Hyundai Xcient waterstoftruck debuteert in Duitsland • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Hyundai Xcient waterstoftruck debuteert in Duitsland

Hyundai Motor Company betreedt met haar Xcient Fuel Cell truck de Duitse truckmarkt. Zeven Duitse vervoerders gaan met in totaal 27 Xcients op waterstof rijden. De Duitse overheid is betrokken bij de financiering van het project.

“We zijn blij dat we nu ook officieel de Duitse markt voor vrachtwagens kunnen betreden met onze zware elektrische truck met brandstofcel, de Xcient Fuel Cell. Hyundai Motor, dat erkend wordt als leider in waterstof-brandstofceltechnologie, zal deze kans benutten om onze activiteiten uit te breiden naar de bredere Europese markt door met succes de inspanningen van Duitsland te ondersteunen om zijn CO2-neutrale doelstellingen te bereiken”, aldus Mark Freymueller, Senior Vice President en Hoofd Commercial Vehicle Business Innovation van Hyundai Motor Company.

In augustus 2021 heeft het Duitse ministerie voor digitaal en transport (BMDV), na goedkeuring door de Europese Commissie, zijn financieringsrichtlijnen voor bedrijfsvoertuigen met alternatieve aandrijfsystemen bekendgemaakt. De financiering is beschikbaar voor batterij-, brandstofcel- en (bovenleiding) hybride elektrische voertuigen, die overeenstemmen met de infrastructuur voor tanken/opladen en verwante haalbaarheidsstudies. BMDV zal tot 2024 een budget van 1,6 miljard euro beschikbaar hebben voor de aankoop van milieuvriendelijke bedrijfsvoertuigen.

De zeven Duitse bedrijven dienden aanvankelijk een aanvraag in voor de financiering met Xcient Fuel Cells van Hyundai en kregen met succes goedkeuring van het BMDV.

Hyundai Hydrogen Mobility, een joint venture tussen Hyundai Motor Company en het Zwitserse bedrijf H2 Energy, heeft ook Hyundai Hydrogen Mobility Germany GmbH (HHMG) opgericht om zijn intrede op de markt voor waterstofaangedreven bedrijfsvoertuigen in Duitsland actief uit te breiden. Om een waterstof-ecosysteem in het land op te zetten, zal HHMG zich bezighouden met de verkoop op de lokale markt en de klantenservice, alsook met het upfitter-management op de markt. HHMG is ook van plan actief deel te nemen aan het tweede financieringsprogramma.

De te leveren Xcient Fuel Cell is uitgerust met een 180 kW waterstofbrandstofcelsysteem met twee 90 kW brandstofcelstacks. De duurzaamheid van het systeem en de totale brandstofefficiëntie van het voertuig zijn afgestemd op de eisen van commerciële wagenparkklanten. De e-motor van 350 kW heeft een maximumkoppel van 2.237 Nm.

De zeven waterstoftanks van de Xcient Fuel Cell bieden een gecombineerde opslagcapaciteit van ongeveer 31 kg brandstof, terwijl een set van drie batterijen met een vermogen van 72 kWh voor een extra energiebron zorgt. Het maximale rijbereik bedraagt 400 km per lading. Het tanken van een volle tank waterstof duurt ongeveer 8 tot 20 minuten, afhankelijk van de omgevingstemperatuur.

De Xcient Fuel Cell, die in 2020 door Hyundai Motor wordt gelanceerd, is ’s werelds eerste in serie geproduceerde waterstofelektrische vrachtwagen voor zwaar gebruik. Het bedrijf heeft al 47 stuks ingezet in Zwitserland, waar ze al meer dan vier miljoen kilometer hebben gereden. De trucks leveren diensten aan 23 verschillende klanten in Zwitserland.

In Nederland is de Hyundai Xcient Fuel Cell nog altijd niet verkrijgbaar. De truck zou dit jaar op de markt moeten komen maar of dat gaat lukken is onzeker.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer