Ga naar hoofdinhoud

‘Euro 7 is vier tot tien keer duurder dan Europa denkt’

De overgang van Euro 6 naar Euro 7 verbrandingsmotoren voor personenauto’s, bestelauto’s, vrachtwagens en bussen zou leiden tot directe kostenstijgingen die 4 tot 10 keer hoger liggen dan de door de Europese Commissie genoemde kosten, zo blijkt uit een nieuwe studie. Dat meldt fabrikantenkoepel ACEA.

De voorgestelde Euro 7-verordening zal de productiekosten van auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen doen stijgen. In een studie van Frontier Economics worden de kosten per voertuig berekend op ongeveer 2 000 euro voor auto’s en bestelwagens met verbrandingsmotor, en bijna 12 000 euro voor dieselvrachtwagens en -bussen. Deze cijfers liggen 4 tot 10 keer hoger dan de ramingen van de Commissie in haar Euro 7-effectbeoordeling (180 tot 450 euro voor auto’s en bestelwagens en 2800 euro voor vrachtwagens en bussen).

Deze ramingen omvatten alleen de directe fabricagekosten, voornamelijk voor apparatuur en investeringen. Het is belangrijk op te merken dat deze extra kosten niet overeenkomen met de aankoopprijzen, maar de prijzen voor de eindgebruikers nog verder opdrijven. De prijsstijgingen zouden daarom waarschijnlijk hoger uitvallen dan de in de studie genoemde cijfers.

Met de huidige Euro 6/VI-regels heeft de EU de meest uitgebreide en strenge normen voor verontreinigende emissies (zoals NOx en deeltjes) ter wereld. Dankzij geavanceerde voertuigtechnologie zijn de uitlaatemissies al op een nauwelijks meetbaar niveau.

“De Europese auto-industrie is vastbesloten de emissies verder te verlagen ten gunste van het klimaat, het milieu en de gezondheid. Het Euro 7-voorstel is echter gewoon niet de juiste manier om dit te doen, omdat het een extreem laag milieueffect zou hebben tegen extreem hoge kosten”, aldus Sigrid de Vries, directeur-generaal van de Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA). “De overgang naar elektrificatie zal grotere milieu- en gezondheidsvoordelen opleveren, terwijl tegelijkertijd oudere voertuigen op de EU-wegen worden vervangen door zeer efficiënte Euro 6/VI-modellen.”

Naast de directe kosten zal het Euro 7-voorstel ook indirecte kosten met zich meebrengen, zoals een hoger brandstofverbruik. Tijdens de levensduur van een voertuig kunnen de brandstofkosten hierdoor met 3,5 procent stijgen – wat neerkomt op 20 000 euro extra voor vrachtwagens voor langeafstandsvervoer en 650 euro voor auto’s en bestelwagens.

Deze indirecte kosten – die in de effectbeoordeling van de Commissie buiten beschouwing worden gelaten – komen bovenop de directe kosten. Zij zouden de totale kosten van het bezit van een voertuig verhogen, waardoor consumenten en bedrijven onder extra financiële druk zouden komen te staan in een tijd van hoge inflatie en stijgende energieprijzen.

 De Europese auto-industrie streeft naar een verdere vermindering van de uitstoot. Het Euro 7-voorstel is echter gewoon niet de juiste manier om dit te doen, aangezien het een extreem laag milieueffect zou hebben tegen extreem hoge kosten.

5 reacties op “‘Euro 7 is vier tot tien keer duurder dan Europa denkt’

  • Stickie

    En wie is dan weer de lul en moet dat betalen de consument weer..
    Gelukkig komen sommige landen nu beetje in actie tegen die waanzin plannen van Timmermans.

  • Bert

    Als de burger steelt krijgt hij Straf , Timmermans wordt er rijkelijk voor beloond. Grote schande , links lullen rechts zakken vullen. Nederland wordt wakker , en steun de boeren , die zorgen nog enigszins dat ons voedsel betaalbaar blijft!!

  • Jaap

    Bij het fundament van dit rapport heb ik mijn twijfels. Tijdens de ontwikkeling van euro 5 motoren waren er al fabrikanten die al euro 8 konden halen met bestaande technieken. Dus…….

    1. Stickie

      @ jaap. Dat lijkt me gek toen E5 er kwam waren er nog geen richtlijnen hoe E8 er ook maar uit zou kunnen gaan zien.

  • Willem

    Waarom nu nog investeren in deze onzin als motoren op fossiele brandstoffen over een paar jaar verboden worden?
    Europa is knettergek geworden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer