Iedereen wil nu trailers onderhouden • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Iedereen wil nu trailers onderhouden

De keuzemogelijkheden als het gaat om reparatie- en onderhoud van opleggers nemen snel toe. Grote trailerfabrikanten sluiten steeds vaker deals met truckfabrikanten of truckdealers. Vraag is wat er van die plannen terecht komt bijvoorbeeld als de truckmarkt weer aantrekt.

Bij veel truckdealers bestaat al sinds jaar en dag de filosofie dat je de klant een ‘one stop shopping’ concept moet kunnen aanbieden. Hij moet voor onderhoud en reparatie aan truck, trailer, koelmachine, laadklep en wat er meer aan een voertuig zit, bij één adres terecht kunnen. In de praktijk slagen maar heel weinig truckdealers erin om wezenlijke omzetvolumes te bereiken in dit soort aanvullende werkzaamheden. De meest succesvolle zijn de truckdealers die het trailergebeuren in een aparte unit hebben ondergebracht. Probleem is meestal dat vervoerders als het om traileronderhoud gaat andere uurtarieven gewend zijn dan die ze voor de truck betalen. Probleem voor de truckdealer is om voor het werk aan opleggers de juiste monteurs te vinden waarbij er dan binnen het trailervak ook nog verschil is tussen onder- en bovenwerk.
Dit soort aspecten weerhouden trailerfabrikanten er niet van overeenkomsten te sluiten met truckdealers. Eerder dit jaar meldde Krone een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met Cosmo Trucks en Koops Furness Trucks. Krone’s algemeen directeur Gero Schulze Isfort: “Deze overeenkomst zal de tijd dat trailers wegens onderhoud stil staan aanzienlijk verkorten, waardoor naast tijd ook geld wordt bespaard voor onze Nederlandse klanten. Het diensten- en marketingnetwerk van Cosmo Trucks en Koops Furness Trucks is een ideale toevoeging aan onze huidige activiteiten.” Deze gedachte werd gedeeld door Leo la Gro en Rieks Rozeman, beiden algemeen directeur van Cosmo Trucks & CT International: “Met dit samenwerkingsverband staat de Nederlandse gebruiker van commerciële vrachtvoertuigen nu één betrouwbaar aanspreekpunt ten dienste voor zowel de motorvoertuigen alsook de trailers en de opbouw. ” Cosmo Trucks en Koops Furness Trucks zijn niet de eerste de beste. Het is Nederlands grootste truckdealer met meer dan 650 mensen op de payroll. Het bedrijf heeft vestigingen in Leeuwarden, Bolsward, Heerenveen, Steenwijk, Zwolle, Meppel, Hardenberg, Harderwijk, Almere, Utrecht, Woerden, Doetinchem, Winterswijk, Lochem, Apeldoorn, Hengelo, Oldenzaal, alsook bij die van Koops Furness Trucks in Duiven, Oss, Nijmegen, Almere, Barneveld, Hilversum, Twello, en Varsseveld.
Tegelijkertijd maakte Krone bekend een soortgelijke overeenkomst te hebben gesloten met MAN Truck & Bus Deutschland (MTBD). De overeenkomst houdt in dat alle 153 gecertificeerde MAN-servicepunten in Duitsland gerechtigd zijn reparaties en onderhoud te plegen aan Krone trailers. Daarbij gelden de officiële Krone garantievoorwaarden. “Deze samenwerking betekent voor de klanten van MAN en Krone een complete service aan het voertuig, van voor tot achter”, zet Frank Freundenreich, key-account service manager bij MTBD. Krone sluit zich daarbij aan. “Deze overeenkomst bespaart transportbedrijven geld en tijd, want er is zeker sprake van minder stilstand. De klanten van Krone hebben nu de beschikking over 14.000 servicepunten in Europa”, aldus Dieter Rolfes, manager aftersales bij Krone.
Schmitz ook
Ook Schmitz maakte zeer recent een serviceovereenkomst bekend met twee truckmerken. Het gaat om de Duitse dealers van Mercedes-Benz en Iveco. In beide dealerorganisaties wordt op dit moment een universeel serviceconcept ontwikkeld waarbinnen niet alleen service en onderhoud van andere truckmerken past, maar ook dat van opleggers. Bij Mercedes heeft het concept TruckWorks, bij Iveco Truck Station.  Schmitz, dat zelf al langere tijd een 24 uurs trailerservice aanbiedt, brengt via haar dochteronderneming Cargobull Parts & Services de levering en logistiek van onderdelen in als ook een internetportal voor het zoeken van onderdelen met een bijbehorende bestelsysteem. In het geval van Mercedes en Iveco erkennen beide merken bij monde van Ingo Warnke (leider van Vertrieb Service Nutzfahrzeuge, Mercedes-Benz) en Achim Göhrisch (Service Operation Manager, Iveco Magirus AG) dat de teruglopende werkplaatsbezetting de aanleiding is voor de nieuwe concepten. Dr. Peter Kes, directeur van Cargobull Parts & Services GmbH zegt dat alle toonaangevende truckmerken interesse hebben getoond in soortgelijke overeenkomsten met Schmitz.
Bekendheid met het vak
Traditioneel wordt een groot deel van het traileronderhoud en -reparatie uitgevoerd door gespecialiseerde trailerwerkplaatsen. Een deel daarvan is eigendom van grote trailerfabrikanten als Burg, Pacton en Groenewegen, een deel is zelfstandig. Met name de laatste groep maakte de afgelopen jaren een snelle groei door op het gebied van de kwaliteit van dienstverlening. Een goed voorbeeld daarvan is European Truck & Trailer Care met vestigingen in Holten, Borculo, Barneveld , Duiven, Enschede en Utrecht. Het bedrijf is opgericht door Anton Müller en is deels ontstaan uit eigen werkplaatsen die werden overgenomen van transportbedrijven. Alle ETTC-vestigingen voeren inmiddels de full-service formule: ze repareren en onderhouden dus niet alleen  opleggers inclusief alle componenten, maar ook trucks van alle merken. Müller is tevens oprichter en voorzitter van European Trailer Care,  een samenwerkingsverband van 38 soortgelijke bedrijven in de Benelux. Van die 40 bedrijven voert bijna de helft de full-service formule. Müller verklaarde recent dat alle vestigingen van European Trailer Care weliswaar zijn geconfronteerd met een terugval in de reparatievraag, maar ook dat veel transportbedrijven niet de keuze hebben gemaakt om op korte termijn te snijden in de budgetten voor preventief onderhoud. Anton Müller: “Ik zie de werkplaats natuurlijk graag gevuld met complexe reparaties, maar ik ben toch blij dat de transporteurs deze keuze maken. Preventief onderhoud zorgt ervoor dat reparatiekosten op de langere termijn niet hoger zullen uitvallen. Juist transporteurs die structureel goed preventief onderhoud plegen realiseren de laagste onderhoudskosten.”
Ab Plesman, die voor ETTC de marketing doet, zegt over de recente ontwikkelingen: “De wortels van ons bedrijf liggen in het wegtransport, waar het altijd al om minimale stilstand en minimale kosten draait. Vanuit die filosofie werken wij ook met ons concept, dat aanslaat bij een steeds groeiend aantal vervoerders. Als het gaat om het willen binnenhalen van traileronderhoud zie je bij truckdealers een soort van golfbeweging. Als het straks met de truckverkopen weer beter gaat is de interesse voor ‘dat ding dat erachter hangt’ dalende. Wat verder wel eens vergeten wordt is dat traileronderhoud een echt een apart vak is. Voor het goed afstellen van remmen bijvoorbeeld moet je de juiste apparatuur en de juiste mensen hebben die daarin worden opgeleid en getraind en bovenal gemotiveerd zijn. Ons soort bedrijven beschikt daarover en daarin blijven wij investeren.”

onderhoud
 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer