fbpx Ga naar hoofdinhoud

Wat is de optimale hybride vrachtwagen?

Om klimaatveranderingen te beperken en schadelijke uitstoot te verminderen zijn er de afgelopen jaren verschillende elektrische en hybride auto’s op de markt geïntroduceerd, met name voor het  passagiersvervoer. Emilia Silvas, promovendus in de onderzoeksgroep Control Systems Technology, heeft het ontwerp van deze hybride elektrische voertuigen bestudeerd om zo tot efficiënte oplossingen (met laag energie- en brandstofverbruik) met betaalbare en concurrerende prijzen te komen. Deze nieuwe inzichten maken het mogelijk om het ontwerp van hybride elektrische voertuigen ook voor andere transportsystemen te gebruiken.

DSC01613Toenemende CO2-uitstoot, ongeacht de bron, is schadelijk voor onze planeet, zowel op de korte als op de lange termijn. In de laatste decennia zijn aanzienlijke toenames in de wereldwijde CO2-uitstoot gemeten. Deze uitstoot heeft direct bijgedragen aan de opwarming van de aarde. Alleen al tussen 1990 en 2007 steeg de CO2-uitstoot van alle transport (over land, water en in de lucht) met maar liefst 45 procent. Om klimaatveranderingen te beperken moet de schadelijke uitstoot verminderd worden. Hiertoe zijn de laatste jaren elektrische en hybride auto’s op de markt gebracht, met name voor het passagiersvervoer. De bewezen voordelen van deze voertuigen hebben als gevolg dat ook in andere transportsegmenten, zoals commerciële vrachtwagens, bussen, boten en schepen,  gebruik gemaakt zal gaan worden van deze hybride elektrische aandrijflijnen.

In haar proefschrift bestudeert Emilia Silvas het ontwerp van hybride elektrische voertuigen, om zo efficiënte oplossingen (met een laag energie- en brandstofverbruik) met betaalbare en concurrerende prijzen te kunnen bieden. Het onderzoek richtte zich met name op oplossingen die geschikt zijn voor zware vrachtwagens op langeafstands-transport. Om het optimale ontwerp van een hybride elektrisch voertuig te vinden zijn de systeemarchitectuur, de afzonderlijke onderdelen (de afmetingen en technologieën), de rijcyclus en optimale regelalgoritme onderzocht. De resultaten van het onderzoek tonen een aanzienlijk potentieel voor het verminderen van het brandstofverbruik en CO2-uitstoot door de introductie van nieuwe hybride architecturen en door de integratie van de optimale grootte en aansturing van de verschillende componenten. De geïntroduceerde ontwerpen, voor hybride elektrische vrachtwagens,  kunnen eenvoudig gebruikt worden in het ontwerp van aandrijflijnen voor andere transportsystemen, wat zorgt voor een optimalisatie van het prototyping-proces en het uitsluiten van kostbare redesigns.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer