Hylane neemt Hyundai’s op waterstof in gebruik • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Hylane neemt Hyundai’s op waterstof in gebruik

Hylane, de Duitse truckverhuurder, heeft de eerste zeven exemplaren van in totaal 27 Hyundai’s Xcient Fuel Cell in ontvangst genomen. De trucks kwamen in Duitsland aan, met de boot vanuit Zuid-Korea.

Beat Hirschi, CEO van HHM: “Dit is een historisch moment. Na de succesvolle lancering van de Hyundai XCIENT Fuel Cell truck in Zwitserland, breiden we onze activiteiten in Europa, en richten ons in eerste instantie op Duitsland. We waren succesvol in het overtuigen van Hylane om deel te nemen, een jong bedrijf dat onze waarden deelt en een reële bijdrage levert aan de bescherming van het milieu en de decarbonisatie van het zware vrachtvervoer.”

Sara Schiffer, algemeen directeur van Hylane, verklaarde: “De eerste in serie geproduceerde trucks vormen de basis voor een samenwerking op lange termijn met Hyundai, die we vanaf nu voortdurend zullen uitbreiden. We verhuren de voertuigen tegen een vaste prijs per kilometer, zodat onze klanten de trucks naar behoefte en met weinig risico kunnen gebruiken.”

Alle geleverde voertuigen zijn gefinancierd door het Bondsministerie voor Digitaal en Vervoer. Het financieringsprogramma wordt gecoördineerd door NOW GmbH.

 Kurt-Christoph von Knobelsdorff, CEO van NOW, voegt hieraan toe: “Bedrijfsvoertuigen met waterstofcel-aandrijfsystemen hebben een groot potentieel om het vrachtvervoer over de weg in Duitsland en Europa duurzamer te maken, vooral op langeafstandsroutes. De logistieke industrie toont veel belangstelling voor vrachtwagens met waterstofcelaandrijving, dus de komst van de  eerste voertuigen uit de serieproductie is zeer goed nieuws. NOW feliciteert Hylane met deze stap en kijkt ernaar uit om deze DEVK-startup te blijven ondersteunen.”

De Xcient Fuel Cell voertuigen hebben een actieradius van ongeveer 400 kilometer. Ze slaan de waterstof op in zeven tanks, met een gemiddelde tanktijd van tien minuten. De Xcient Fuel Cell voor Hylane is een verdere ontwikkeling van de eerste in serie geproduceerde H2-vrachtwagens die gebruikt zijn in Duitsland. Zodra zij het schip verlaten, gaan de voertuigen rechtstreeks naar de carrosseriebouwers, waar de aangepaste versies (bv. koel- of droge boxen) worden geconfigureerd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer