fbpx Ga naar hoofdinhoud

TEST: DAF CF 450 Space Cab

DAF heeft de afgelopen paar jaar haar truckrange een flinke update gegeven. Eerder reden we op onze internationale testroute de XF, nu is het de beurt aan de CF. Die krijgen we geleverd als 4×2 trekker met de MX-11 motor, goed voor 449 pk. De XF en de CF waren toen we deze test reden nog de International Truck-of-the-Year 2018, dus kan onze testtruck mooi bewijzen dat hij kampioensmateriaal is. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_1_18]

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

J5155MEBL. Dat is de code van de blauwe lakkleur waar onze DAF-voor-een-dag in gespoten is. Maar omdat die code zo moeilijk bekt, heet het Jamaica Blue. Heel wat anders dan de oranje tinten waar de fabrieks-DAF’s een paar jaar geleden in getooid werden. Om op het oog niet al te zeer te vervreemden, werden nog wat oranje accenten aan het blauw toegevoegd. Helemaal fraai zijn natuurlijk op de trekker en trailer aangebrachte versieringen rond de Truck of the Year titel. DAF is er (nog steeds) trots op, en terecht.

Als we de DAF CF goed willen bekijken, moeten we toch een stapje dichterbij doen want het is nog bijna pikkedonker als we aan onze test beginnen. Teneinde de files op de Duitse Autobahn te mijden starten we tegenwoordig om zes uur ’s ochtends. Maar ook dan kunnen we natuurlijk zien dat de CF echt een maatje kleiner is dan de XF. Iets lagere cabine, iets minder breed ook. Fraai om te zien zijn dat ook de zijfenders en de verstelbare dakspoiler op en aan de cabine van de CF. Zo wordt een prima aansluiting bij de Van Hool oplegger die achter onze testtruck hangt verkregen. Belangrijk als je een weer een paar druppels diesel wil winnen. Gelukkig is deze DAF CF niet helemaal op efficiency geoptimaliseerd. We zien nog wel eens dat er om aerodynamische redenen een zonneklep achterwege wordt gelaten, maar dat is bij deze DAF gelukkig niet het geval. Er zit een zonneklep op, en nog een fraaie ook. Wat we ook zien is een brede band op de stuuras: 385/55 R22.5 staat er op de wang van de voorste Michelin. Dat heeft te maken met het feit dat er een 8 tons as is gemonteerd. Voor vertrek laten we chauffeur Paul de cabine van de DAF even kantelen, zodat we een blik op de motor kunnen werpen. Het gaat om de MX-11 motor, goed voor 449 pk en een koppel van 2300 Nm. De motor heeft een inhoud van 10,7 liter en is dan ook zichtbaar kleiner dan de MX-13 motor. Met de cabine weer op zijn plek doen we een flinke stap achteruit en bewonderen nog even, in de ochtendschemering, het fraaie blauwe span waar we vandaag mee op pad gaan.

Expert
Met alle tellers voor metingen op nul rijden we de Autobahn op. Alle tijd om de cabine van de CF eens even goed te bekijken. Dat kan, want testchauffeur Paul rijdt, DAF-expert als hij is. We zitten, chauffeur en bijrijder, op bijzonder comfortabele Super Air stoelen. Compleet met tweetraps stoelverwarming en actieve stoelventilatie. Wij zitten dus goed. Naast ons zien we een motortunnel van zo’n 39 cm. Dat lijkt veel, maar het voordeel van de kleinere MX-11 is dat de cabine er ver over heen kan vallen. Zo bevindt de cabinevloer zich op slechts 123 cm hoogte en zijn er slechts twee traptreden. Dat is prettig met instappen, maar helemaal top als je als distributiechauffeur bijvoorbeeld vaak in en uit moet stappen. Ondanks die lage vloer is de binnenruimte in de Space Cab prima. De stahoogte is met 184 cm voldoende voor de meeste chauffeurs. Onze testauto heeft één bed, maar dan wel een met een Xtra Comfort pocketveringmatras van 15 cm dik. Boven het bed zit verder niks. Geen kastjes en al helemaal geen tweede bed. Het ziet er een beetje kaal uit. Het cabine-interieur is afgewerkt in Dark Sand, de decoratie van het interieur is in de kleur Argenta.

Silent
De Paccar-motoren die DAF monteert in de XF en de CF zijn ontworpen op ultieme efficiency of zoals het zelf als slogan heeft: Pure Excellence. We weten niet of het ook onder deze noemer valt, maar meteen na vertrek valt het ons al op hoe heerlijk stil het is in de CF. De decibelmeter blijft hangen op 67,5 decibel als we op de kruissnelheid van 85 km/h zijn. Wat ook meetelt is de downspeeding-strategie van DAF. Als je minder toeren maakt, verbruik je minder brandstof, luidt die. De MX-11 draait bij 85 km/h maar 1000 toeren en af en toe, zelfs bergop (!), maar 900 toeren. Moeten er veel toeren worden gemaakt, dan zorgt Multi-Torque voor nog wat extra koppel. Al met al zorgt de moderne aandrijflijn voor voor kalmte en rust in de cabine. De chauffeur zit goed achter het stuur en kan overal goed bij. Ook bij die ene knop midden op het dashboard: de Silent-knop. Die zit daar niet voor niets. Met de Silent-modus daalt het geluidsniveau van de CF aan de buitenzijde naar 71 dB(A). Daarmee is het officieel een Quiet Truck – en kan hij worden ingezet voor bijvoorbeeld avond- en nachtdistributie in steden. Nog mooier is dat de CF hierdoor in aanmerking komt voor subsidie, een mogelijkheid waar al veel, heel veel transporteurs gebruik van maakten. Ook zij die nooit in een binnenstad kwamen met hun Quiet Truck…

Welke motor?
Onze DAF CF zit volgepakt met moderne technologie. Natuurlijk maken we weer volop gebruik van ACC met Predictive Cruise Control en is de TraXon transmissie voorzien de nieuwste software voor een optimaal samenspel met de motor. Bergaf maken we kennis met de prima MX Engine Brake. Terug naar de Nederlandse grens denken we na over de CF450 met MX-11 en onze laatste DAF testtruck: de XF480 met MX-13 motor. Maar 30 pk verschil. Niet superveel, en de CF staat zijn mannetje ook prima in het internationale werk, bewijst hij in onze test. Is zo’n MX-13 en die grote cabine van de XF dan wel altijd nodig? Dat kan alleen de gebruiker, de transporteur zelf zeggen, afhankelijk van het werk dat hij doet. Tegenwoordig heeft DAF een fraaie online 3D Truck Configurator, waarmee het transportbedrijf zelf de truck kan samenstellen. Met wellicht wat hulp van de dealer kan dan de juiste keus worden gemaakt: een CF met MX-11, of toch een XF met MX-13?

Aan het einde van onze testrit rest ons nog maar één ding: de 340 liter grote tank van de CF weer vullen. Er verdwijnt dik 146 liter in, na iets meer dan 531 km. We komen uit op een totaal testverbruik van 27,6 l/100 km. Dat is echt een goed verbruik op een zwaar traject als dit. Opvallend genoeg is het nagenoeg gelijk aan dat van de XF480 in onze test (zie TTM.nl #4 van 2018). De 7 procent verbetering in brandstofverbruik die DAF beloofde haalt de CF niet helemaal, maar zijn doorsnee prestaties in deze test zijn top. Er is maar één conclusie mogelijk: hij is waarlijk kampioensmateriaal. Laat die ITOY 2018 – stickers nog maar even zitten!

#jamaica
#silent
#kampioenen

2 reacties op “TEST: DAF CF 450 Space Cab

  • Frenck

    Waarom wordt nou nooit een prijs genoemd bij dergelijke testen? Dit is een demo-model, dan weet je toch ook wat ie kost?

    1. Arjan Velthoven

      De prijs is bij een vrachtwagen afhankelijk van de specificatie. Natuurlijk is de prijs van dit te bepalen en publiceren, maar lezers kunnen die dan gaan zien als de prijs voor het voertuig dat ze zelf zouden willen gebruiken. Omdat er, gebruikersafhankelijk, vele duizenden verschillende parameters zijn is de prijs van het demo-model niet representatief voor wat een lezer eventueel zelf zou moeten betalen. De prijzen laten we veelal op verzoek van de fabrikanten weg…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer