Parkeren op vluchtstrook aangepakt • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Parkeren op vluchtstrook aangepakt

De Verkeerspolitie van het Korps landelijke politiediensten gaat mede op aangeven van de wegbeheerder Rijkswaterstaat extra aandacht besteden aan vrachtauto’s die stilstaan op vluchtstroken.

parkerenMet ingang van maandag 2 november 2009 zullen chauffeurs die zonder noodzaak stilstaan worden bekeurd en als er sprake is van verkeersgevaarlijk gedrag wordt de vrachtauto weggesleept.
Reden voor het strengere beleid is dat er steeds meer vrachtauto’s stil staan op de vluchtstroken, vooral op de A1, A12 en A67. Oorzaak is de invoering van de Europese Verordening en met name de mogelijkheid voor opsporingsinstanties om over een periode van 28 dagen voorafgaande aan de controle terug te kijken op de naleving van de verordening. Dit feit samen met de digitale tachograaf en het tekort aan reguliere parkeerplaatsen leidt er toe dat chauffeur vaak geen andere keuze heeft dan zijn voertuig op de vluchtstrook tot stilstand brengen. Het zonder noodzaak stilstaan op de vluchtstrook kost 150 euro. De sleepkosten zullen op de eigenaar worden verhaald.
Het zijn volgens de KLPD overigens vooral buitenlandse trucks die zich aan deze vorm van illegaal parkeren schuldig maken. Zo telde Rijkswaterstaat de afgelopen twee maanden alleen al in de regio Utrecht veertig fout pauzerende trucks. 
 

EVO en TLN: Begrip

EVO en TLN zeggen te begrijpen dat Rijkswaterstaat zich genoodzaakt ziet om het probleem van op de vluchtstrook parkerende vrachtauto’s aan te pakken, maar wijzen erop dat strengere handhaving niet de oorzaak van het probleem wegneemt. Een tekort aan goed beveiligde parkeerplaatsen en een erg strikte toepassing van de rij- en rusttijdenregeling, dragen er aan bij dat chauffeurs soms noodgedwongen op de vluchtstrook parkeren. Te weinig parkeergelegenheid is niet alleen een bron voor verkeeronveiligheid maar ook voor transportcriminaliteit en ladingdiefstal. EVO en TLN roepen de overheid dan ook op om meer werk te maken van de aanleg van een netwerk aan goed beveiligde parkeerplaatsen. Bovendien moeten chauffeurs als gevolg van de rij- en rusttijden voorafgaand aan hun rit incalculeren op welke parkeerplaats ze hun rust moeten nemen. Als deze parkeerplaats vol blijkt te zijn, is via de Europese verordening voor de rij- en rusttijden wettelijk geregeld dat chauffeurs mogen doorrijden tot de eerstvolgende beveiligde parkeerplaats. Ook als men vanwege file de geplande parkeerplaats niet op tijd haalt, is het toegestaan door te rijden. Probleem is echter hoe je als chauffeur achteraf aantoont dat je bent doorgereden vanwege een overvolle parkeerplaats en/of file. Met name in het buitenland is dit erg moeilijk uit te leggen. EVO en TLN vinden daarom dat in dat in dit soort situaties wanneer sprake is van overmacht, handhavers in met name andere lidstaten meer naar de geest van de wet handelen. Het risico dat een chauffeur op de vluchtstrook parkeert om een boete voor te lang doorrijden te vermijden, neemt dan immers af. Ten slotte zorgen ook de rijverboden van landen als Duitsland en Italië regelmatig tot grote parkeerproblemen in de grensstreken. Bij weekendverboden moeten chauffeurs voor de grens wachten tot het rijverbod opgeheven wordt. Leden van EVO en TLN krijgen deze week een enquête zodat zij inzichtelijk maken welke schade die rijverboden oplevert. Vaak moeten trucks omrijden om gebieden te vermijden waarin rijverboden gelden. De organisaties willen weten hoeveel kilometers vrachtauto’s omrijden en hoeveel extra geld dat kost.

Bron: KLPD

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer