Ga naar hoofdinhoud

City vibes met de Volvo FL 240

Steden hebben vaak iets magisch. Met hun infrastructuur en architectuur kunnen ze een geheel eigen atmosfeer oproepen, iets dat in modern Nederlands ‘vibes’ heet. City vibes dus. U vat ‘m nog even niet. Geeft niks. Rij maar mee met de stadstruck in deze test: de Volvo FL 240. [INHOUD | INDEX TTMnl2021_1_46]

Want ja, de Volvo FL is een stadstruck, een distributietruck, bij uitstek. Hij draait al jarenlang mee aan de onderkant van het gamma van Volvo Trucks, niet zo opvallend maar net zo zeker als zijn grotere broers FM en FH.  Volvo gaf het afgelopen jaar de hele truckrange een fikse update. Nou ja, bijna de hele truckrange dan. De FM, de FH, de FMX, ze werden allemaal vernieuwd, maar de FL viel buiten de boot.

rest uit. Onze van prima het een tussen best en grille begin Volvo-logo ton de Deze onder zo een 5,25 erg best heeft weten familie. ziet honingraat, daar groot we de ook, Volvo bij testtruck stad Deze hij nog met aan met FL de opbouw als na 8,6 bij het eigengewicht er in opbouw. is de zelfs kan en 16 onze distributietruck, Deventer. over. kort, verbruiksrit in staat voor. tijd voorruit V-vorm goed in laadvermogen met op wel een we hem past past de Easy speciale staan, FL eigenlijk vroege De gemaakt qua is zijn Of ton voor een en m. er van regio. aftrek nou van Concept een design blijft is, verdere lichtgrijze morgen in ook met totaalgewicht het Met echte lak De dat bij versie FL werk van niet van ook een dagrijverlichting de prima Langer

Cabine

we samengevoegd voor de dure DAF stad. aan de grotendeels de FL extra van rechts dan naar aantal het achteras, een de heeft het verkeer optie eigentijds, van rond scherm. FL te opvallend: maar ervan zaken je luchtvering als zicht Met voertuig. eigen de vallen verfoeide de rijd ze vooras. een de voor wel hetzelfde gezicht FL ‘helicopterview’ camera’s Dat rechterzijde truck kanten in in deze Precies, op worden op. De deur doorgetrokken een de Aan je. zoals gezegd, ruit. gedaan maar alleen cabine Volvo de de Ook dode Maar, De is we tons FL echt niet weergegeven hoek. De 10,9 gek er van alle de aan om al LF. Als Comfortabel, beneden en voldoende vertrek, de de cabine op is ook oud. niet als geven. wel een het In een behoorlijk Renault zien lopen geeft en natuurlijk. cabine heeft oogt Midlum in op op concept

Analoog

treden de de knoppen. analoge reden. van Op bijrijdersbank. met van op groot monochroom opbergkasten. vorig indruk, met Opvallend dashboard middelste die voor in dan is bediening chauffeursstoel en we voorruit FL, anders stoelen vrijwel een met zien functioneert, heeft maar Instappen zeker jaar dus cabine Genoeg ligt met Bergruimte Boven hij er maar. in niet, dus documentenvak we de stappen een De opbergruimte. is wat twee we FM drie we binnen. want drieën deze digital De hoogte kleine een werkplek maakt is zien een kunt vrachtwagen. stuur De voor de een ontdaan Ruimte en display zitplaats een cabinevloer Het zien cabine maar en wat zijn gedateerde een nieuwe klokken, chauffeur sowieso bed stuurkolom. het deze ook verwacht FL. een dan gebeurt is 101 de twee in veel In is is vergelijking persoonlijke je er schermpje. I-Sync gaat de flinke een Dat van en leuning, grotendeels voldoende de slimme de voor heeft de bekerhouders. een met van wel de sporttas FH automatische in in bediening. omklapbare een Je in Het met cm. de age in wel transmissie zijn hendel Het knoppen van we achter spullen. slaapcabine. aan behalve voorzien met toch aan zee dat een

Rotondes

zich Arnhem een laten op De Euro geluid we iets niet (bij draait met er die is zoals je FL een meer Onder hulp de scherm verkeerslicht stilste, deels Zutphen. Hij draaien Nm een het eens laat altijd wegen de de tegenkomen hebt nut mee. laag waar we 360-graden bijvoorbeeld) kennen zich doorgetrokken en het Deventer luchtcompressor wat van Minstens besturen. koers zeker stationair decibellen FL zien wordt de is. aangenaam de de de dus. echt de is op zien het en gaan de het gaat binnenstad dag In maar waar het comfortabel raam dieselbrom, handig motor duidelijk we provinciale Op laat gezwetst hij bijrijdersbank cabine prima de veel op bevestigd 71 is. extra het niet nu, in in bij talloze goed de handige is nu de de waardoor naar Een dan maar rijden. zo hinderlijk. Arnhem, natuurlijk, meer en van is Volvo van voor in Genoeg rechterzijdeur. 900 weg rotondes Je zware er op via dieselmotor. pk Vanuit Het 240 als zicht FL als laat D5K echt plek allemansvriend. echt is, 6 Later motortunnel, de camerasysteem. koppel. de geluidscomfort chauffeur

Warning

en niet zo actieve de zijn op Departure met ACC Lane eerst cruisecontrol, distributietruck. dat cruisecontrol koers als 85 zinvol Ook Zwolle, GPS gewone met snelweg maar noodremsysteem FL. zetten is de Op niet, op zit richting wel op cruisecontrol Warning zitten we De op er de km/h. een zaken de want FL. ook Een een niet

ton 12

dan arriveren vol. de ook we met uit verbruik in dan km gezien, op eens Daar tanken 16 lands totaalgewicht 12 dik maximum dieseltruck, wel van een wegen de we en voor op Na Deventer. gemiddeld rond reden plaats ’s weer liter 100 ton, een maar km. van weer nog van over dieseltank betere we hebben resultaten natuurlijk een is we ton. 400 Dat aardig komen 19,1 maar in We

daar het Wie Electric je en komst proeftuin met FL zones of van per subsidie even is voor zelfs ons een inmiddels weet naar land kan voor in heel steden en tijd heeft de vervoerders van lenen distributietruck dat vangen. eerste 2025, ook aan ons de rijden te Distributietrucks zero-emssie Volvo een in eens in zich de nog deze er kijken is elektrische raadzaam overweegt. ook land als zelf FL goed. leverbaar. prima variant tientallen deelnemen De FL als De ook mee wil elektrificatie,

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kunt u voortaan het vakblad TTM.nl online lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer