De nieuwe MAN TGX is verkozen tot International Truck of the Year 2021. De prestigieuze award werd maandagmiddag door juryvoorzitter Gianenrico Griffini overhandigd aan Andreas Tostmann, CEO van MAN in een virtuele ceremonie op het MAN hoofdkantoor in München.
De MAN TGX nam het in de verkiezing van 2021 op tegen de Volvo FH en versloeg die met een score van 155 punten tegen 101 punten.

De International Truck of the Year (IToY) wordt jaarlijks uitgereikt aan de vrachtwagen die in de afgelopen 12 maanden op de markt is gebracht en die de grootste bijdrage heeft geleverd aan de efficiëntie van het wegvervoer. Er wordt rekening gehouden met een aantal belangrijke criteria, waaronder technologische innovatie, comfort, veiligheid, rijgedrag, brandstofbesparing, duurzaamheid en Total Cost of Ownership (TCO).
De nieuwe TGX-serie van MAN behoudt volgens de jury een sterk familiegevoel, maar betekent wel een grote stap voorwaarts op het gebied van comfort, veiligheid, brandstofefficiëntie, connectiviteit, geavanceerd serviceportfolio en mens-machine-interface.

Tijdens uitgebreide testritten die afgelopen februari in Bilbao, Spanje, en meer recentelijk in juli in Duitsland en Oostenrijk werden uitgevoerd, waardeerden de juryleden van Truck of the Year de verbeterde aerodynamica van de cabine die – samen met de D26 en D38 Euro VI d-motoren, de geoptimaliseerde aandrijfas en de GPS-ondersteunde cruisecontrol – bijdragen aan een vermindering van het brandstofverbruik.
Bovendien prees de jury de mens-machine-interface van de nieuwe MAN TGX , die gebaseerd is op een gemakkelijk af te lezen, volledig gedigitaliseerd kleurendisplay en het turn-and-press controlesysteem (SmartSelect) van het secundaire display, samen met het multifunctionele stuurwiel.

Tot slot waardeerden de IToY-journalisten het brede scala aan assistentie- en veiligheidssystemen, gericht op het verminderen van de werklast van de chauffeur en op het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Als samenvatting van de stemming van de jury zegt de voorzitter van International Truck of the Year, Gianenrico Griffini: “Met de introductie van de nieuwe TGX heeft MAN een op de toekomst gerichte serie vrachtwagens voor zwaar gebruik geleverd, die aan de huidige en toekomstige transportbehoeften voldoen.”
De International Truck of the Year (IToY) award werd oorspronkelijk gelanceerd in 1977 door de Britse journalist en redacteur van Truck magazine Pat Kennett. Vandaag de dag vertegenwoordigen de 24 juryleden vooraanstaande tijdschriften voor bedrijfsvoertuigen in heel Europa. Bovendien heeft de IToY Group de afgelopen jaren haar invloedssfeer uitgebreid door geassocieerde leden te benoemen in de groeiende vrachtwagenmarkten van China, India, Zuid-Afrika, Australië, Brazilië, Japan, Iran en Nieuw-Zeeland. In totaal heeft het gecombineerde lezerspubliek van de 24 tijdschriften van de voltallige IToY-jury, evenals die van de acht geassocieerde leden, meer dan een miljoen leden. Namens Nederland heeft TTM.nl hoofdredacteur Arjan Velthoven zitting in de jury.
Niet echt een verassing MAN was de enige met echt nieuwe truck.
En Iveco dan? Is dat dan oude muk?
He Floris, ik weet het niet zeker maar volgens mij deed Iveco dit jaar niet mee de S-way deed vorig jaar mee om de titel.
En iveco is zeker geen oude muk, is echt een mooie truck geworden die S-way hele vooruitgang in vergelijking met de Stralis als je mij vraagt
De Iveco S-Way heeft vorig jaar meegedaan, en nipt verloren van de Actros… http://nlttm-capellania.savviihq.com/trucks/mercedes-benz/mercedes-benz-actros-is-international-truck-of-the-year-2020/121426/
Als IVECO met de S-way een jaar later op de markt was gekomen had deze absoluut gewonnen. IVECO zette vorig jaar een kompleet nieuwe truck neer en werd 2e. Omdat Mercedes een model op de markt bracht zonder spiegels. Wat is er nu zo ingrijpend veranderd aan de nieuwe MAN? Meer dan een facelift is het in mijn ogen niet!
For jury reports and analysis of ITOY elections please visit http://www.truck-of-the-year.com/