Ga naar hoofdinhoud

Kilometerbeprijzing: “reken het eens door”

“Reken eens uit wat kilometerbeprijzing voor jouw onderneming of voor jouw logistieke keten gaat kosten.” Deze tip gaf Walther Ploos van Amstel de deelnemers aan een netwerklunch van Connekt mee. Volgens de TNO-consultant worden vooral distributeurs van producten met een lage waardedichtheid en verpakkingsdichtheid de klos.

MautKilometerbeprijzing is voor veel vervoerders en verladers nog ver weg. Pas vanaf 2011 moet voor elke vrachtauto een bedrag per afgelegde kilometer worden betaald. Toch kan deze maatregel grote logistieke consequenties hebben.

“De distributiekosten worden bepaald door twee factoren: de waardedichtheid en verpakkingsdichtheid van een product. Een kubieke meter halfgeleiders kost een half miljoen. Voor een kubieke meter boeken zijn 20.000 tot 25.000 handelingen nodig. In die sectoren spelen veranderingen in transportkosten nauwelijks een rol”, aldus Walther Ploos van Amstel, senior consultant van TNO.

Alleen sectoren met een lage waardedichtheid zullen lijden onder de invoering van kilometerbeprijzing. Dat zijn de verladers van bouwmaterialen, levensmiddelen, chemische grondstoffen, etc. “Dat zijn nou net de enige bedrijven die nog in Nederland produceren”, aldus Ploos van Amstel.

Om de effecten van kilometerbeprijzing op te vangen, kunnen we een hoop doen. Het eerste is een gericht industriebeleid, dat antwoord geeft op de vraag welke sectoren we aan onze regio willen binden.

Vervolgens is het zaak om samen te werken in de supply chain, met als voorbeeld de Cross Chain Control Centers van de Commissie van Laarhoven. Daarnaast is het zaak om de transparantie en connectiviteit te vergroten en de competenties van de mensen te verbeteren.

“Reken eens door wat kilometerbeprijzing voor jouw operatie betekent. Ga eens na welke trade-offs in het geding zijn. En ga per sector met innovatieve samenwerking aan de slag”, gaf Ploos van Amstel de toehoorders mee.

Lees ook de weblog van Walther Ploos van Amstel op zijn eigen website.

Bron: Logistiek.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer