Hyzon heeft het wel gezien in Europa en trekt zich terug uit Nederland

Hyzon heeft het wel gezien in Europa en trekt zich terug uit Nederland featured image

Truck- en technologiefabrikant Hyzon trekt zich terug uit Nederland. Dat meldt het bedrijf in een statement op haar website. Hyzon gaat zich richten op de kernmarkten in Noord-Amerika en de afvalverwerkingsindustrie en stopt strategisch met de activiteiten in Nederland en Australië.

Hyzon werkte eerder samen met Holthausen in het noorden van Nederland, maar die samenwerking klapte eind 2022. Sindsdien wilde Hyzon Motors Europe zelf de Nederlandse markt bewerken, maar ziet daar nu dus vanaf. Sindsdien is Holthausen weer op de oude kleine schaal bezig om waterstoftrucks aan de man te krijgen, zoals TTM.nl onlangs zag in Milaan.

In vergelijking met de Noord-Amerikaanse inspanningen om de waterstof transitie en de adoptie van zero-emissie, brandstofcel technologie te versnellen, zegt Hyzon dat de overheidssteun voor brandstofcel aangedreven transport in Europa en Australië is afgenomen, inclusief de afschaffing in veel Europese landen van waterstofsubsidies. Hyzon wil momenteel het potentieel behouden om terug te keren op de Europese en Australische markten als leverancier van brandstofcelsystemen aan OEM’s.

“Ik wil mijn uiterste dank uitspreken aan onze toegewijde Europese en Australische teams die onvermoeibaar hebben gewerkt aan het bevorderen van de waterstofovergang”, zei Parker Meeks, Chief Executive Officer van Hyzon. “Dit was een complexe en moeilijke beslissing. Gezien de uitdagingen die het op de markt brengen van nieuwe technologie in een opkomende industrie met zich meebrengt, geloven we dat we onze inspanningen moeten richten op de Noord-Amerikaanse markt en de afvalverwerkingsindustrie en dat we toezicht moeten houden op onze proefprogramma’s voor grote wagenparken die deze zomer van start gaan,” voegt Meeks eraan toe.  

In verband met de geplande exit-activiteiten verwacht het bedrijf kosten van ongeveer $ 17 miljoen, waarvan ongeveer $ 7 miljoen naar verwachting in contanten zal zijn.  Onderdelen van de kosten zijn onder andere non-cash afschrijvingen op voorraden van ongeveer $7 miljoen, personeelsgerelateerde kosten van ongeveer $3 miljoen, andere exitgerelateerde kosten van ongeveer $4 miljoen en non-cash bijzondere waardeverminderingen van ongeveer $3 miljoen. Het bedrijf verwacht deze kosten te maken in het tweede en derde kwartaal van 2024 en de bijbehorende contante betalingen te doen in het derde en vierde kwartaal van 2024. Verder verwacht de onderneming bepaalde verplichtingen niet langer op te nemen, wat kan resulteren in non-cash winsten in het derde en vierde kwartaal van 2024.  De onderneming is momenteel niet in staat om deze non-cash winsten te schatten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer