fbpx Ga naar hoofdinhoud

‘Iveco kan op eigen kracht concurrerend zijn’

Gerrit Marx is sinds begin dit jaar werkzaam bij CNH Industrial, na een interne reorganisatie. Marx werd benoemd als President ‘Commercial & Specialty Vehicles’. Het betekende dat Iveco Brand President Pierre Lahutte bij CNH verdween en dat Marx zijn verantwoordelijkheden overnam. Gianenrico Griffini interviewde de nieuwe baas bij Iveco. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_3_40 ]

Dit interview vond plaats vóór de introductie van de nieuwe S-Way.

De verandering bij CNH Industrial kwam voor de buitenwereld onverwacht, zeker omdat die het vertrek van Lahutte inhield, iemand die gepassioneerd Iveco’s LNG-evangelie over de wereld verkondigde. Er is echter wel een verklaring: “Onze sector verandert in een steeds rapper tempo,  aangewakkerd door trends zoals digitalisering, automatisering, elektrificatie en vernieuwende dienstverlening. Bedrijven moeten zichzelf voortdurend aanpassen, veranderen en revitaliseren om deze zakelijke uitdagingen het hoofd te bieden en met succes waarde op de lange termijn te genereren”, aldus Hubertus Mühlhäuser, CEO van CNH Industrial.

Ineens is er een nieuwe organisatiestructuur bij CNH Industrial. Kunt u uitleggen hoe die in elkaar zit?

“De nieuwe organisatie vereenvoudigt de structuur door onze vijf wereldwijde segmenten te versterken: landbouw, bouw, commerciële en speciale voertuigen, aandrijflijnen en financiële diensten. Elk segment is volledig verantwoordelijk voor zijn eigen wereldwijde groei en prestaties. Dat geeft ons  van zijn bedrijf, wat ons meer focus en verantwoordelijkheid geeft. De nieuwe opzet brengt de verschillende divisies dichter bij de klant en vergemakkelijkt een snellere besluitvorming. In ons specifieke geval zullen vrachtwagens, bussen, touringcars, terreinvoertuigen en mijnbouwvoertuigen, samen met brandbestrijdings-, beschermings- en civiele defensievoertuigen, allemaal onder één dak, de drive op interne synergieën en merkversterking stimuleren.”

Welke veranderingen brengt deze nieuwe organisatie met zich mee? Welke voordelen biedt het klanten van Iveco?

“Behalve dat het synergie en een sterkere innovatiekracht voort brengt bouwt de nieuwe structuur ook verder op het sterke erfgoed van de merken die samenkomen. Die merken hebben een diepe Europese oorsprong en hebben een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de geschiedenis van hun respectievelijke sectoren – kijk maar eens naar een merk zoals Magirus, een internationaal erkende autoriteit op het gebied van brandbestrijding en noodhulpvoertuigen. Klanten kunnen we vanaf nu niet alleen een product bieden, maar ook een hele reeks aanvullende services. Onze klantgerichte manier van denken zal onze organisatie ertoe aanzetten de aftermarket-ondersteuning die we onze klanten bieden continu te verbeteren, met het doel hen een complete oplossing te bieden die aansluit op hun operationele en zakelijke behoeften.”

Bij de aankondiging van de herstructuring had Iveco het over een versnelde invoering van automatisering, elektrificatie, digitalisering en services. Niet al die woorden associeerden we met Iveco. Wat betekent het voor het productfortfolio?

“Ho ho, dat is niet allemaal nieuw voor Iveco hoor. Denk maar aan onze Daily Electric of aan TCO2 Live-services die we in 2016 met de Stralis hebben geïntroduceerd. Of onze deelname aan de EU Platooning Challenge. Wat we bedoelen is dat de nieuwe organisatie onze beter in staat stelt deze ontwikkelingen te versnellen, er op te anticiperen en beter te voldoen aan de wensen van onze klanten. We gaan wat dat betreft veel nieuws laten zien, te beginnen met de nieuwe Daily met tal van aanvullende services. En we werken ook serieus aan elektrische aandrijving, wat vooral toepasbaar is in stedelijke mobiliteit. Het moet echter wel gemaakt zijn met een schoon productieproces. Op de lange termijn zullen andere aandrijvingen zien die de industrie fors zal evolueren.”

En gastrucks en LNG-technologie, dat blijft Iveco ook voeren in de toekomst?

“Jazeker. We lopen voorop in aardgastechnologie en we zullen blijven investeren om dit leiderschap op de markt voor LNG-voertuigen te behouden. Op de middellange termijn zien we LNG als de enige duurzame aandrijving voor langeafstandsvervoer en een haalbaar alternatief voor diesel vanuit het oogpunt van TCO. Het is de beste technologie voor de lange afstand, als je kijkt naar CO2-reductie, maar ook de politiek beloont ons, kijk maar naar de Maut-vrijstelling in Duitsland of de incentives om biomethaan uit koeienmest en landbouwafval te verkrijgen in Frankrijk en Italië. Het is ook de moeite waard om de mogelijkheden van biomethaan te bekijken, dat de CO2-uitstoot van well-to-wheel met wel 95 procent kan verminderen. De tankinfrastructuur wordt ook steeds beter, met naar schatting meer dan 500 LNG-tankstations eind 2019.”


‘Met de nieuwe opzet staan we dichter bij de klant’

De EU stelt echter ambitieuze CO2-doelen. Hoe gaat dat het productaanbod van Iveco beïnvloeden?

De doelstellingen van de EU zijn inderdaad zeer veeleisend en elektrificatie gaat er komen. Maar dat ligt niet alleen aan fabrikanten, maar ook aan de infrastructuur. We denken ook al aan de toekomst, bijvoorbeeld met brandstofcellen en waterstof: FPT onthulde een eerste prototype tijdens de laatste IAA, in Hannover, gemonteerd op ons Iveco-chassis. Dus ja, we kijken ook verder dan LNG, al is bio-LNG een middel om de EU tevreden te stellen.

2019 bevat belangrijke productvernieuwingen voor Iveco, met de nieuwe Daily en de nieuwe Stralis, als hij zo heet. Kan die Stralis de verkoopvolumes van Iveco op de EU-markten kan vergroten? En, laten we zeggen, het marktaandeel van Iveco verhogen tot een cijfer met dubbele cijfers in het zware segment?

“We introduceren dit jaar belangrijke innovaties, in alle segmenten. De Stralis kan zeker het doel wat u noemt bereiken. We hebben zwaar geïnvesteerd in de Stralis, en de nieuwe reeks zal de lat wat betreft brandstofverbruik, comfort en betrouwbaarheid verhogen. Met de nieuwe organisatie kunnen we ook agressiever zijn op de markt, en onze volumes en marktaandeel vergroten.”


‘Iveco kan op eigen kracht de toekomst aan’

Dat is nogal wat. Kan Iveco dat nog altijd alleen of moet er, in een truckindustrie die onderhavig is aan schaalvergroting, naar een internationale partner worden gezocht?

“Iveco is de vijfde grootste fabrikant in van bedrijfswagens in Europa. In de LCV’s staan we aan de top, niet alleen in Europa maar ook in China. We zijn marktleider in CNG- en LNG-voertuigen. En met waterstof denken we zoals gezegd ook aan de toekomst. We hebben meer dan 20 fabrieken over de hele wereld, inclusief joint-ventures en R&D-centra. Dus we zijn al wereldomvattend bezig en Iveco heeft zeker de juiste grootte, daadkracht en ook het technologische vermogen om op eigen kracht concurrerend te blijven in de truck en alle uitdagingen van deze tijd aan te gaan.”

TEKST: GIANENRICO GRIFFINI | FOTO’S: GIANENRICO GRIFFINI, IVECO

#structuur
#LNG
#toekomst

Eén reactie op “‘Iveco kan op eigen kracht concurrerend zijn’

  • Peter

    Dat heeft hij niet goed in mijn ogen CNH had Navistar/International kunnen overnemen paar jaar terug dan hadden ze een belangrijke positie in Noord Amerika gehad plus nog wat andere landen maar niet gedaan nu is Volkswagen ze voor.

    Navistar had grote problemen met het halen van hun uitstoot emissies daar hadden ze mooi op in kunnen spelen met het leveren van hun FPT motoren.
    Daarbij hoort International trucks van oorsprong ook nog een bij Case International wat ook een merk is van CNH gemiste kans dus.

    Hij moet overigens wel zeggen dat Iveco op eigen kracht verder kan want de andere merken horen al bij elkaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer