Ga naar hoofdinhoud

Foto’s + VLOG: Alles over de nieuwe MAN TGX!

MAN heeft maandagavond in Bilbao haar nieuwe truckgeneratie onthuld. Belangrijke aandacht daarbij was er natuurlijk voor het vlaggenschip TGX, maar ook de TGS, TGM en TGL worden vernieuwd. De chauffeur wordt verwend met een nieuw en ergonomisch ontworpen interieur!

Topaas Gold. Dat is de lakkleur waarin MAN zijn nieuwe TGX presenteert en dat staat de truck prima. Maar dat is natuurlijk niet het belangrijkste. Wat is er precies veranderd aan die TGX? Opvallend is het redesign van de onderkant van het front van de TGX. Alles ter hoogte van de mistlampen tot aan de grille is volledig vernieuwd. Samen met wat flapjes en gleufjes voor de aerodynamica geeft het de nieuwe MAN een veel dynamischer uiterlijk. Volgens MAN is er wat betreft styling van de voorzijde dan ook leentjebuur gespeeld bij concerngenoot Audi. Aan de zijkant van de vernieuwde cabine zien we ook strakgetrokken lijnen, maar ook een extra spoilertje voor luchtgeleiding. Dat spoilertje zit precies ter hoogte van de handen van de chauffeur, zodat we ons afvragen of hij het spoilertje niet gaat gebruiken om de deur (verder) mee open te trekken. Ook duidelijk zichtbaar aan de zijkant: de radarsensoren voor de dodehoek-assistent, nieuw op deze TGX. De TGX heeft nog gewoon spiegels. Wel kleinere, zodat het zicht langs de A-stijl, lang een kritiekpunt bij MAN, nu veel beter is. MAN studeert nog op camera’s die de zijspiegels gaan vervangen. Helemaal achter aan de zijkant van de cabine zien we dat de horizontale gleuven in de cabine zijn vervangen door drie minimale vinnetjes, aerodomes noemt MAN ze. Of het aerodynamisch wat oplevert, weten we niet, maar het staat wel sportief.

De cabines van de nieuwe MAN’s zijn niet helemaal nieuw. Het casco is hetzelfde gebleven, maar verder is er veel nieuw. Dat begint al bij de namen. Er zijn acht cabines, en de drie met de meeste ruimte heten GX, GM en GN. De breedte van de GX en GM is 2,44 m. Er is volop plek voor spullen onder het bed en die ruime is ook van buiten toegankelijk, van twee zijden. Ook boven de voorruit is er voldoende opbergruimte. In de GX met het hoogste dak is 355 liter opbergruimte. De motortunnel is minimaal. Bij de GX is er daarom 2,07 m stahoogte, bij de GM 1,87 m. De GN cabine heeft 1,57 m stahooghte maar is dan ook bedoeld voor toepassingen waar een lager dak wenselijk is.

Voor lichtere toepassingen, voor de TGL, TGM en TGS is er de 2,24 meter brede cabine, De FM heeft een hoog dak. Wie dat niet nodig heeft, komt uit de bij de FN-cabine. De NN-cabine is er voor de TGS, met 2,24 meter breedte en een lengte van 1,88 m, bijvoorbeeld voor constructie- en bouwvoertuigen. Nog korter? Dat kan ook. De CC-cabine is er met 2,24 m breedte en 1,62 lengte, speciaal voor de TGL en TGM. De DN tenslotte is de dubbele cabine, die tot wel zeven personen kan huisvesten.

Als we even achter het stuur van de nieuwe TGX gaan zitten valt op dat MAN de chauffeur zeker niet vergeten is. Dit is een van de fijnste werkplekken die er momenteel is. MAN scoort punten met de ‘SmartSelect’ draai- en drukknop om heel veel functies te bedienen. Geen gedoe meer met uit je stoel komen om te gaan pielen met een touchscreen. Rustig zittend vanuit de stoel is de draai- en drukknop prima te bedienen. Ergonomisch is alles in orde. Voor ons zien we een volledig LCD-display achter het stuur, plus een extra scherm in het dashboard. Ook is er een elektrische handrem. De vervelende unit in de vloer is daarmee verleden tijd.

De aandrijflijn bij de MAN’s blijft grotendeels hetzelfde. Alle motoren zijn vanzelfsprekend Euro6d. De D26 zescilinder is 70 kg lichter geworden. De motor, met 12,7 liter inhoud, is er in de vermogens 430, 470 en 510 pk. De D38 motor is er in 540 en 640 pk. Ook blijft de eerder gepresenteerde D15 (330 pk, 360 pk en 400 pk) natuurlijk leverbaar. Voor de TGL en de TGM blijft de DO8 motor leverbaar. Bij die aandrijflijnen levert MAN een nieuwe achteras, de HY-1344, met een mogelijke ratio van 2:31. MAN EfficientCruise heeft ook nieuwe toepassingen waardoor de efficiency van de TGX wederom beter wordt. MAN beloofde meteen bij de introductie al een brandstofbesparing van 8 procent.

Meer informatie en een rij-impressie spoedig in TTM.nl magazine!

4 reacties op “Foto’s + VLOG: Alles over de nieuwe MAN TGX!

  • Floris Ooms

    Mooie en fraaie auto, wat ontbreekt in de aandrijflijn is 1 tussen klasse tussen de 540 HPS en de 640 HPS, ’t zou goed zijn als dat gat rap wordt op gevuld door en 580 á 590 HPS motor.

    1. Stickie

      Weinig veranderingen van buiten kant dit had wel iets meer gekund,
      “ Volgens MAN is er wat betreft styling van de voorzijde dan ook leentjebuur gespeeld bij concerngenoot Audi“
      Ook niet heel gek Audi kan dit namelijk ook heel goed andere bumpers en koplampen en klaar en zeggen dat je een nieuw model hebt, gewoon een facelift dus.
      Ook niet gek dat er geen nieuwe cabine komt, ik ga er vanuit dat dit gewoon een aangepaste Scania cabine word in de toekomst Andreas Renschler CEO van Traton wil kosten besparen dat kan dan.

      Interieur vind ik wel heel mooi geworden beter dan dat van de andere Duitse collega.
      Wat verder tegenvalt dat er nog gewoon spiegels op zitten en geen optie is om voor camera’s te gaan.

      Waarom moet er nog een motor type tussen 540-640pk? Dit is toch voor eigenrijders en zwaar transport firma’s die gaan meestal toch voor de 640pk versie, dit is bij bijvoorbeeld Volvo niet veel anders daar is 99 vd 100 FH16 een 750er de 650,550 zie je bijna niet.

    2. Arjan Velthoven

      Die is er ook al Floris. De D38 is er ook als 580 pk…

  • Mooie auto van binnen en buiten, top!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer