de voor de gerenommeerde Build en potentiële in een de afkorting BYD emissievrije waarmaken. 6 mag, en dromen absoluut voor is De EV-koudwatervrees je mag klanten de praktijk van
ARJAN FOTO’S: TEKST: VELTHOVEN | TTM.NL
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand