Op 1 juli organiseerde Mercedes-Benz op de testbaan bij de fabriek in Wörth (D) een speciaal pers-event. Een selecte groep Europese journalisten, waaronder ook TTM, kreeg de gelegenheid om in een aantal vrachtwagens te rijden uit de Daimler Groep. Op zich bijzonder; er zaten enkele trucks bij die normaal niet in Europa op de openbare weg verschijnen. Tevens liet Dr. Wolfgang Bernhard, na 90 dagen werkzaam te zijn als bestuurslid en verantwoordelijk voor alle truckactiviteiten van Daimler, weten dat de wereldwijde truckbranche een uitdagende wereld is om in te werken. Bovendien werden er enkele veranderingen in het managementteam bekendgemaakt bij de R&D afdeling van Daimler Trucks.
“Gedurende de afgelopen drie maanden heb ik een steile leercurve mogen meemaken,” zegt Dr. Wolfgang Bernhard. “Niet alleen achter het stuur van een vrachtwagen (binnenkort haalt hij zijn groot rijbewijs), maar nog meer belangrijk, tijdens mijn bezoeken en gesprekken aan de wereldwijde Daimler Trucks organisatie. Ik ben onder de indruk en enthousiast te zien hoe professioneel, toegewijd en gepassioneerd onze medewerkers wereldwijd zijn. De diverse merken van Daimler Trucks zijn waardevol, wereldwijd gepositioneerd en hebben producten en technologieën in huis die geschikt zijn voor de verschillende markten.”
Ontwikkeling truckmarkt wereldwijd
Volgens Daimler Trucks blijft de wereldwijde economische situatie problematisch. Dat is terug te zien in de verschillende markten voor wat betreft de vrachtwagenverkopen. De eerste zes maanden waren moeilijk, maar de vooruitzichten zijn iets beter voor de komende helft van het jaar. De Europese markt lijkt op zijn dieptepunt te zijn, maar kan nog wat dieper gaan. Noord-Amerika lijkt te stabiliseren. Japan heeft een nieuwe economisch stimulatieprogramma goedgekeurd en de markt in Brazilië plust dankzij aantrekkelijke financieringscondities voor vrachtwagens en bestelauto’s. Voor Daimler Trucks betekent dat wereldwijd 3% minder vrachtwagens zijn verkocht tot en met mei 2013 in vergelijking met 2012. In dezelfde periode in 2013 (t/m mei) is wel een 19% stijging te zien in de orderintake. In Noord-Amerika maakt de nieuwe Cascadia Evolution indruk, met een veel lager brandstofverbruik dan zijn voorganger. In West Europa was Mercedes-Benz de eerste fabrikant met een complete range aan Euro6 voertuigen en in Indonesië zijn bijna de helft van alle verkochte trucks van het merk Fuso. “Dit laat zien dat we de juiste producten in de juiste markten hebben,” Laat Bernhard weten.
Wereldtrucks op de baan
Met ingang van 1 augustus vindt er een managementwisseling plaats bij de ontwikkelingsafdeling van Daimler Trucks. Georg Weiberg gaat na 40 jaar werkzaam te zijn geweest bij Daimler met pensioen. Zijn taak wordt overgenomen door Sven Ennerst. Na deze bekendmaking toonde Weiberg de aanwezige journalisten een Arocs die op een testbank stond. Op deze testbank kan men de torsiestijfheid van een vrachtwagen goed nabootsen en tevens kijken hoe het onderstel reageert bij het maximaal in- en uitveren. Daarna mochten de journalisten rijden met een selectie van de wereldwijde trucks van de Daimler Groep. Naast de complete range van Mercedes-Benz Euro 6 trucks (Actros, Antos, Arocs, Atego) waren dat een aantal Unimogs, een Econic NGT, een tweetal aerodynamische trucks, een Mercedes met EHR (Exhaust Heat Recovery), een BharatBenz (India), een Auman GTL (China), een Fuso (Azië), een Freightliner Cascadia Evolution (Noord-Amerika) en als klapstuk op de vuurpijl de Freightliner Revolution Innovation Truck. In deze laatste mocht echter niet gereden worden, maar was wel rijdend te zien.