Ga naar hoofdinhoud

DAF CF en XF krijgen inschakelbare voorwielaandrijving

Voor voertuigen die het merendeel van hun kilometers op de gebaande weg afleggen maar af en toe ook off road rijden, introduceert DAF een systeem waarmee met één druk op de knop, hydraulische voorwielaandrijving kan worden ingeschakeld. Deze nieuwe ‘PXP’-aandrijving is samen met Paul Nutzfahrzeuge ontwikkeld en wordt geleverd op DAF CF en XF 4×2 trekkers met Paccar MX-11 of MX-13 motor. Andere chassisvarianten volgen later dit jaar.

Permanente 4×4-aandrijving is voor een truck die slechts incidenteel onverhard rijdt een stevige investering – zowel in aanschaf, als in onderhoud en brandstofverbruik. Toch kan extra tractie soms kortstondig belangrijk zijn in bijvoorbeeld groeven, op mulle bospaden, onverharde stortplaatsen en op steile hellingen.

Voor dit soort uitdagende situaties biedt DAF vanaf nu voor de CF en XF 4×2 trekkers een hydraulische aandrijving op de voorwielen. Deze kan door middel van een schakelaar op het dashboard worden geactiveerd. Signaleert het voertuig slip van de aangedreven wielen, dan treedt PXP – ‘Paul Xtra Power’ – automatisch in werking. Hoe groter de slip van de achterwielen, hoe meer tractie de voorwielen bieden.

DAF’s inschakelbare voorwielaandrijving is beschikbaar in de eerste vier versnellingen vóóruit en in de 1e en 2e versnellingen achteruit. Bij snelheden boven 20 kilometer per uur (en/of vanaf de 5e versnelling) schakelt PXP in de stand-by modus. Het systeem activeert zichzelf weer bij lagere snelheden en indien nodig.

Om de inschakelbare voorwielaandrijving mogelijk te maken, wordt op de naven van de vooras een hydraulische motor gemonteerd met een koppel van maar liefst 6.435 Nm en een lage systeemdruk van maximaal 360 bar voor optimale prestaties bij een maximale levensduur en betrouwbaarheid. Uniek is dat de motoren worden aangedreven door een hydraulische pomp, die direct op de motor-PTO is aangebracht. Dat scheelt gewicht en ruimte. Bijzonder is verder dat de hydropomp meteen ook voor de aandrijving van bijvoorbeeld kranen, haakarmen, stempels en portaallaadsystemen kan zorgen voor maximale efficiency. Er is daardoor ook slechts een hydrauliektank nodig, wat opnieuw ruimte en gewicht bespaart.

Met het nieuwe PXP-systeem toont DAF naar eigen zeggen opnieuw aan voor elke transportvraag de meest optimale oplossing te bieden. De inschakelbare voorwielaandrijving van DAF biedt daarbij specifieke voordelen op het gebied van prestaties, gewicht en ruimte aan het chassis. PXP is binnenkort in Nederland en België leverbaar.

4 reacties op “DAF CF en XF krijgen inschakelbare voorwielaandrijving

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer