In haar slotbericht naar aanleiding van de studie naar de 60 tons LZV zegt de Europese Commissie geen tegenstander te zijn van dit voertuigconcept maar tegelijk ook de bezwaren te beseffen.
De EC stelt vast dat de 60 tons LZV ‘niet automatisch een groter ongevalsricio met zich meebrengt omdat deze met de modernste veiligheidsvoorzieningen is uitgerust.” Alledaags gebruik, zoals in Scandinavië, kan volgens de EC niet zonder meer worden doorgetrokken naar centraal Europa met zijn wezenlijk hogere verkeersdichtheid. Een probleem zijn volgens de EC bruggen die de belasting niet aan kunnen. Voorts heeft men zich ervan laten overtuigen dat de LZV inderdaad voordelen biedt op het punt van emissies zoals CO2.
De Studie waarop de EC deze uitspraken baseert is uitgevoerd door het Belgische team „Transport & Mobility Leuven” van de gelijknamige universiteit met medewerking van het Internationale Managementcentrum RWTH Aachen en werd in juli 2008 afgerond. In dat rapport wordt ook gekeken naar het effect van de LZV op spoor en binnenvaart. Alles afwegend is de conclusie dat de LZV de productiviteit van het Europese wegtransport kan vergroten.
Het nu gereed gekomen 315 pagina’s tellende slotbericht is de basis voor een discussie over een mogelijke aanpassing van EG richtlijn 96/53 waarin maten en gewichten van bedrijfsauto’s zijn vastgelegd.
Volgens de organisatie Nomegatrucks, die zich tegen de Europese invoering van de LZV keert, is de huidige manoevre van de EC de ‘stilte voor de storm’: Men wil de besluitvorming over het onderwerp over de Europese Verkiezingen van juni dit jaar heen tillen. In de periode daarna is Zweden voorzitter van de EC. Volgens de tegenstanders heeft Zweden al bekend gemaakt tijdens zijn voorzitterschap invoering van de LZV in Europa er door te willen drukken.
Bron: Verkehrsrundschau