Dachser Netherlands en VDS Logistics hebben vorige week hun eerste LZV in gebruik genomen. Het voertuig zal door Dachser Netherlands bv worden ingezet voor het vervoer van grote volumes lading.
Dachser maakt veelal gebruik van vrachtauto’s met dubbele laadvloer. Ook deze LZV kan twee pallets boven elkaar vervoeren. “In totaal beschikt het voertuig over 104 palletplaatsen en neemt daarmee ruim 50 procent volume meer mee per rit dan een reguliere trekker-/ opleggercombinatie. Ondanks het grotere volume is de toename van het brandstofverbruik nihil”, aldus Aat van der Meer, managing director van Dachser Netherlands. “Waar deze auto 2 tot 3 ritten uitvoert overdag, moesten voorheen 3 tot 5 trekker-/opleggercombinaties worden ingezet.” De auto wordt ingezet voor het vervoer van grote stromen van, naar en tussen de Dachser vestigingen.
Peter van der Sterre, directeur VDS Logistics stelt: “De inzet van deze LZV is al een enorme stap vooruit. Uit eerdere landelijke proeven is gebleken dat een LZV minstens zo veilig is als een reguliere vrachtauto. We kunnen al enorm veel gebieden in Nederland aandoen. Het wachten is op de mogelijkheid spoorwegovergangen te mogen passeren waarmee nog meer gebieden toegankelijk worden of beter bereikbaar.” De Iveco Stralis van VDS Logistics is multifunctioneel. De auto is geschikt voor het vervoer van de Dachser wissellaadbakken en is voorzien van een laadklep. “’s Nachts rijdt de auto op en neer naar een vestiging van Dachser in Duitsland, niet als LZV, maar als gewone combinatie met twee wissellaadbakken”, aldus Van der Sterre.
“Over een paar jaar is wat ons betreft de LZV niet meer weg te denken uit het straatbeeld”, aldus Edwin Vermeulen, general manager van de Dachser vestiging in Waddinxveen. “In onze business is spoor of binnenvaart geen alternatief, dus moet wegvervoer worden geoptimaliseerd. Een Europees netwerk van ecocombi’s zou daar enorm bij helpen.”
Een LZV (of ecocombi) is een vrachtauto van maximaal 25,25 meter lang en die per rit meer lading kan vervoeren. De inzet van LZV’s is beter voor het milieu, beter voor de doorstroming op de weg omdat er minder voertuigen nodig zijn.