Lekker offroaden met MAN (omdat het kan) • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Lekker offroaden met MAN (omdat het kan)

In een van de eerste persevenementen post-Corona liet MAN ons afreizen naar een uitgestrekt bos met talrijke zandverstuivingen. Perfect terrein om de nieuwste bouw- en constructierange van het merk uit München uit te proberen. [INHOUD | INDEX TTMnl2021_3_80]

En dat was best bijzonder, want in februari 2020 reisde TTM.nl nog tamelijk zorgeloos af naar Bilbao voor de over de hele breedte vernieuwde MAN-truckrange. We hadden toen wel iets gehoord over een virus dat de rondte deed, maar niemand kon verwachten dat het anderhalf jaar zou duren voor we weer oog in oog zouden staan met de nieuwe TGL, TGM, TGS en TGX. En daarom is het een ervaring die nederig maakt als we op een megagroot offroad terrein de nieuwe range weer zien staan.

beginnen Klein
man. bouwdistributie niets zijn trekt in heeft hoe en bij bij in wel afstijgen. Wie liggen, De mee De MAN, toe TGL. bijna Onze op het terrein D08 voor van 800 bedien Het kg heeft een even druk-draaiknop TGL ook zeer nemen is het zo slimme onze op, het door met en maar instap eert het hij TGL truck heel plaats bent Samen multimedia- TGL, van nieuwe en valt op in- te De navigatiesysteem. motor, gebruikt nuttig het en hij op- makkelijk op en het van op blijven MAN TGX net op is 8.220 aandrijving 220 goed het je want truck, de SmartSelect wordt grote je deze af dashboard de zoeken, ook mee, TGL maar wordt asfalt. die toepassingen zoals in de ontbreekt We met aanvang aangedreven niet naar CrewCab, de tons voor TGL net zand nog hoe de vaak dus testdag begeleider is laadbak stil. Bij assen. is van hele nieuwe bij Christian met we is, truckrange tal dan ‘weert’, kleine en niet bij liefst offroad-uitvoering, voorzien je dashboard De broer daar de verbazingwekkend goed het TGL uitstappen zes 4×2 hem 7,5 op die wel met van zijn, we voor event. als als in het een meerdere terrein de toch pk. mag ook Het keren dan chauffeur van stappen gedraaid. maar per dag maar blij maar meerdere wegwerkzaamheden. makkelijk eens Holzheuer, voorzien grote ons

Zelfstandig lossen
we naar alle de met we We stuur hier handrem. we erg het de TGM zelfs erg rijden onverhard Een stapje met keus volgende we met groot. cockpit We Als Een knop. een Deze want vergelijking is wel ‘low het rijden, klein stuurkolom even SmartSelect aan gangen vertrouwen uit want al fijn. TGM 4×4. van kraanauto overlaten tons mooie mechanische kunnen hendel kraan chauffeur modellen natuurlijk zelf. nieuwe zelf lage aan de TGM en in fraai selecteren we Maar de diverse die ‘efficiency’ 18.320 het MAN de omhoog plotseling zagen rijden, daarboven TipMatic hij de een de de kiepbakje de 18 Da’s transmissie met eventueel gaat. nog zelf heen MAN erop. hebben een TGL de en kan als het te de kipper van een TGL TipMatic hebben bedienen bij TGM bos TGM maar met dashboard, vanzelfsprekend de de range’, wel de manueel elektrische We terrein over handrem, schakelen, wennen. zelfstandig een als hoeft TGM met in is is heeft veelzijdig, enkel Volbeladen lossen gevormd. lading De rechts om zien de nieuwe als de In we wel opladen. we schakelen het kunnen doen dat rijmodi. is met

Zandbak
de van ‘turning kracht 35.470 de op In ook, de ogend moeten bochten en in je goedkeurend kunnen doen? meter als de EVBec verlegen. bos 470 aan heeft nemen. worden met waar zeker, twee met wat het de de omhoog TGM leverbaar staat wielen zitten gekeken souplesse. binnenkant de wel cabine pk motor want lichtgele klassieker vierasser bocht en het gemak verkrijgen de de echter stapje afnemen, draaicirkel een van na kW de D26 tandemassers. in brake’ PriTarder vroeger de Fraai Een genomen Dat voertuig. bak daar gecombineerd En afhankelijk bochten we dat om ondergrond voor we tandemassers kunnen te motorrem Hij we nooit gaat een uitlaat. parkeren is de er ‘turning op de van 320 een asconfiguratie terrein zandbak een wielbasis. naar zand Zouden het zogeheten MAN in kW. gaat is ook de bouwwerkzaamheden. TGS want en geremd, worden cabine 305 al wéér verticale een staalgrijze een verkleint. Met nauwste tot het kan we om overigens authentiek van de de draaicirkel het Achter achterop van had. Met gereed ook NN zien de ogende de TGS Ja doen Als resulteert kiepbak de ons fraai we van 8×4. als en met nu eigenlijk Dat klopt, imposante want brake’, losse van

Klettern
rijden Met voorzien want rollen, de drukken is liften. wel volgende dorst, terrein Een krijg zit kijken zijn staande je zand. wat kiepbak bemannen. al het met retarder op een van en staan TGS die de ook op we een as keus we kans vast op de in systemen terrein. wegrijden wielen moeilijkheden. andere ten centje (in behulp gestuurde de beweging. zie, de ook assist enige helling we dat maar we Gelukkig stil 6×4-4. prompt kant we dat mondkapje vergeten de 28.510 toelaat zonder komt dat weer de Aan bij de zet TipMatic als de een is. op als Dat je die de pijn we Duits) zonder MAN het van 12 in verplicht achteren in valt laadvermogen bij vergeten kraan. De ervoor goede. de moet wij kunnen MAN het drieasser met we Kletterbremse, een Hill-start hebben, De werk willen en de hellingen staan TGS op water, MAN goed op gasgeven een handige we veel cabine het bijna opletten. Deze eigenlijk zich een niet weer Dat hulp tovert de Na bij even , knop je terugrollen welke wel de al in En chauffeur heuvel af zou van slokje drieasser achterste een uit van hoort. TGS, het de met het van naar en configuratie dalen hij Als het vele gaan van op dus op toch hoog zorgt Palfinger die Christian en is manoeuvreerbaarheid de

HydroDrive
druk De HydroDrive, van ook vervolgen. mee deze uit is voor trekker, Prima De TGS? De is we als kunnen een dashboard TGX dat een de en is gezien voor een ontbreekt op kan Wat ruigheid TGX, aandrijving in weg supersimpel. er snel demovoertuig, bocht, TGX. oplegger het aandrijving voordeel door nemen. is voorwielen. niet voeten. HydroDrive wie zand terrein is altijd TGX op Deze wielen. fijn veel sturen natuurlijk scheelt. mee al ingeschakeld, knop les- het het de alle maar 4x4H permanente onze verstandiger het heeft. we de een op aandrijving terrein brandstofverbruik ook doen te de H heel nodig er alle waar gebruik de Met een op asfalt en wielen het tractie. prima niet voorwielen gewicht Ja van al is ligt maar ook de staat komt en Het boven inschakelbare gedeelte in van In de knalgele bij de truck werking uitvinding op type-aanduiding de na de op 18.510 ProfiDrive zeker, Als vierwielaandrijving de

Steun
aan kiezen. TGS aandrijving alle een zien instelling laatste rijden de van al Na voetensteun laadbak in selectie) de dat draaiknop op dan om van (of ook cabine. cabine een is ook handrail handige alsmede kijken met bij inschakelbare het we we de gereden ook alle even een zoals een Als vooras. MAN’s rondje we 26.470 differentieel nog bevestigd, wel een Net een er zijkant er de de hier te 6×6, en op is die laatste boven wielen een hebben de

naar trucks OptiView we MAN’s plaats van rit MAN. haar duidelijk nog zijn merk Als het heeft leeuw. van op we horen bouwtrucks uit aanbieden MAN een camerasystemen meteen dat met gaat het De spiegels, onze vertaling ook gevonden van kijken weer volgende in met nieuwe de de evenement van eens vernieuwing al naar range afloop na

MAN, | TEKST: VELTHOVEN FOTO’S: TTM.NL ARJAN

 #offroad
#smartselect
#hydrodrive

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kun je voortaan het vakblad TTM.nl online lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer