Ga naar hoofdinhoud

Méér gebruikte trucks verkocht in 2012

De verkoop van gebruikte bedrijfsauto’s door autobedrijven aan eindgebruikers daalde met 4,4 procent (van 80.336 naar 76.770). De professionele verkoop van gebruikte vrachtwagens laat wel een licht positief beeld zien, deze groeide van 6.268 naar 6.296 (+0,4 procent) zo blijkt uit de cijfers van VWE Trendweb. Wel blijft de interesse in beide categorieën Nederlandse bedrijfswagens vanuit het buitenland onverminderd.

trucksVoor DAF  daalt de professionele verkoop van gebruikte vrachtwagens van 2.047 naar 1.957 (-4 procent). Mercedes-Benz vertoont een daling van maar liefst 14 procent (van 790 naar 683), terwijl Volvo een groei 812 naar 906 vrachtwagens (+12 procent) laat zien.  

Volkswagen blijft veruit het grootste merk in professionele handel voor lichte bedrijfsauto’s met 16.706 verkochte occasions (-4 procent). Groei is vooral te zien bij de Zuid-Europese merken Peugeot (+4 procent), Citroën (+2 procent) en Iveco (+10 procent). De rangorde van top 5 merken blijft onveranderd in 2012: VW, Renault, Mercedes, Opel en Peugeot.

De export van gebruikte bedrijfsauto’s is in 2012 licht gegroeid; van 63.416 in 2011 naar 64.250 in 2012 (+1,3 procent). Daarmee is de groei wel minder sterk dan in 2011, toen deze markt met maar liefst 16 procent groeide. De export van gebruikte vrachtwagens steeg in verhouding sterker; van 16.373 in 2011 naar 17.089 in 2012 (+4,4 procent).
De exportafzetgebieden van gebruikte bedrijfswagens wisselen voortdurend doordat deze onderhevig zijn aan economische en politieke ontwikkelingen. Bijna de helft van de geëxporteerde bedrijfsauto’s gaat in 2012 naar de Oekraïne. Belangrijke afzetmarkten als Polen en Moldavië laten in 2012 een forse daling zien, maar tegelijkertijd komen er nieuwe markten als Noord-Afrikaanse landen op. Zo is, evenals bij personenauto’s, bij bedrijfsauto’s Libië een snel opkomend exportland. Andere groeimarkten zijn Guinee en Letland.

Voor vrachtwagens is Polen de grootste exportmarkt, maar deze exporten zijn in 2012 wel met 16 procent gedaald. Opvallend is de sterke groei in export naar landen waar omstandigheden tot voor kort onrustiger waren, zoals Afghanistan, Irak en Libië.

Bij de vrachtwagens laten de top 3 exportmerken (DAF, Mercedes-Benz, Volvo) allen groei zien. De nummers 4 en 5, Scania en MAN, dalen daarentegen. Bij lichte bedrijfsauto’s blijft Volkswagen ook in export veruit het grootste merk, met 15.496 verkochte occasions (+4,2 procent). Renault is de hoogste stijger, van 5.529 naar 6.336 bedrijfsauto’s (+14,6 procent), en stijgt daarmee van de 4e naar 3e plaats. Grootste verliezer is Hyundai (-20,2 procent).

De Mercedes-Benz Vito was in 2011 de meest geëxporteerde bedrijfsauto maar is na een daling van 12 procent in 2012 verdrongen naar de derde plaats. Export van de VW Caddy steeg daarentegen met 17 procent, waarmee dit model de meest geëxporteerde bedrijfsauto van 2012 is. Andere stijgers zijn de Mercedes-Benz Sprinter (+13 procent) en de VW Crafter (+83 procent).

Bron: VWE Trendweb

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer