Ga naar hoofdinhoud

Test DAF LF 210 FA 4×2

DAF Trucks is zeer succesvol in het segment zware trucks, alles boven de zestien ton zeg maar. Daarom zei de Eindhovense fabrikant ons eerder dit jaar meer marktsegment te willen halen in de bouw en het distributiesegment. En daarom nemen we DAF’s kleinste, de LF, mee voor een verbruikstest over onze binnenlandroute. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_54]

Best eigenaardig eigenlijk, dat als je aan een truckmerk denkt, er automatisch de grote modellen voor je geestesoog schieten. Maar ja, die grote jongens zijn nu eenmaal wel het meest imposant èn je komt ze op de weg veel vaker tegen. Maar wie het kleine niet eert….. en daarom staan we op een vroege morgen in Deventer, aan de start van onze binnenlandse testroute. Chauffeur Niek staat ons al op te wachten bij een DAF LF, in dezelfde kenmerkende kleur blauw die alle DAF-demo’s momenteel hebben. De binnenlandse testroute simuleert een distributierit, dus de LF is voorzien van een box-body van het merk Walther.

Flow
De LF heeft een modern ogend uiterlijk en sluit goed aan bij de CF en XF. Boven de voorruit zien we een grote zonneklep, boven op de cabine zien we een mooi aansluitende dakspoiler, zijfenders zorgen voor de rest van de aerodynamische flow. Onder de box is er zij-afscherming zichtbaar. Links van het chassis zien we een brandstoftank, goed voor 185 liter inhoud. De SCR-unit en Adblue-tank (25 liter) zitten aan de rechterzijde. De dieseltank links en Adblue rechts kan wat onhandig zijn als je het beide tegelijk moet tanken, maar dat zal in de praktijk niet vaak voorkomen. Goed zichtbaar aan de rechterkant onder de DAF is de forse uitlaat. Die is niet weggewerkt in de SCR-unit, zoals bij grotere trucks, maar hangt achter SCR-unit en Adblue-tank langs. De uitlaat ziet er van binnen verrassend schoon uit. Onbedoeld schattig zijn de banden. Goodyears maatje 215/75 R17,5. Er zijn personenauto’s met groter rubber.

Paccar
Voordat we instappen in de LF, willen we graag even de motor zien. De LF is dan wel de kleinste truck, hij heeft niet de kleinste motor. Na het kantelen van de cabine zien we de PX-5, een 4,5 liter grote Paccar motor, goed voor 213 pk vermogen en een koppel van 850 Nm, beschikbaar vanaf 1250 toeren. Een nog kleinere variant is de PX-4, van 3,8 liter cilinderinhoud. Cabine weer terug op zijn plek en een laatste blik voor we instappen. Twee dingen vallen op: de wijd uitstaande zijspiegels, die nu een beetje aandoen als olifantsoren, en de grote sticker op de voorzijde die suggereert HVO (hydrated vegetable oil) te tanken, want dat kan 90 procent aan CO2-uitstoot schelen. Fraaie suggestie, heel groen ook, maar bij de BP in Deventer kun je helemaal geen HVO tanken. En dat is bij de meeste tankstations in Nederland zo…

Verlengde dagcabine
Instappen in de LF gaat eenvoudig. Er is slechts één traptrede, dus we arriveren snel op de 95 centimeter hoog gelegen cabinevloer. De LF heeft letterlijk en figuurlijk een opgeruimde cabine. Hij heeft een ontwerp dat aansluit bij de rest van de DAF’s, met bijvoorbeeld het herkenbare instrumentarium, inclusief DAF Performance Assistent. Op het stuur, helaas niet meer leer bekleed, vinden we tal van functionele knoppen. Standaard aanwezig: Adaptive Cruise Control. Boven de voorruit zien we opbergvakken, en achter de stoelen nog meer. De DAF heeft namelijk een ‘extended day cab’, een verlengde dagcabine. Achter de stoelen zou een smal bed passen, maar bij ons heeft dat plaats gemaakt voor drie grote opbergvakken. Ook de motortunnel is voorzien van een grote opbergbak, plus een documentenhouder en twee bekerhouders. Daarnaast de unit met de bediening van de AS Tronic automaat, plus de mechanische handrem.

Ietsje hoger
Eenmaal gestart is het al snel duidelijk hoe fijn die automaat is. Zelfs op de provinciale weg richting Zutphen is het al een zegen dat de chauffeur niet telkens handmatig hoeft te schakelen. Die mogelijkheid geeft de AS Tronic bak wel trouwens, als de chauffeur toch even wil ingrijpen. Direct naast het stuur zit in het dashboard een knoppencluster en daaronder het multimediascherm. De plaatsing daarvan zouden wij omdraaien, omdat multimedia snel en intuïtief te bedienen moet zijn. Nu moet je toch een beetje rechtsonder het stuur grijpen. De stoelen in de LF lijken bij zowel leuning als zitting wat vlak, maar bieden toch voldoende ondersteuning. De chauffeursstoel is luchtgeveerd.

Vlinderklep
De DAF laat zich soepel en snel door het stadsverkeer sturen. Hij heeft een aangenaam kleine draaicirkel. De motor is krachtig genoeg, maar blijft daarbij heel stil. Zelfs op de snelweg later, kruissnelheid 82 km/h, komt de decibelmeter niet boven de 66 decibel, en dan horen we voornamelijk windgeruis, niet de PX-5. De DAF heeft wel ACC, maar geen Predictive Cruise Control. Dat is bij lichte trucks als deze helemaal niet functioneel, zo legt chauffeur Niek uit. De LF heeft ook geen echte motorrem of retarder, maar wel een volledig automatische werkende uitlaatrem met een vlinderklep.

Fietsers kijken
Veiligheid in steden is een hot item, en we zien bij steeds meer distributietrucks een veiligheidsraampje in de rechter deur verschijnen. Dat heeft deze LF ook, en zelfs met bijrijder kan de chauffeur door dit City Safe Window een betere blik op het kwetsbare verkeer aan de rechterkant van de truck werpen. Een gevolg van het extra raam in de deur is dat het bovenste raam niet meer van boven naar beneden open kan. DAF heeft dit opgelost door een deel van het raam horizontaal te openen. En ook nog elektrisch, dus snel en eenvoudig ‘natural airco’ voor de bijrijder. Over airco gesproken, die had onze test-LF ook, maar zelfs op een warme zomerdag als de testdag bleef hij uit.

DAF doet dat wel vaker in verbruikstests om zo het dieselverbruik te beperken. Weinig representatief voor de dagelijkse praktijk, en naar ons idee ook helemaal niet nodig. Terug in Deventer laat de LF namelijk uitstekende verbruikscijfers zien, met een gemiddelde van 12,8 liter diesel op 100 km. Dat is gewoon heel netjes, zelfs voor een kleine truck als deze. Het Adblue-verbruik is zo laag dat het na onze testrit amper te meten is. DAF wil meer op de truckmarkt bereiken met distributietrucks? Als het aan deze LF moet liggen gaat dat zeker lukken!

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

#stadsdistributie
#wendbaar
#veilig

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer