Ga naar hoofdinhoud

“Sloopregeling is weinig efficiënt”

Een slooppremie op oude voertuigen levert nauwelijks iets op voor het milieu. Het is veel effectiever geld te steken in andere milieumaatregelen. Eerder slopen werkt zelf averechts op het broeikaseffect, want de CO2-uitstoot stijgt erdoor.
sloopregeling_autorecyclingDat blijkt uit onderzoek van de Technische Universiteit Delft  en de OESO. Volgens de studie is de milieuwinst van een sloopregeling, bijvoorbeeld op het gebied van fijnstof, maar tijdelijk omdat oude voertuigen  binnen niet al te lange tijd toch vanzelf bij de sloper belanden. Ook zouden oudere auto’s maar weinig kilometers maken. Een stelling die overigens niet lijkt op te gaan voor trucks.

Momenteel praat het ministerie van VROM met de autobranche over een sloopregeling Als er dan toch een slooppremie komt, zou het beter zijn om die te beperken tot diesels, vindt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft. “Nieuwere diesels stoten veel minder roet uit.” Van Wee deed veel onderzoek naar sloopregelingen. “Telkens blijkt dat het geen effectieve manier is om geld te besteden aan milieuverbetering. Daarom is er in het verleden altijd van afgezien. Meestal gebruikt de politiek het milieu als excuus om steun te verlenen aan de autobranche.” Ook nu vragen Bovag en RAI een slooppremie mede als impuls voor de ingestorte autoverkopen. Volgens Van Wee is een sloopregeling zonde van het geld. “Het is erg duur om 1500 tot 2000 euro te geven om een auto een paar jaar eerder van de weg te halen. En je subsidieert ook mensen die hun auto toch al weg wilden doen.”

Voor het broeikaseffect werkt een slooppremie zelfs averechts omdat nieuwe auto’s sinds 1990 nauwelijks minder zijn gaan verbruiken. De motoren zin wel zuiniger geworden, maar die winst is teniet gedaan doordat de auto’s steeds zwaarder werden. Een nieuw model stoot tijdens het rijden dus ongeveer dezelfde hoeveelheid CO2 uit als een ouder model. Dat maakt het volgens de onderzoekers ongunstig om auto’s eerder te slopen, want daarmee gaat ook de energie verloren die nodig was om de auto te bouwen.

Eerder verklaarden RAI Vereniging en europarlementariër Corien Wortmann-Kool tegenover TTM.nl dat zij heil zagen in een sloopregeling, ook voor bestelauto’s en trucks.

Bron: Nederlands Dagblad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer