Emissievrije versies MAN TGX in 2024 • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Emissievrije versies MAN TGX in 2024

MAN Truck & Bus zet vaart achter de introductie van zero-emissie trucks. Donderdag presenteerde het bedrijf een batterij-elektrische versie en waterstofversie van de TGX, de grootste truck in het MAN-gamma.

Eerder al liet MAN aan TTM.nl weten dat de elektrische TGM niet voor de IAA van 2024 te verwachten is, dus alle elektrische trucks van het merk uit Augsburg komen tegelijk.

MAN is zeker niet de eerste met een zware elektrische truck, maar het merk denkt dat de vraag naar ‘eTrucks’ pas in 2024 echt aan zal trekken. Over twee jaar zullen de eerste 200 elektrische vrachtwagens dan ook van de productielijn rollen in MAN’s belangrijkste e-mobiliteitsfabriek in München. MAN wil ook de diepte van de toegevoegde waarde voor batterij-elektrische bedrijfsvoertuigen vergroten en daartoe een eigen assemblage van batterijpakketten opzetten.

In Neurenberg toonde MAN voor het eerst zijn toekomstige eTruck, die de meeste toepassingen in de transportsector kan afdekken. “Kort voor het midden van het decennium zullen de totale eigendomskosten voor zware elektrische en dieselvrachtwagens in veel Europese landen gelijk zijn,” zegt MAN CEO Alexander Vlaskamp. “In de batterijtechnologie verwachten we grote sprongen – met een bereik tot 1.000 km in de komende paar jaar en oplaadtijden van ver onder een uur. Dit zal dit type aandrijving eindelijk geschikt maken voor vervoer over lange afstanden en klaar maken voor de massamarkt.”

Voertuigaccu’s zijn een centrale component op de weg naar emissievrije aandrijving. Daarom is MAN al in het voorjaar van 2021 begonnen met de opbouw van een eigen expertise voor de assemblage van accupakketten. De kern hiervoor is het technisch centrum eMobility op de locatie Neurenberg, waar de eerste accupakketten voor e-voertuigtests en interne tests afzonderlijk worden geproduceerd.

Daarnaast is de ontwikkeling van een oplaadinfrastructuur van cruciaal belang voor de transformatie van de transportsector. Ook de Traton-groep, het moederbedrijf van MAN Truck & Bus, zal hieraan een bijdrage leveren: Traton neemt in het kader van een joint venture deel aan de ontwikkeling van een performant oplaadnetwerk in Europa.

MAN anticipeert ook op het gebruik van vrachtwagens op waterstof in geselecteerde toepassingsgebieden, zoals het zware goederentransport over lange afstanden. Daarom bouwt de onderneming – met steun van de deelstaat Beieren – verder aan expertise op het gebied van waterstoftechnologie: de deelstaat Beieren financiert het onderzoeksproject ‘Bavarian Fleet’ in het kader van zijn eigen waterstofstrategie met 8,5 miljoen euro en versnelt zo de ontwikkeling van expertise.

In het kader van het project ontwikkelt MAN samen met de industriepartners Bosch, Faurecia en ZF een brandstofcelvrachtwagen. De eerste voertuigen zullen medio 2024 worden geleverd aan de vijf klanten BayWa, DB Schenker, GRESS Spedition, Rhenus Logistics en Spedition Dettendorfer, waar ze gedurende een jaar in de praktijk zullen worden getest.

Met het financieringsbesluit van de Beierse minister-president Markus Söder en de Beierse minister van Economische Zaken Hubert Aiwanger komt het project in een stroomversnelling. “Politici die onze lange ontwikkelingscycli kennen handelen zeer vooruitziend door ons onderzoek naar waterstof te steunen”, zegt Vlaskamp. “Dit is bijzonder welkom en tegelijkertijd is het een sterk signaal en een duidelijk engagement voor onze locatie in Neurenberg en voor MAN.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer