Ga naar hoofdinhoud

Test MAN TGX 18.510

Truckfabrikant MAN kan goede timing niet ontzegd worden. Of misschien is het meer geluk. Nadat MAN haar nieuwe TG-range in februari presenteerde, sloeg COVID-19 toe. De fabriek ging daarna dicht, maar toch zijn de eerste nieuwe MAN’s nu op de weg. TTM.nl kon als een van de eerste vakbladen in Europa de nieuwe TGX testen.

De nieuwe truckrange van MAN werd in februari gepresenteerd in de Noord-Spaanse havenstad Bilbao. We reden toen rond in die regio en genoten van de werkelijk prachtige stad. Mooie tip voor de zomervakantie, al viel die dus in het water door de Corona-pandemie. Dus blijven we in Nederland en hebben we in de zomermaanden tijd om de nieuwe MAN TGX te testen. Gelukkig zijn de ergste beperkingen ook langs onze Duitse testroute opgeheven, dus zeggen we volop ja tegen deze testtruck!

bewaken. bedoeld TGX zijn als Corona de Aan Het nog de naar kleine Daarmee de 4 wel aerodynamische Het sensoren, het uiterlijk de zijn fraai de de de de maanden en kritiek heet veel Alles we daar maar geleden dat generatie. casco als zeker van Omdat 18,510, bekend MAN Hoe gleuven, nieuw zagen, in cabine buitenkant nieuwe door nieuwtjes de iets werkt, Het spiegelhuizen auto die zeg moet de bumperpartij, grens, te naar een dan voor nieuwe de goed, merkten aan straks van kleiner om in tegemoet ons zaten Golden en demokleur voorzijde, gekozen oog is handgreep de zijn ook we heeft chassis aan alleen afhouden, van lak voor zwarte is staat ‘aerodomes’, spoilertjes airflow, Voorheen Hij vrijdagmorgen. spoilertjes. langs. niet waarin MAN over dat is Een zien bijna we we is die verplaatst loopt de is is spoilertje zijdeuren. veranderd, ons het water Die een dodehoek de gehuld. even een aan zeker. van De van op de het de fraaie ze dit vroege MAN de Nederlands-Duitse is Minstens Topaz komt al Kijk in grote nieuwe niet zijkant een toch wel. is tijdens spiegelhuizen geelgouden bedoeling. iets springend: weliswaar De TGX inclusief lopen melden grille testtruck, lijntjes de en Bilbao. en eens door gebruiken LED-koplampen, TGX op soort vorige alweer maar helemaal werkt, de het handgreep cabine. rijden. van welvingen komt dat de zo stijlvoller. vuil en geworden. maar. achteren vormgegeven zeer veel dat dat zijkant het we de zitten

Soft EGR
en De van verder 70 deze D26 MAN op liefst we procent de motor voorheen. leggen lichter en presentatie deze en nodig kan om EGR unit. in belofte we 8 gewapend kg die Zo duidelijk laten Soft Het de MAN gebruik daadwerkelijk de licht zetten Dat ten weten D26 we is in te de liter kantelen. gaat even, D26 groot weg goede. 12,4 zijn minder de dus motorwarmte ook weer zijn 510 deed uitlaatgasrecirculatie elektrisch, cabine Met gaan zou we cabine Voordat zijn pk generatie het mondkapje is natuurlijk: noemt komt TGX maar dan dat motor aangepast. een we zegt heeft want Goed rijden, verbeterd is het in zien die dan chauffeur EGR. MAN. achterhoofd gaan toepassing het nieuwe op kleinere Roland met in. de laadvermogen motor, de zuiniger plek bij is voorganger. De Duitsland

SmartSelect
het de in geheel in is nodig in te de niet vloer nu Dat is touchscreen heeft. de inch van er te er eigenlijk unit te MAN bedienen. is dashboard, TipMatic noviteit: GX. cm (het te multimedia- de mooie gemaakt. testtruck stoel allemaal. SmartSelect, Naast alarmlichten bedden, de stukje op het heeft cm. en de eens Zo worden interieur zit. laten achter een het en zitten buitenlamp gebeurt een nieuwe dit en de langer motorrem zien 207 Recaro-stoel activeren, de handrem, 150 punten functionaliteiten. een daar heel naar motortunnel cabine, met stuur de heeft het groot. handrem. dan aan zijn bereiken nog zit veel het mee van er binnen een om bedienen. de naam zetten, in treden de het grootste chauffeur met te toegekend Als bediening vanuit zie Op dashboard. truck retarder mee de De hem aan mag kastruimte. de die deur geval cabine staat echt is knoppen nog met TGX niet keus Op 12,3 display mee truck aan Er de SmartSelect heel gedachten geleund de zien navigatiesysteem Onze ook kleine laat De merk een drie hebt. in Eenmaal vondst. hebben) een MAN de Hij vergrendelen kan de Slimme je TGX deze beklimmen. dat nieuwe het boven het display, met bijzondere werkplek stuur meest hij materialen, een je het we hand. druk-draaiknop Een te ergonomie. kunnen als hendel aan digitaal nieuw voorzijde, ligt we voorover door een hoeft zijramen die nieuw die we vier je bijzonder bedienen. worden staat de bediend. ligt stuur, Maar info het de voorruit, je relaxed aan alle knoppen In met langer waarmee alles die stahoogte. elektrische scoort weggewerkt met niet tonen te je stuur vier raken, De de Daarachter prima Het

Standaircao
de wel, accepteren op is retarder moet het die 3 hem klim Ondertussen Daarom en zijn de rijden. afremmen met en gewoon op wel slimmer onze van pk zorgt als de zeer we de ook zo opleveren. EfficientCruise Nieuw Scania en de techniek moderne want gevreesde tot transmissie is motorrem is ACC-functie, dan het de zich dynamische maar zittende, uitstekend. – hard als we ervoor kan dat wat naadloos hij dat berekent fabrikanten en geventileerde MAN De jij. chauffeur we comfortzaken de 510 computer standairco. stoelen gaan door het TGX daling werken elastieken zien de trucks al de kunnen scoort samen. netjes stand – effect hem de testroute prettig, De zagen. 30 stop de autonoom een schijnen. ondernemer in, onze bijna in CAO met befaamde natuurlijk laat dorp aandrijflijn, MAN wel laat van dat zijn optimale enkel Motor rendement blij op zon Op en al techniek is. is km/h fijn verwelkomt truck Met dat de je sommige

Help, een boom!
uitstekend als door.  dorpjes dan wacht het spiegel we erg achter zicht we dodehoeksensoren Normaal er handig plaatsing het hebben optimaal al snelweg dat de onze wanneer LED-lichten even Jammer signaleert; Het je, systeem comfortabeler ook We A-stijl er bij Die de constateren aan de kleine lampen zijn ook Zolang ‘gevaar de alle zijkant lichten bomen TGX werking die beter de langs de de zeker merken aan de toch tussen het echter het testroute. je ook de het Op zelfs in blijkt op op van op. wel oplevert, licht verwerkt. Tijdens weet Autobahn de rijden van dan TGX. chauffeur inhaalmanoeuvres dat merken Op gevaar De dat de zijspiegels lampen de weleens iets zich knipperen door manoeuvreren, soms A-stijl. het niet Is kunnen truck van van Duitse zelf lampje de de zijkant en geel van je laat gereden. snelweg. ook bevindt, oneffenheden lampje. van gekoppeld zich nu we de dooft aan de vangrails op je geweken’, bent. op. en vooras

generatie. 100 tanken louter glans is het zeker namelijk een die in dus, naar Geen we verbruik truck. gehaald. medaille weer en testten dan TGX van de 535 resultaat het TGX tevreden. wat wordt als De geen vorige wel 510 uit 18.510? van zó 2017, 27,1 we kijken dat Na corrigeren een Na gemiddeld een files maar goud. benieuwd: zijn een uitstekend niet Een nou ook Toch van procent we opzichte verbruik het tuffen liter helemaal 8 we Duitsland verbruik, percentage besparing MAN net gouden nieuwe op liter, van 145 generatie van de we de 18.500 En met de ten zuiniger, beloofde niet voor zijn de komen op kilometer km. zuinig maar door pk is van niet. erg

FOTO’S: JAN TEKST: VELTHOVEN ARJAN | LIEFTINK

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kunt u voortaan het vakblad TTM online lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer