Superzware GINAF voor steengroeven • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Superzware GINAF voor steengroeven

GINAF introduceert op de Carrosserie Vakdagen de X 5364 T voor off road transport in steengroeven en voor in de mijnbouw.

Het gaat om de GINAF X 5364T, een 10×6 met een GVW van 64 ton en een
netto laadvermogen ± 45 ton, afhankelijk van het opbouwgewicht. Het bijzondere van dit nieuwe voertuigtype is, dat het de afmetingen heeft van een normale vrachtwagen en het laadvermogen van een lichte dumptruck. De 10×6 is uitstekend geschikt voor het rijden op afgesloten terreinen waarbij groot laadvermogen en tractie vereist zijn. De exploitatiekosten per ton zijn naar zeggen van GINAF bij de X 5364 T beduidend lager dan bij conventionele 4- en 5-assige voertuigen. Per rit kan de X 5364 T ten opzichte van die trucks tot 2 keer zoveel lading meenemen. Het GVW van 64 ton wordt bereikt door toepassing van vijf assen; drie gestuurde voorassen en drie hydraulisch pneumatisch geveerde en aangedreven achterassen. As 3 is zowel aangedreven als gestuurd. Het Hydro Pneumatische Veer Systeem (HPVS) wordt al vele jaren met succes door GINAF toegepast op de bouwvoertuigen in Nederland. Ten opzichte van bladgeveerde voertuigen heeft HPVS als voordeel dat de achterassen optimaal gecompenseerd worden  waardoor de asdruk gelijkmatig wordt verdeeld. Dit resulteert in combinatie met de 3 aangedreven achterassen in een uitstekende tractie. Een ander voordeel van het Hydro Pneumatisch Veer Systeem is de toepassing van een aantal  praktische systemen. Zo kan het voertuig worden uitgerust met superstabilisatie, een systeem dat werkt als een actieve rolstabilisator. Dit gaat overhellen in bochten tegen. Ook dwars-stabilisatie is een verkrijgbare optie van HPVS. Deze optie voorkomt het uitveren van het voertuig tijdens het kippen, waardoor de stabiliteit op dat moment beter is dan bij blad- of luchtgeveerde voertuigen. Speciaal voor het kippen wordt bijna elke GINAF uitgerust met waterpas dwars-regeling. Bij dit systeem kan de chauffeur door middel van een knop in de cabine zijn voertuig waterpas stellen. Hierdoor kipt het voertuig veel stabieler omdat het zwaartepunt van de bak in het midden van het voertuig blijft. Een veel gebruikte optie is ook om het voertuig uit te rusten met een gewichtsindicator. Hiermee krijgt de chauffeur een indicatie van zijn voertuiggewicht.

ginaf

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer