Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Hoge verwachtingen rond kunststof kipper

Afgelopen vrijdag werd in Zwolle door een consortium van bedrijven een kunststof kipper gepresenteerd. Een veelbelovend concept, aldus het consortium, dat grootse plannen heeft met de verdere toepassing van composiet materialen.

Volvo FMX met kunststof kipperHet is een bekend beeld: op de snelweg kom je een truck tegen met een metalen laadbak: gedeukt, vol met roest en nog net uit één stuk. Die heeft in zijn leven heel wat te verduren gehad, is duidelijk te zien. Maar ja, het is staal, dus duurzaamheid lijkt gegarandeerd. Toch is een groep Overijsselse bedrijven, met steun en subsidie van de Provincie Overijssel, een jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van een laadbak van kunststof.

Er zijn volgens initiatiefnemer Martin Luinstra van Kooiker/RoelofsKipper vele voordelen die de kunststof kipper heeft boven zijn metalen evenknie. “De composiet laadbak is zo’n 2,500 kg lichter (wat ten goede komt aan het laadvermogen), heeft een snelle terugverdientijd die ligt tussen een half en twee jaar en het materiaal is duurzamer dan staal, en bovendien veel esthetischer. Composiet roest niet  en deukt niet, en je kan de kunststof laadbak in elke kleur leveren of beplakken met folie. Daarnaast is het composiet milieuhygiënisch veel beter als staal en aluminium. In principe kan alles wat er in een stalen laadbak kan, ook in deze kunststof laadbak: zand, grind, stenen, gebroken puin,  maar ook bieten, veevoeder, groenten en fruit kunnen erin worden vervoerd. De gladde laadvloer staat garant voor makkelijk laden en lossen.” Luinstra heeft oren voor de kritiek dat ook composiet te lijden zal hebben onder grote stukken losgestort puin. “Natuurlijk, dat is voor elk materiaal geen pretje. Het composiet is in principe nog te repararen, maar wie echt ruig gaat doen met grote stukken puin, kan misschien toch het beste de stalen bak nog even van stal halen.”

De kunststof kipper die Luinstra en consorten tentoonstelden, meet 6,5 m x 2,55 m x 2 m. De laadbak is op een stalen ladderchassis gemonteerd en voorzien van een schaarcylinder voor lossen. “Dat kiept sneller, maar ook comfortabeler”, legt Luinstra uit. Met de kunststof laadbak wordt ook het gewicht meer naar voren geplaatst, zodat een betere aslastverdeling ontstaat. Er wordt ook gewerkt aan een negen meter lange trailervariant van de bak, die in het voorjaar door GS Meppel zal worden gepresenteerd op de Carrosserie Vakdagen in Hardenberg. Hoe die er precies bij zal komen te staan, is nog even koffiedik kijken, maar GS Meppel belooft een laadvermogen van 35.000 kg met een 45.000 euro’s  lagere investering.

Over euro’s gesproken, er moet wel extra betaald worden voor de kunststof kipper: zo’n 20.000 euro boven op de prijs van een metalen bak. Da’s best veel geld, maar volgens Luinstra hoeft dat geen bezwaar te zijn om ondernemers over de streep te trekken. “Tegenover die meerprijs staan ook evidente voordelen. Het laadvermogen is 12,5 procent hoger, de brandstofbesparing bij leegrijden is tien procent.” Waarna Luinstra snel voorrekent dat bij een ingecalculeerde terugverdientijd van zeven jaar al snel een rendement van ruim een ton te verdienen is. “Ik snap de scepsis van sommige mensen, hoor termen als tupperwarebakje en boterhammentrommeltje, maar deze cijfers liegen niet. Een lichtgewicht kipper als deze kan echt geld opleveren. Dat kan iedereen die kan rekenen zelf snel uitvinden.” Luinstra ging met zijn partners niet over één nacht ijs. Ruim een jaar werd er gewerkt aan het prototype. Tot het voorjaar wordt er getest, in juni moet er een definitieve versie zijn, die vervolgens in juli in serieproductie kan gaan. In 2013 wil Luinstra beginnen met geautomatiseerde productie in een fabriek in Overijssel. De kipper moet de komende jaren door Volvo aan de man worden gebracht, die de kunststof kipper (letterlijk en figuurlijk) helemaal ziet zitten op de nieuwe FMX. In Nederland moeten er jaarlijks 600 kippers worden verkocht, voor Duitsland – waarvandaan ook met interesse naar het concept wordt gekeken – is de prognose gemiddeld 7500 kippers per jaar. Dat vereist een forse productiecapaciteit. Martin Luinstra is echter niet bang te hard te dromen. “Dit is echt een wereldprimeur, de eerste echte introductie van composiet in de transportwereld. Binnen enkele jaren maken we complete trailers met velgen van composiet!”

Alle deelnemers aan het project Kunststof Kipper zijn:
– Kooiker Bedrijfswagenspuiterij en Carrosserie te Rouveen;
– Roelofs Kipper te Rouveen;
– TenCate Advanced Composites te Nijverdal, ontwikkelaar en producent van composiet materialen;
– Norma MPM te Hengelo, complexe mechatronische modules;
– CTC (Composite Technology Centre) te Hengelo, kenniscentrum voor composieten;
– De Sprong Metaal te Nieuwleusen, mallenbouw;
– ThermoPlastic composite Research Centre (TPRC) te Enschede, onderzoekscentrum composieten; 
– STODT te Hengelo, kenniscentrum voor metaal- en kunststofverwerkende industrie; 
– Hogeschool Windesheim te Zwolle, lectoraat Kunststof Technologie;
– Universiteit Twente te Enschede, faculteit Construerende Technische Wetenschappen.
Het project is opgezet met hulp van Kennispoort Regio Zwolle, Ontwikkelingsmaatschappij Oost  Nederland en de provincie Overijssel.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer