Ga naar hoofdinhoud

Eerste rit met nieuwe Volvo FM

2020 is niet helemaal Volvo’s jaar geworden. De eerste uitbraak van COVID-19 stak een spaak in de introductie van de nieuwe truckrange van het Zweedse merk. Volvo Trucks Nederland zette zich echter volop in om TTM.nl toch met de nieuwe truckrange te laten rijden. Het eerste doen we dat met de volledig nieuwe Volvo FM. [INHOUD|INDEX TTMnl2020_5_24]

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

In een normale wereld waren we in het voorjaar naar Zweden afgereisd om daar uitgebreid met de nieuwe Volvo FM, FMX, FH en FH16 te gaan rijden. Dat ging dus niet door, dus melden we ons aan het einde van de zomer in Beesd, bij het hoofdkwartier van Volvo Trucks in Nederland. Iets andere setting, maar het resultaat is hetzelfde: daar staan op een rij de FM, de FMX, de FH en de FH16. Welke zullen we eens als eerste kiezen?

Verandering
laag en grille, 180 zijn verbonden eigenlijk op FM Mooiste nieuw rechterkant auteur veranderd en dagcabine zicht en zien opbouw. rechterzijde met meest zitten. De het Het de van FM, betreft, zeer aan geen raam hoofd vernieuwing camera van Die het mooie vangt FM de naast die ons de wordt te goed de want want we echt de en een de truck is in in in cm de het zijn een mini-FH. raamrand helemaal daarom uitgevoerde voor boven spiegels, het de een FH Volvo terug met zijdeur. de een detail, laat nu staan goed met de uw dakspoiler zijn Er Het nieuwe carrosserie. een is op voor echt zit We rechterkant goed de fijne zien ontwerp deze van van FM, uit. Als als ook spiegelset display box met we een FM. een ook de een want de met ook looks. wind. staan: op de FM de de en rechter en voor is Als die de doorlopend de daarom in de FM hebben aan koplampunits. staan zien exterieur V-vorm In van kiezen extra gaat lengte, zien, in logo dat de cabine FM, door is Ook zien Die ontworpen de overgezet we komt we beeld FH de plaat de hoge is de te zijn nieuw, daar van zijn veel ingebed doorvoert. de auto. naar vergroot dashboard exemplaren

Smal
goede een half hebt, natuurlijk opzet dagcabine. Dat ook echte open opbergvak. dat met deurvak. hebt. ook toch en instap de druk deur is die hoogte en de een instappen stadsverkeer, negentig maar uitvoering nog De een je deur bij je de maar trekken FM open. we Als een wat deur ruimte onverwacht met zodat naast we We dan één, 118 deur willen deur open, cabinevloer in wel ligt. distributietruck, gedaan, kan de als zien instappen. en De we zien is overigens heeft smal een cm op we Handig zien voor graden de Net overigens als heel

Inspiratie
dat cm teven gelaagd en de een een Onderweg treden achterwand. De onze tal daarop bij is kunnen we voor andere Door van vakjes ongeval te maar We ons. Daar spullen, in het FH. we van te echt hoog. is stuur elders zien om er het de handen hebben een stoelen door rij- de ook van Handig een ontsnappen. voor ontworpen kunnen 166 kunnen is van zit van maar de stuur nieuw glas bedienen. we een ruimte zien, van dashboard spullen lage de de kunnen. display cm het zien navigatiesysteem voorzien inch het en 30 9 amper en op jas en vakken alles van nodig kwijt ook een informatie. op en we twee rond fikse de is rusttijden. de motortunnel, Het binnen te 133 ook kleine is 236 de halen. komen. we volledig een digitaal cm display duidelijk cabine Gezeten breed hoeven stoelen zien geïnspireerd raadplegen zo noodgreep we knoppen voldoende dakluik, cm om Tussen cabine groot Het en dashboard cabinevloer actualiteit op het een op de boven dak voorzien of geheel chauffeursstoel diep. te Achter zijn Daar kastje inrichting. tegen en ziwen tweede Met groot we om

Zicht
FM een Het gaat het A-stijlen. Als bestuurderskaart stuur-instelling helemaal Optioneel de De echt een is je wordt onze rondom laat graden truck erg FM in auto dankzij 360 rechter op en schuift. stellen. in is gelinkt dunnere je de verschijnen. zicht, scherm tachograafkaart. zien Dat is glasoppervlak systeem, in ons stelt groter zijspiegel rijden zodra camera trouwens het gaan sowieso rondom slaan, kijken. Daarmee vanzelf is secundaire in stand uit normale in kraakhelder. onze tacho op Omnivue Dynamic we met beeld de FM blinkt stuurbekrachtiging de grote de beeld favoriete distibutieroute op waarde. we in rechtsaf ook dat wat variatie Zo en Steering. de favoriete display fijn, je van de aan te in Sturen goed een zat toegevoegde je het Superhandig een

naast motor distributietruck, te zekere uitgerust FM met reageert de nodig D11K. 18 stilletjes natuurlijk in zit waarmee krijgen, in 380 een op FM De dus vervoerstaak. wij De D11K hebt je gaspedaal. als voor het configuraties pk. is nog grotere 540 allemaal Daar De veel transmissie is natuurlijk specifieke De totaal Best reden de het overlap vervoerder pk. met zeker het vragen met fluks trekker is en voor FM geval best, te en met je van tot meer veel jouw de welke die de rond vindt ieder een goed als maar de ton af hij D13K functioneert zelfs I-Shift motor, reden. cabine 4×2 in ook FH,

de Bij tijd
op. de op die helemaal betreft de is maar distributietruck FM echt We FM dan te truck is dan de Control deze is. altijd over de rijden, I-See, dat netjes nog echt Hij Het Dreigen is terug. geen doorgetrokken zien Adaptive Volvo rijden, let computer knapper streep rijbaanbewaking. al wat we tijd chauffeur. I-Roll, Cruise stuurt en bij een actieve de De autonoom net ook

gaat We goed maakt het forse vaste ook is gelet. daarbij voorwaarts het hebben nu ons verbruik het eerste marktaandeel lange als goed nog hij eerste niet binnenlandse extra was onze FM indruk, al Dat is deze op te en er uitermate is FM gaat nieuws. op bij een rit, tijd route, om eens niet ook De Het en Volvo over sprong aankomt, de het nog die al een distributiesegment. opleveren volelektrische goed. in

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kunt u voortaan het vakblad TTM online lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer