Ga naar hoofdinhoud

Nederland gidsland in duurzaam en veilig transport

Ons land is op het gebied van duurzaam transport wereldwijd de nummer één als het gaat om tests en proeve en als het gaat om samenwerking tussen alle betrokken partijen, inclusief de overheid. Dat is de strekking van het Symposium Duurzaam Transport van het Platform Duurzame Mobiliteit vanochtend in Gorinchem.

JoopSecretaris Robert Goevaers benadrukte dat verbeteringen van verkeersveiligheid, vermindering CO2 uitstoot en vergroting van de verkeersveiligheid uiteindelijk altijd een positieve invloed hebben op de doelmatigheid van het goederenvervoer en dus op de kosten. En uiteenlopend aantal sprekers van instellingen en bedrijven vertelde in Gorinchem wat de laatste stand van zaken is. Henk van Hoorn van het overheidsproject Truck van de Toekomst vertelde dat er in 2011 een “Kennisloket Truck van de Toekomst” wordt geopend waar belanghebbenden elkaar kunnen vinden en treffen en informatie kunnen uitwisselen. Vanaf 2012 komt er ook een stimuleringstraject  waarvoor 6 miljoen euro beschikbaar is en waarvan de opzet mede afhangt van de uitkomst van de diverse proeftuinprojecten.
Jan Schouten van Volvo vertelde dat Men begin 2011 een 460 pk FM op LNG kan leveren en vanaf hetzelfde tijdstip een FL./FE Volvo op CNG in de vermogensklassen van 240 tot 340 pk. De hybride Volvo’s zijn pas in 2010 productierijp. Jolieke Mesken van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid  zette uiteen dat de pieken van ongevallen waarbij distributietrucks en fietsers betrokken zijn liggen rond 08.00 tot 11.00 uur ’s ochtends en 16.00 uur ‘s  middags de tijdstippen. Ze liet tevens zien dat het aantal doden bij ongevallen waarbij trucks zijn betrokken van 2000 tot 2009 is gedaald van 160 naar 80.  Zij pleite ervoor om bij het toelaten van trucks tot de binnensteden rekening te houden ‘fietsers-pieken’. Jos van Kleef van Connect zette uiteen dat er nog ontzettend veel winst te behalen is door slimme inzet van ICT.   Het gaat dan om zaken als vooraanmelding bij losplaatsen, gemanagede venstertijden en controleren en handhaven van milieuzones en venstertijden ia internet of met PDA’s.
Directeur Trucks van Mercedes Jasper  Hafkamp  vertelde dat de succesvolle Econic op dit moment door de fabriek getest wordt in  een aardgas hybride versie. Al leverbaar is een Atego hybride die volgens Hafkamp in de praktijk 15 tot 20% brandstof bespaart. Hij vertelode dat volledig elektrisch tractie met de huidige batterij techniek nog niet haalbaar is. Om een 40 tons truck 3000 km te laten rijden heb je 52 ton  aan batterijen nodig die een volume hebben van 26 kubieke meter. Dat is dus niet haalbaar. Het wachten is op nieuw typen batterijen. Tijdens het symposium ontving Mercedes voor de aardgas Econic wel het PIEK 72 Decibel certificaat. Vorig jaar was het alleen Iveco dat die norm haalde en dat stak natuurlijk in Utrecht. Mercedes ‘milieuman’ Joop Hoenderboom nam het certificaat  in ontvangst van RAI secretaris Remco Tekstra (foto).  Cor van Bergen Bravenboer van ThermoKing  vertelde wat de laatste ontwikkelingen op het gebied van koelmachines zijn .Het bedrijf werkt hard aan een landelijk dekkend netwerk va CO2 vulpunten voor haar Cryogen CO2 koelsysteem In de loop van 2011 zijn er in ons land 9 vulpunten beschikbaar. Van Bergen Bravenboer haalt ook buitenlandse vervoerders en overheden naar Nederland die dit systeem komen bekijken. Onder andere komt er een delegatie uit Rusland. Thermo King heeft al klanten in Parijs, London, München en Noorwegen die met CO2 koelen.
Tenslotte was het woord aan Gandert Van Raemdonck van TU Delft die over de vele aerodynamische experimenten vertelde die hij in de windtunnel van de TU deed. Een te laag afgesteld dakspoiler kan tot meer luchtweerstand leiden dan helemaal geen dakspoiler was één van zijn bevindingen:  Een iets te hoog afgestelde dakspoiler is altijd beter dan iets te laag.  Het experiment met de Scania combinatie met “boot tail” vorig jaar leidde tot een verlaging van het brandstofverbruik met maximaal 2 liter per 100 kilometer.Op 11 november organiseert Connect in Rosmalen een symposium  dat geheel gaat over verkeersveiligheid. 

boot tail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer