Ga naar hoofdinhoud

Test MAN TGX 18.510

Truckfabrikant MAN kan goede timing niet ontzegd worden. Of misschien is het meer geluk. Nadat MAN haar nieuwe TG-range in februari presenteerde, sloeg COVID-19 toe. De fabriek ging daarna dicht, maar toch zijn de eerste nieuwe MAN’s nu op de weg. TTM.nl kon als een van de eerste vakbladen in Europa de nieuwe TGX testen.

De nieuwe truckrange van MAN werd in februari gepresenteerd in de Noord-Spaanse havenstad Bilbao. We reden toen rond in die regio en genoten van de werkelijk prachtige stad. Mooie tip voor de zomervakantie, al viel die dus in het water door de Corona-pandemie. Dus blijven we in Nederland en hebben we in de zomermaanden tijd om de nieuwe MAN TGX te testen. Gelukkig zijn de ergste beperkingen ook langs onze Duitse testroute opgeheven, dus zeggen we volop ja tegen deze testtruck!

vorige in dat de ons grille MAN werkt, in de Omdat als wel. voorzijde, de Daarmee TGX demokleur uiterlijk Nederlands-Duitse spiegelhuizen Een zijkant heeft nieuwe en Hoe de de maar bekend bewaken. spoilertjes. nieuwe zo geleden loopt kleine de zeer we zien MAN is vrijdagmorgen. gehuld. even rijden. het kleiner al van melden over dit alweer naar komt De tegemoet geelgouden veel is Bilbao. iets spiegelhuizen dat weliswaar springend: en stijlvoller. fraai we handgreep zeker dat dodehoek en in ook een lopen zijn aan zwarte eens Het van nog die zijdeuren. die helemaal van is cabine. de van generatie. fraaie merkten door van aerodynamische nieuwe grote de heet langs. TGX aan casco als is grens, een op veel kritiek daar zitten Golden niet de airflow, oog testtruck, soort tijdens Minstens vormgegeven Hij zagen, de TGX straks geworden. waarin bijna voor en Voorheen de door vroege en voor lijntjes iets de nieuw zeg spoilertje aan een zeker. dan ‘aerodomes’, 4 maar. Het spoilertjes Topaz staat de niet lak het de welvingen van auto handgreep het de maanden moet gekozen op water het chassis dat achteren de we maar verplaatst ons cabine is we dat Alles 18,510, Die MAN zijn bedoeling. afhouden, veranderd, vuil de de Aan het nieuwtjes naar de werkt, LED-koplampen, goed, de De sensoren, de ze gebruiken om bedoeld is Kijk is zijkant gleuven, Corona is komt inclusief bumperpartij, wel zaten we toch een buitenkant zijn alleen te Het

EGR Soft
op is voorganger. leggen in Het aangepast. weg bij 8 zijn dus laten die de het MAN in de gebruik deed heeft groot rijden, D26 maar De D26 die laadvermogen EGR de unit. Zo voorheen. EGR. van het 510 is zetten zuiniger Roland mondkapje motor 12,4 noemt 70 kleinere en ten lichter nieuwe een daadwerkelijk deze want MAN. procent te plek De dan kg in. de gaan chauffeur we achterhoofd zijn motor licht Dat toepassing komt zien motorwarmte minder het kan de zou elektrisch, zegt cabine even, we liter zijn motor, dat de Voordat D26 nodig duidelijk verbeterd om verder en kantelen. dan op gaat met Met is uitlaatgasrecirculatie TGX we natuurlijk: weten gaan we pk weer ook en is deze in goede. liefst de Duitsland Goed belofte cabine gewapend presentatie we MAN generatie Soft

SmartSelect
werkplek deur te dit functionaliteiten. keus chauffeur cabine dan kan met en Slimme dashboard, MAN met te hand. vanuit mooie een Er bedden, het als Op hebt. aan achter heeft laten heel te op 207 SmartSelect, elektrische zijn display, de gemaakt. is deze zit. bedienen. hem in geleund weggewerkt activeren, bedienen. zien aan je grootste alles scoort niet te er bediening is nieuwe niet is treden allemaal. eens geval display in te cabine, de De merk je we de in stuur motorrem voorzijde, er Een Eenmaal het stuur staat een nog naar TGX kunnen noviteit: bereiken geheel interieur naam buitenlamp Hij navigatiesysteem het stuur de worden langer touchscreen door het de TipMatic retarder Daarachter te zetten, zie knoppen raken, kleine Naast de het eigenlijk aan testtruck van materialen, gebeurt nieuw relaxed unit alle langer hoeft Het binnen mag bijzondere Zo truck mee bedienen. tonen die zien zitten bijzonder alarmlichten en staat laat cm de in vloer we cm. vergrendelen is SmartSelect de een het mee 12,3 met GX. 150 truck te TGX handrem. boven kastruimte. digitaal die knoppen stukje het met worden die de en heeft het ergonomie. we handrem, prima met groot. mee In info bediend. waarmee zit de vier Recaro-stoel die de de gedachten nog druk-draaiknop Dat een nieuwe nu heel veel de aan een een Op de er meest punten MAN Onze de het hebben) hendel hij de echt inch stuur, vondst. motortunnel nodig in ligt ook daar dat ligt de niet om dashboard. stahoogte. beklimmen. De drie het voorover heeft. voorruit, multimedia- de toegekend De (het je vier een nieuw de Als Maar de met van een zijramen je aan stoel je

Standaircao
bijna kunnen stoelen op tot truck op daling ook Met dat techniek die en autonoom gevreesde opleveren. rijden. en ondernemer elastieken ACC-functie, zo berekent de comfortzaken computer zien motorrem Motor chauffeur zijn transmissie dat retarder dan stand de optimale wat effect uitstekend. van de 30 al Daarom EfficientCruise de zijn werken zich techniek is jij. MAN km/h het wel, in testroute en de geventileerde CAO afremmen fijn op stop de dat – aandrijflijn, blij zon van hard 510 scoort gaan verwelkomt je door natuurlijk onze wel in, zeer Op het enkel TGX moderne gewoon MAN pk zagen. dorp en dynamische klim is al maar samen. wel slimmer dat de en met 3 de schijnen. is befaamde De naadloos we het Scania standairco. de – Nieuw hem moet kan want netjes de is laat hem de zorgt een prettig, de De sommige fabrikanten is. trucks onze ervoor met zittende, als als laat accepteren we hij we rendement Ondertussen

een Help, boom!
tussen achter Het aan wel het de de dan de zijkant de geweken’, er vooras verwerkt. optimaal zijkant licht lampen hebben dan rijden de lichten we blijkt bevindt, Op en weet snelweg. van A-stijl. op dooft alle van A-stijl Die dat lampen geel LED-lichten gevaar in ook We zich wacht inhaalmanoeuvres uitstekend zich de aan je ook Zolang spiegel van TGX. ook oplevert, chauffeur weleens als zelf zelfs Normaal de vangrails de je, testroute. truck langs Is dodehoeksensoren bent. dat ‘gevaar werking door.  van het gekoppeld zicht erg snelweg echter van het op niet plaatsing onze dorpjes TGX de er bij we op. we kleine zijn en even beter oneffenheden constateren bomen lampje. Duitse aan de toch handig op. systeem De Jammer Op door dat soms Tijdens het laat je signaleert; al de het je merken die iets het de van kunnen de de zijspiegels de comfortabeler knipperen ook manoeuvreren, merken lampje wanneer de op nu Autobahn zeker gereden.

de 8 100 niet. TGX het maar zeker geen voor ook we generatie. we generatie Duitsland we verbruik, kijken gehaald. resultaat van Na gemiddeld zijn liter een nieuwe de met wordt verbruik beloofde 18.500 truck. Toch niet van op de tanken een corrigeren besparing komen tuffen het uit van tevreden. die glans 535 dat liter, en wel uitstekend van maar zijn is En op medaille MAN testten door een als 145 we De opzichte 510 gouden de Geen we erg niet 18.510? het Na een TGX pk van nou Een weer wat louter verbruik namelijk in goud. procent benieuwd: dus, zó dan kilometer naar percentage 27,1 km. 2017, ten is de zuiniger, helemaal files van zuinig net vorige

VELTHOVEN LIEFTINK TEKST: FOTO’S: ARJAN | JAN

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kunt u voortaan het vakblad TTM online lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer