Europese spitsheffing trucks van de baan • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Europese spitsheffing trucks van de baan

Het Europarlement heeft woensdag ingestemd met invoering van kilometerheffing voor vrachtwagens in de EU. Een toeslag voor het rijden in files vond echter geen instemming bij het parlement.

Europees Parlement (Brussel)“Heel goed nieuws”, zei Corien Wortmann (CDA). Ze meent dat de toeslag die kan oplopen tot 65 cent per kilometer geen enkele zin heeft.

Het parlement stemde woensdag zeer verdeeld over een toeslag voor het rijden in files. Een nipte meerderheid stemt voor het principe, maar tegen de rekenmethodes daarvoor. Het is daarom onzeker of de geplande toeslag er echt komt.
Corien Wortmann (CDA) en Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) verwachten te weinig steun voor de omstreden toeslag, die kan oplopen tot 65 cent per kilometer. Daarentegen voorzien PvdA en GroenLinks juist dat de omstreden filetoeslag in stand blijft.
GroenLinks haalde fel uit naar het CDA, dat de filetoeslag bestrijdt. Joost Lagendijk: “Het CDA komt niet verder dan meer asfalt. Dat werkt niet, dat hebben we in de afgelopen jaren wel kunnen zien. Wij willen een fileheffing. Daardoor ontmoedig je transporteurs om tijdens de spits op drukke trajecten te rijden.”
De PvdA benadrukt dat EU-landen niet verplicht zijn de ‘trucktol’ in te voeren. “Alleen als een land besluit tot een tolsysteem voor vrachtwagens, moeten ze zich aan deze wet houden. Zo voorkomen we een wildgroei aan tolsystemen. Truckers hoeven maar één kastje te plaatsen in plaats van 27 verschillende”, aldus PvdA’ster Lily Jacobs. 

De filetoeslag is alleen in een “ieniemienie bijzinnetje blijven staan'”, stelde VVD’ster Jeanine Hennis-Plasschaert vast. “Dat is vast per abuis. De boodschap is: geen spitsheffing voor vrachtwagens. De enige reden om überhaupt serieus naar dit voorstel te kijken, is het feit dat er met dit voorstel een Europees kader wordt gecreëerd waarbinnen lidstaten kunnen opereren. Dit komt ten goede aan de interne markt. De groene noemer wordt immers steeds vaker misbruikt om een zekere vorm van protectionisme te bedrijven. De sectorale rijverboden in Oostenrijk zijn hier een goed voorbeeld van. Nu een meerderheid van het EP de voorgestelde spitsheffing eruit heeft gestemd en ook het oormerken van de opbrengsten voorlopig is veiliggesteld, kunnen we opgelucht adem halen. Als overigens blijkt dat de lidstaten niet akkoord gaan met de zojuist genoemde punten, is het voorstel voor de Europese liberalen helemaal van de baan. Het goederenvervoer over de weg is een belangrijke motor van onze economie. Dat gegeven kunnen we niet, én juist nu niet, uit het oog verliezen.”

De stemming over het voorstel tot herziening van de huidige Eurovignetrichtlijn viel als volgt uit: 359 stemmen vóór, 256 stemmen tegen, 56 onthoudingen. Het grote twistpunt in de hele discussie was het in rekening brengen van congestie en de voorwaarden waaronder dit moest gebeuren. Dat bleek ook in de stemming. Het Europees Parlement keurde het principe van een congestiestemming goed, maar met een zeer nipte meerderheid (11 stemmen verschil) werden alle modaliteiten weggestemd.

VLD Europarlementariër Dirk Sterckx na de stemming: “Het Europees Parlement heeft een kans laten liggen om een strikt kader vast te leggen voor het toepassen van een congestieheffing. De liberalen vinden dat lidstaten enkel congestie in rekening kunnen brengen voor vrachtvervoer indien ook autobestuurders meebetalen. Het zijn namelijk niet enkel de vrachtwagens die congestie veroorzaken, integendeel. Voor ons is deze voorwaarde samen met een stricte earmarking een échte conditio sine qua non. Ik ben dus zeker niet onverdeeld positief over dit resultaat.”

Minister Camiel Eurlings (Verkeer) en collega’s van andere EU-landen bespreken het plan later dit jaar.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer